جشن باشکوه ۷۰سالگی در انتظار باشگاه سپاهان/بازگشت کی‌روش بهترین تصمیم بود!

«حدوداً سه الی چهار سال با کی‌روش کار کرده بودم؛ با ویلموتس و اسکوچیچ نیز فعالیت داشتیم و به آن‌ها احترام می‌گذارم، ‌به‌خصوص اسکوچیچ که انسان بسیار متعهدی است‌. اما راهبردی‌ترین تصمیمی که فوتبال ایران گرفت، بازگرداندن کی‌روشِ باتجربه و دارای کاریزماتیک مدیریتی است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته _چهارشنبه یازدهم آبان‌ماه_ «محمدرضا ساکت» مدیرعامل باشگاه سپاهان در دفتر خبرگزاری ایمنا حاضر شد و علاوه‌بر بازدید از مجموعه ایمنا، پاسخ‌گوی پرسش‌های خبرنگاران این رسانه بود.

در ادامه بخش نخست گفت‌وگوی «محمدرضا ساکت» را با خبرگزاری ایمنا می‌خوانید.

جشن ویژه و باشکوه ۷۰ سالگی در انتظار باشگاه سپاهان

ساکت صحبت‌هایش را با اشاره به روز و هفته سپاهان آغاز و اظهار کرد: دوم آبان‌ماه روز سپاهان نام‌گذاری شده و تلاش‌مان همیشه بر این بوده روز سپاهان دائمی شود و خوشبختانه برای مردم جا افتاده است. امسال با همکاری شهرداری سیمای شهر اصفهان به‌خوبی روز سپاهان را به مردم معرفی و به‌مانند یک رسانه عمل کرد. آنچه به‌عنوان تبلیغات شهری انجام گرفت به‌خوبی جا افتاد. جهانی‌شدن باشگاه و تأسیس باشگاه سپاهان در سال ۱۳۳۲ بهانه اصلی برای نام‌گذاری روز سپاهان بود. در یکی از ملاقات‌هایی که با مرحوم حریری، بنیان‌گذار باشگاه سپاهان داشتم، از تأسیس سپاهان در دوران تدریسش گفت.

وی درباره برنامه‌های انجام‌گرفته توسط باشگاه سپاهان به‌مناسبت هفته‌ای که گذشت، افزود: امسال نیز برنامه‌های مختلف فرهنگی در هفته سپاهان انجام گرفت؛ مهم‌ترین این برنامه‌ها تجدید میثاق خانواده بزرگ سپاهان با شهدای انقلاب‌اسلامی در گلستان شهدا بود؛ در کل تیم‌های سپاهان ۹۲ کیک تولد بریده شد.

دیداری دوستانه و یادبود که تلفیقی از سالگرد زنده‌یاد یاوری و نماد دوستی و صمیمیت بود در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شد، فاز دوم موزه ورزشگاه نقش‌جهان به اجرا درآمد، تورهای گردشگری برای مردم به‌صورت رایگان انجام گرفت چراکه اکنون ورزشگاه نقش‌جهان به‌عنوان یک قطب گردشگری در اصفهان به‌شمار می‌رود و بسیار جذاب است؛ حتی پیشکسوتان نیز از همین بابت ما را مورد تحسین قرار دادند و نشان‌تجاری ۲۰۰۷ که برگرفته از سال جهانی‌شدن سپاهان است رسماً به ثبت انحصاری رسید و از اکنون محصولاتمان را با نشان تجاریمان در قالب اسپرت‌مارکتینگ و بازاریابی ورزشی عرضه خواهیم کرد.

جشن باشکوه ۷۰ سالگی در انتظار باشگاه سپاهان/بازگشت کی‌روش بهترین تصمیم بود!

مدیرعامل باشگاه سپاهان با اشاره به برنامه‌های آینده باشگاه سپاهان برای برپایی جشن ۷۰ سالگی تصریح کرد: جشن ۵۰ سالگی سپاهان را ۲۰ سال پیش در اصفهان برپا کردم و تمام مربیان و بزرگان سپاهان به آن جشن دعوت شدند. طبیعتاً دیدگاهمان این است که سال آینده برای ۷۰ سالگی سپاهان برنامه‌های مختلف فرهنگی‌ورزشی و رویدادهای مختلف برگزار و بتوانیم با کمک رسانه‌ها جشن ۷۰ سالگی را در قالب مناسبی برپا کنیم‌.

