مزیت‌های نقشه‌برداری با پهباد

رئیس کمیته هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با استفاده از پهباد می‌توان مناطق را با جزئیات بیشتر برداشت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی نصیری، امروز _ جمعه سیزدهم آبان‌ماه _ در جمع خبرنگاران با اشاره به تهیه عکس‌های هوایی جدید و به‌روزرسانی نقشه شهر شیراز، اظهار کرد: تهیه عکس‌های هوایی و به‌روزرسانی نقشه شهر (تبدیل عکس به نقشه) در محدوده و حریم شهر و نظارت و پایش هوایی شهر شیراز با پهپاد در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: شهرداری مکلف شده است با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح، تهیه عکس هوایی از شهر شیراز را با استفاده از ابزارهای فناورانه (پهپاد) در نوبت نخست انجام و ارتوفتوموزاییک و الگوی رقومی سطح زمین را به همراه مدل سه بعدی از کل شهر تهیه کند.

رئیس کمیته هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: عکس‌برداری و تولید محصولات تا سقف ۵۰ هزار هکتار و در فواصل زمانی اعلامی توسط شهرداری (حسب ابلاغ کتبی) انجام می‌شود و اعلام فواصل زمانی برداشت براساس اعلام نیاز حوزه معاونت شهرسازی و معماری خواهد بود.

نصیری با اشاره به مزیت نقشه‌برداری با پهپاد، گفت: نقشه‌برداری با پهپاد به جای فتوگرامتری برد بلند و دیگر روش‌ها موجب بالا بردن کیفیت تصاویر به دلیل نزدیک بودن آن به زمین می‌شود.

وی تاکید کرد: پهبادها در ارتفاعی زیر ابرها حرکت میکنند، ابرها در هنگام عکس‌برداری ماهواره‌ای همانند لندست یا عکس‌برداری هواپیمایی مقابل دوربین قرار می‌گیرند و کیفیت تصاویر را پایین می‌آورند، اما در پهپادها به دلیل پرواز در ارتفاع پایین این مشکل به وجود نمی‌آید.

رئیس کمیته هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: با استفاده از پهپادها می‌توان مناطق را با جزئیات بیشتری برداشت کرد، در نقشه‌برداری با پهپاد در زمان کوتاهی منطقه وسیعی برداشت می‌شود، در صورتی که در نقشه‌برداری زمینی، اجرای پروژه می‌تواند ماه‌ها زمان ببرد، پردازش داده‌های پهپاد طی چند روز انجام می‌شود که این آمار در مقایسه با فتوگرامتری هوایی بسیار کوتاه است.

نصیری افزود: هزینه‌ها و استهلاک تجهیزات در نقشه‌برداری هوایی نسبت به سایر روش‌ها بسیار کمتر است، پهپادها این امکان را برای نقشه‌برداران ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در مناطق صعب‌العبور و مرتفع به راحتی نقشه‌برداری کنند، در نقشه‌برداری با پهپاد در مناطقی که خطرات مختلفی وجود دارد، بدون حضور در آن منطقه پروژه انجام می‌شود.

کد خبر 616820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.