ایجاد تعامل در گرو مناسب‌سازی فضای شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: ماندن در فضا نقش مهمی در افزایش تعاملات اجتماعی دارد و برای ایجاد تعامل ابتدا باید فضای شهری پذیرای حضور شهروندان شود.

فرانک باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فضاهای شهری محل برخورد رفتارها، افکار و در عین حال مکانی برای رفع بعضی از نیازهای روزمره شهروندان است.

وی افزود: نکته اصلی و مهم در خصوص تعاملات اجتماعی ماندن در فضا است، برای ایجاد تعامل ابتدا باید فضای شهری پذیرای حضور شهروندان باشد، زیرا حضور و توقف مردم در فضا، زمینه را برای افزایش تعاملات اجتماعی فراهم می‌کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: در گذشته بسیاری از طراحان بخشی از فضای میدان‌ها، تکایا، مساجد و سایر فضاهای شهری را به حضور انسان و فعالیت‌های او اختصاص می‌داده‌اند و مراسم شهری همانند تعزیه با گردهمایی‌های خودجوش شکل می‌گرفته است.

باقری اضافه کرد: در شهرهایی همانند یزد، کاشان، تهران میدان‌ها و عرصه‌های دیگر فضای شهری در اختیار انسان و فعالیت‌های او بوده است. امروزه نیز شهرها نماد قدرت محسوب می‌شوند و وجود فضای شهری برای برقراری تعاملات انسانی در آنها یک ضرورت به حساب می‌آید.

این کارشناس شهرسازی گفت: پیاده‌محور بودن فضاهای شهری در اولویت است، زیرا از سلطه بی‌قید و شرط خودروها بر شهر می‌کاهد؛ حضور خودروها موجب شده است تا نقش فضاهای پیاده‌محور که خود عاملی جهت تأمین سلامت و نشاط شهروندان است، کم‌رنگ شود.

کد خبر 616858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.