VAR چالش‌های آینده فوتبال ایران را برطرف می‌کند

ساکت در پاسخ به این پرسش که با توجه به حضور وی در هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، سیستم کمک‌داور ویدئویی چه‌زمانی ممکن است به ایران بیاید، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در حال حاضر هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال دنبال می‌کند VAR است، سیستم کمک‌داور ویدئویی یکی از مطالبات باشگاه‌ها به‌حساب می‌آید و به‌عنوان نماینده باشگاه‌ها، علاوه‌بر جلسات هیئت‌رئیسه، هر هفته این موضوع را پیگیری می‌کنم و مکاتباتی مورد بررسی داریم که ضرورت و خطر اضافه‌شدن VAR به لیگ‌برتر ایران اجرایی شود؛ چراکه نبودن VAR ایران را از میزبانی‌های بین‌المللی محروم می‌کند. سیستم کمک‌داور ویدئویی سرتاسر فرصت است و اگر در قرار باشد که این را ارزیابی کنیم، متوجه می‌شویم که VAR در ایران، چالش‌های آینده‌مان را برطرف می‌کند.

وی با توجه به سابقه موفقش در کسب مجوز حرفه‌ای، درباره روند کسب این مجوز برای سایر باشگاه‌ها خاطرنشان کرد: خوشبختانه یک سازمان و مسئول جدید برای مجوز حرفه‌ای ایجاد شد؛ سیستم مجوز حرفه‌ای به‌خاطر اشتباهاتی که در گذشته به‌طورعجیبی وجود داشته مدتی می‌شود که تعلیق شده و برای کسب مجوز حرفه‌ای رفتار باشگاه‌ها نیز درست نبوده است، مدیرعامل یک باشگاه باید شغل اول و آخرش مدیریت تمام مسائل باشگاهش باشد، نمی‌شود ۱۰ مسئولیت در کنارش داشته باشم، حتماً یک‌جای کار در تمام مجموعه باشگاه دچار آسیب می‌شود.

حق‌پخش، حقوق باشگاه‌ها است و باید داده شود

مدیرعامل باشگاه سپاهان با تاکید بر اینکه مراحل و راه‌های دریافت مجوز حرفه‌ای دشوارتر از گذشته شده است عنوان کرد: شیوه کسب مجوز حرفه‌ای یکی از نکاتی است که اکنون مرتباً به باشگاه‌ها آموزش داده می‌شود و به آنان توصیه می‌شود که بتوانند مشکلاتشان را در این ماجرا برطرف کنند. البته علاوه‌بر سرخابی‌ها، باشگاه‌هایی که قبلاً مجوز حرفه‌ای را کسب کرده‌اند نیز باید آموزش ببینند چراکه مراحل کسب مجوز حرفه‌ای روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.

از ۲۰ سال گذشته، مجوز حرفه‌ای در فیفا و ۱۰ سال گذشته در کنفدراسیون فوتبال آسیا آغاز به‌کار کرده، به‌طور مثال در طول سال از ۱۲۰ باشگاه درخواست‌کننده، مجوز حرفه‌ای ۱۱۰ باشگاه صادر می‌شد. طبق آخرین آمار در سال ۲۰۲۲، از بین ۴۵۳ درخواست مجوز حرفه‌ای در AFC، فقط ۲۲۰ مجوز حرفه‌ای صادر و تقریباً نیمی از آن‌ها رد شده است. برخی از کشورها ۳۰ الی ۵۰ درخواست مجوز حرفه‌ای کرده‌اند که فقط یکی دو مجوز و در ایران از بین ۱۶ درخواست‌کننده، ۲ مجوز صادر شده است.

جشن باشکوه ۷۰ سالگی در انتظار باشگاه سپاهان/بازگشت کی‌روش بهترین تصمیم بود!

وی با تاکید بر مسئله حق‌پخش به‌عنوان یکی از ملزومات باشگاه‌های فوتبال برای حرفه‌ای‌شدن، افزود: یکی از دغدغه‌هایی که اکنون داریم و در سپاهان نیز به‌طور جدی وجود دارد، حق‌پخش تلویزیونی است. حق‌پخش به‌عنوان یکی از حقوق‌هایی است که به‌عنوان نماینده باشگاه‌ها به‌طورمستمر آن را در فدراسیون فوتبال پیگیری و مطرح می‌کنم تا بتوانیم به یک تعامل مثبت سازنده با صداوسیما برسیم.

صداوسیما به‌هیچ وجه دشمن فوتبال، ورزش و مجموعه‌ها نیست و آن ارگان نیز مشکلات خاص خودش را دارد اما یکی از خواسته‌های مهم باشگاه‌ها، جلسه‌ای بین مدیرعاملان ۱۶ باشگاه لیگ‌برتری با «جبلی» رئیس سازمان صداوسیما است. البته از مجموعه صداوسیما و رسانه‌هایی مانند شما نیز تشکر می‌کنم که در یک نبرد نابرابر با امپریالیسم‌خبری که در دنیا به امپریالیسم دروغ می‌شناسیم، یک‌تنه ایستادگی می‌کنند.

به‌هیچ وجه حجم سرمایه‌گذاری و نیروی موجود با آنان قابل قیاس نیست اما حق پخش هم یک موضوعی است که باید برطرف شود؛ حتی مسئله حق پخش به مجوز حرفه‌ای نیز برمی‌گردد، چراکه یکی از سوالات این مجوز، میزان دریافتی باشگاه‌ها از بابت کپی‌رایت و رایت‌تلویزیونی است و ما باید درخصوص آن شفاف عمل کنیم.

دریافت مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها؛ آرزوی مدیرعامل سپاهان

عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال درخصوص پرسش این موضوع که شرایط سرخابی‌های پایتخت در راه دریافت مجوز حرفه‌ای و بازگشت به لیگ‌قهرمانان آسیا چگونه است و آیا امکان کسب مجوز حرفه‌ای برایشان وجود دارد یا خیر خاطرنشان کرد: کسب مجوز حرفه‌ای توسط سرخابی‌ها آرزویمان است؛ چراکه دو باشگاه بزرگ در ایران به‌شمار می‌روند و معتقدیم هر قدر باشگاه‌های حرفه‌ای کشورمان در عرصه آسیا و جهان بیشتر باشند اعتبار فوتبال‌مان بالاتر می‌رود. گمان می‌کنم با توجه به موضوعیتی که برای دوستانمان در استقلال و پرسپولیس ایجاد شده، آنان نیز در این قالب همت می‌کنند و راهش نیز مشخص است.

ساکت با تاکید بر اینکه راه و روش دریافت مجوز حرفه‌ای دشوار و غیرممکن نیست، تصریح کرد: مسئله پیچیده‌ای نیست و به یک کارگروه تخصصی با فعالیت مستمر نیازمند است. در باشگاه سپاهان نیز این موضوع را از سال گذشته ایجاد کرده‌ایم و هرساله تقریباً در مهرماه کارگروهی را تشکیل می‌دهیم. متخصصان مختلف در آنجا قرار دارند، مسائل بررسی و اسناد نیز آماده می‌شود. مجوز حرفه‌ای مبتنی‌بر مستندات صحیح و دقیق است که راستی‌آزمایی می‌شود؛ بنابراین نمی‌توانید در مستندات و گزارشات موضوعی با کوچک‌ترین اشکال و شائبه مطرح کنید در آن صورت کل پرونده کسب مجوز حرفه‌ای منتفی می‌شود.

ورود VAR به ایران؟ تنها در حد امیدواری!

وی در رابطه با اظهارات اخیر اعضای هیئت‌رئیسه برای ورود VAR به ایران از نیم‌فصل دوم سال آینده بیان کرد: طبق آخرین اطلاعات، دوستانمان در کارگروه VAR در فدراسیون فوتبال که توسط خداداد افشاریان اداره می‌شود با جمع‌بندی از بین پنج شرکتی که فیفا معرفی کرده، به دو شرکت رسیده‌اند و درحال‌حاضر ارزیابی صلاحیت‌های داخلی را پشت سر می‌گذارد.

طبیعتاً باشگاه‌ها خودشان باید سیستم کمک‌داور ویدئویی را فعال و پس از بستن قرارداد آن را اجرایی کنند؛ شرط ورود VAR تعیین‌تکلیف هرچه زودتر توسط کارگروه است و اینکه پاسخ استعلامات را بدهد. من هم امیدوارم، حتماً برای سال بعد VAR باید جزو الزامات باشد چراکه یک چالش و تهدیدی پیش رویمان است که اگر سیستم کمک‌داور ویدئویی در ایران نباشد، میزبانی‌های بین‌المللی را از دست می‌دهیم.

باید به شرکت‌های دانش‌بنیان میدان داده شود

مدیرعامل باشگاه سپاهان در راستای موضوع سیستم کمک‌داور ویدئویی ادامه داد: سپاهان باید به‌سمتی برود که میزبانی تورنمنت‌های آسیایی را برعهده بگیرد؛ البته حدوداً یک‌سال‌ونیم پیش، با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استارت زدیم و هنوز نیز کماکان معتقدم به توصیه مقام معظم رهبری و شعار سال باید به این شرکت‌ها میدان بدهیم.

نمی‌گویم منتظر بمانیم و ورزشگاه‌هایمان را مجهز نکنیم ولی برای ارتقا و خدمات بعد از نصب این تکنولوژی، به یک بومی‌سازی نیازمندیم. شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور نخبه‌ها پیچیده‌ترین کارها را انجام می‌دهند، از همین‌رو در فدراسیون فوتبال بر این باورم باید در حوزه VAR نه‌فقط از دانش‌بنیان‌، بلکه از تمام این شرکت‌های داخلی استفاده کنیم و به آنان کمک کنیم تا اگر مجموعه‌ای سیستمی تهیه کرد به فیفا بفرستیم تا برای آن‌ها تاییدیه گرفته شود.

جشن باشکوه ۷۰ سالگی در انتظار باشگاه سپاهان/بازگشت کی‌روش بهترین تصمیم بود!

ساکت با اشاره به تست آفلاین VAR در ورزشگاه نقش‌جهان که فصل پیش صورت گرفت و با جریمه این باشگاه توسط فدراسیون فوتبال مواجه شد گفت: سال گذشته با یک شرکت دانش‌بنیان به توافق رسیدیم، مکاتبه‌ای با سازمان‌لیگ و فدراسیون فوتبال در دوره عزیزی‌خادم انجام دادیم و به‌صورت آفلاین در بازی سپاهان و فجرسپاسی بدون اطلاع داور و تأثیر در کار تیم‌داوری آن را اجرا کردیم، نتیجه‌اش نیز خیلی‌عالی بود اما بعداً بابت این اقدام جریمه شدیم ولی مفتخر بودیم که دستور مقام معظم رهبری را اجرایی کردیم.

بازگشت کی‌روش به ایران، راهبردی‌ترین اتفاق فوتبال کشورمان در برهه فعلی

وی در پاسخ به این پرسش که شرایط تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و بازگشت کارلوس کی‌روش به نیمکت کشورمان را چطور ارزیابی می‌کند تصریح کرد: در جام‌جهانی گذشته حدوداً سه الی چهار سال با کی‌روش کار کرده بودم و با ویلموتس و اسکوچیچ نیز فعالیت داشتیم؛ به ویلموتس و اسکوچیچ احترام می‌گذارم، خصوصاً اسکوچیچ که انسان بسیار متعهدی است‌.

راهبردی‌ترین تصمیمی که فوتبال ایران گرفت بازگرداندن کی‌روشِ باتجربه، دارای کاریزماتیک مدیریتی بسیار قوی، توانمندی فنی، میان‌دیده و آشنا به فوتبال کشورمان به نیمکت سرمربیگری ایران بود. در اولین جلسه هیئت‌رئیسه جزئیات براساس سیاست‌ها و راهبردهای تاج برای انتخاب کی‌روش گرفت و اعضای هیئت‌رئیسه نیز با این تصمیم موافقت و همراهی کردند؛ در همان جلسه حدوداً ۲۰ دقیقه افتخار داشتم که از چگونگی فعالیت‌های کی‌روش صحبت کنم و معتقدم بهترین اتفاقی که می‌توانست در کوتاه‌مدت رقم بخورد، آمدن کی‌روش بود.

کی‌روشی که روزی ۱۴ لیوان دبل‌اسپرسو می‌خورد!

نماینده باشگاه‌ها در فدراسیون فوتبال، ضمن تمجید از سرمربی باتجربه تیم‌ملی ایران و درباره تعهد کاری کی‌روش و تفکرات حرفه‌ای‌گری وی اظهار کرد: هفته گذشته که با کی‌روش دیداری داشتم، به وی گفتم در چند سالی که در ایران حضور نداشتید جلسات و مصاحبه‌های مختلفی بوده و هر جا رفته‌ام، گفته‌ام کی‌روش به‌حدی کار می‌کند که روزی هفت دبل‌اسپرسو مصرف می‌کند؛ کی‌روش در پاسخ گفت که تعداد دبل‌اسپرسوهای مصرفی روزانه‌اش دو برابر شده است!

کی‌روش یک عنصر انرژیک است که مجموعه را به تحرک وا می‌دارد، از هشت صبح کار خود را آغاز می‌کند و تا سه نیمه‌شب ادامه می‌دهد؛ حتی در دیدار گذشته‌مان به وضوح دیدم تا ساعت ۱۹ تمرین تیم‌ملی را هدایت کرد و پس از استراحت مجدداً از ساعت ۲۰:۳۰ به دفتر کار خود بازگشت. جنبه‌های فنی، اجرایی، مدیریتی و تجاربی که وی در سال‌های متوالی در جام‌جهانی داشته نسبت به موفقیت در قطر بسیار امیدوارمان می‌کند؛ ضمن اینکه کی‌روش شاگردانش را باور دارد و بازیکنان تیم‌ملی نیز به وی صمیمانه عشق می‌وزند و اعتقاد دارند. علاوه‌بر آن، کی‌روش برای موفقیت ایران و تیم‌ملی تمام وجودش را می‌گذارد و طبیعتاً بازیکنان ما نیز همین کار را می‌کنند.

جشن باشکوه ۷۰ سالگی در انتظار باشگاه سپاهان/بازگشت کی‌روش بهترین تصمیم بود!

ساکت با اشاره به بازیکنان غیرتمند تیم‌ملی فوتبال ایران و دفاع‌شان از نام کشورمان خاطرنشان کرد: امروزه دارای بهترین و شایسته‌ترین بازیکنانی هستیم که در لیگ‌های داخلی و اروپایی بازی می‌کنند، برای تیم‌ملی در شرایط بسیار خوب آرزوی موفقیت می‌کنم و این امیدواری وجود دارد با کیفیت بالا در قطر بتوانند عملکرد مثبتی را برای شادی دل مردم و کوری چشم آن‌هایی‌که وطن‌فروش بودند و تلاش می‌کردند ایران در جام‌جهانی نباشد، به نمایش خواهند گذاشت؛ بچه‌های ایران باید قلب ۸۰ میلیون را شاد کنند.

کوتاهی شمشیر ملی‌پوشان با گام‌های بلندشان جبران می‌شود

وی درخصوص شایعات کنارگذاشتن یوزه‌ای ایرانی از حضور در قطر، با انتقاد از افرادی که به‌دنبال حذف ایران از جام‌جهانی بودند گفت: معدود وطن‌فروشانی بودند که به اسم ایران در خارج از کشور در تلاش بودند این موقعیت، شادی، افتخار و حضور بین‌المللی را از ایران بگیرند و این نمادی است از اینکه تمام افرادی که بعضاً با کشورمان، نظام و مردم زاویه دارند دنبال این هستند افتخاری برای ایران و موقعیت خوشحال‌کننده برای مردم نباشد؛ آنان به‌دنبال این هستند فضاهایی ایجاد کنند که دانش، تلاش، موفقیت و توسعه نباشد؛ امیدوارم و مطمئنم بازیکنان تیم‌ملی با تمرکز روی رسالت ملی‌شان مانند سربازان خالص در نبرد ارزشی‌شان، با تمام وجودشان تلاش می‌کنند و موفق خواهند بود؛ مطمئن باشید باوجود زمان کوتاه، بچه‌های ملی‌پوش عشق، قلب و همه وجودشان را برای مردم می‌گذارند.

مدیرعامل باشگاه سپاهان در پایان با تاکید بر احتمال بالای صعود ایران به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی گفت: باور دارم ظرفیت صعود از مرحله‌گروهی جام‌جهانی برای ایران وجود دارد و این یک فضای مثبتی است که امسال مشاهده می‌کنیم؛ از این جهت که با آمدن کی‌روش یک شوک بسیار مثبت به تیم وارد شد و باوجود زمان خیلی‌کوتاه، سرمربی تیم‌ملی کشورمان برنامه‌ریزی‌های سازمان‌یافته‌ای دارد و با تلاش بیشتر به‌دنبال بیشترین آمادگی هستند؛ به‌نوعی کوتاهی شمشیرها را با بلندی قدم‌هایشان جبران می‌کنند.

کد خبر 616543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.