لبنان در خلأ سیاسی دوگانه

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تشکیل دولت جدید در لبنان را ضروری دانست و گفت: این کشور اکنون به شکل رسمی و قانونی وارد یک خلأ سیاسی شده است و به نظر می‌رسد که مدت‌ها گرفتار این وضعیت باشد، بنابراین نمایندگان پارلمان این کشور باید به سمت تشکیل دولت جدید و در گام بعد انتخاب رئیس‌جمهور جدید بروند.

به گزارش ایمنا، لبنان برای ششمین بار در تاریخ این کشور دچار خلأ نبود رئیس‌جمهور در ساختار سیاسی این کشور شد. با پایان دوره شش ساله «میشل عون»، او در روزهای اخیر کاخ «بعبدا» رو ترک کرد، در حالی که نمایندگان پارلمان هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهور جدید نشده‌اند؛ بنابراین اکنون لبنان را دولت مستعفی با اختیارات محدود اداره می‌کند و تاکنون چهار جلسه انتخاب رئیس‌جمهور در صحن پارلمان با غلبه آرای سفید ناکام مانده است.

در خردادماه ۹۳ که میشل سلیمان، پس از شش سال کاخ ریاست‌جمهوری را ترک کرد، لبنانی‌ها دو سال و نیم منتظر انتخاب رئیس‌جمهور جدید بودند اما طی ۴۶ جلسه، پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور موفق نبود تا اینکه دو سال بعد میشل عون به ریاست‌جمهوری لبنان رسید، این خلأ یکی از بدترین بن‌بست‌های سیاسی در لبنان بود و بسیاری پروژه‌ها به دلیل نبود رئیس‌جمهور روی زمین مانده بود و اکنون نیز مردم لبنان نگران تکرار این تجربه پارلمان در انتخاب رئیس‌جمهور هستند.

فرزان شهیدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بن‌بست سیاسی لبنان اظهار کرد: این روزها در لبنان شاهد دو رویداد مهم هستیم، نخست خلأ سیاسی که با پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری میشل عون شکل گرفت و اعضای پارلمان این کشور نیز با وجود همه تلاش‌هایی که انجام شد و هماهنگی که بین گروه‌های سیاسی صورت گرفت، در آخرین نشست موفق به انتخاب رئیس جمهور جدید نشدند.

در انتظار اقدام سیاستمداران برای خروج از بن‌بست

وی این شرایط را به معنای ورود لبنان به مرحله بن‌بست سیاسی دانست و افزود: میشل عون نیز کاخ ریاست‌جمهوری در بیروت را ترک کرده است، بنابراین اکنون یک بن‌بست سیاسی در این کشور شکل گرفته است که باید منتظر اقدام سیاستمداران و مجلس این کشور برای ترمیم و پایان دادن به این بن‌بست باشیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل خلأ دولت را یکی از پیامدهای انتخاب نشدن رئیس‌جمهور لبنان دانست و گفت: دولت نجیب میقاتی نیز دولت موقت است و با پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری، دولت او نیز در عمل از رسمیت خارج می‌شود بنابراین لبنان وارد یک خلأ دوگانه هم از جهت دولت و هم ریاست‌جمهوری شده است.

وی تشکیل دولت جدید در این کشور را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اکنون لبنان به شکل رسمی و قانونی وارد یک خلأ سیاسی شده است و به نظر می‌رسد که مدت‌ها گرفتار این وضعیت باشند، بنابراین نمایندگان پارلمان این کشور باید به سمت تشکیل دولت جدید و در گام بعد انتخاب رئیس‌جمهور جدید بروند.

شهیدی با اشاره به توافق اخیر دولت لبنان با رژیم صهیونیستی گفت: این توافق پیرامون میادین گازی فراساحلی در مدیترانه بود، در این منطقه یک حوزه غنی از نفت و گاز وجود دارد که به‌تازگی بخشی از آن کشف شده و با توجه به اینکه لبنان و اسرائیل روابط رسمی و دیپلماسی با یکدیگر ندارند و از سوی دیگر نقاط مرزی آنها در دریا نیز مورد اختلاف قرار دارد این حوزه‌های نفتی و گازی مسکون مانده بود.

وی یادآور شد: رژیم صهیونیستی با سیاست توسعه‌طلبی خود از ابتدا اقداماتی را برای استخراج نفت و گاز از این حوزه‌ها که تعدادی از آن مشترک هستند، انجام داده بود تا اینکه در نهایت با وساطت آمریکا دو طرف یعنی لبنان و اسرائیل در منطقه بی‌طرف سازمان ملل در جنوب لبنان پای میز مذاکرات غیرمستقیم نشستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل نتیجه این مذاکرات را توافقی دانست که بر اساس آن حوزه گازی منطقه کاریش متعلق به اسرائیل شد و ادامه داد: طبق مرزبندی جدیدی که در این مذاکره انجام شده است، حق مالکیت حوزه قانا که در محدوده حریم آبی لبنان قرار دارد، برای لبنان به رسمیت شناخته شد و این برای لبنان یک دستاورد بزرگ بود. همچنین مالکیت این منطقه مورد پذیرش اسرائیل قرار گرفت در حالی‌که ادعای مالکیت بخش زیادی از حوزه قانا را داشت.

وی با اشاره به واکنش مثبت دبیر کل حزب‌الله به این توافق گفت: سیدحسن نصرالله نتیجه مذاکرات را پیروزی برای لبنان قلمداد کرد که نشان می‌دهد لبنان به حق حداقلی خود در حوزه‌های مشترک دست یافته است و از این پس می‌تواند با انعقاد قراردادهایی با شرکت‌های نفت و گاز خارجی از این حوزه‌ها بهره‌برداری کند.

شهیدی نتیجه این مذاکرات را گام مثبتی برای حل مشکلات اقتصادی لبنان ارزیابی کرد و افزود: در زمانی که دولت‌های لبنان و اسرائیل در حال کشمکش پیرامون حوزه‌های نفت و گاز مشترک بودند، حزب‌الله لبنان یک اقدام انقلابی انجام داد و آن مانور پهپادی در حوزه نفتی کاریش بود که با آن این پیام را به اسرائیل رساند که اگر قرار است لبنان حق بهره‌برداری از این منابع می‌شود را نداشته باشد، کاری می‌کنیم که اسرائیل نیز از دستیابی به آن محروم شود.

پیام اقتدار حزب‌الله به اسرائیل برای مذاکره

وی یکی از دستاوردهای برگزاری مانور نظامی حزب‌الله را نشان دادن اقتدار لبنان به طرف اسرائیلی دانست و یادآور شد: این مانور باعث شد رژیم صهیونیستی پای میز مذاکره بیاید و حق نفت گاز لبنان را به رسمیت بشناسد، یعنی به شکلی دچار عقب‌نشینی شود از این جهت می‌توان مذاکرات را دستاوردی برای مقاومت لبنان و حزب‌الله به طور خاص به شمار آورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تأثیر بن‌بست سیاسی لبنان بر تشدید مشکلات اقتصادی این کشور گفت: به طور طبیعی خلأ سیاسی منجر به تشدید مشکلات اقتصادی و ادامه بحران اقتصادی خواهد شد اما نجیب میقاتی به عنوان دولت پیشبرد امور، فعالیت‌هایی برای جلوگیری از افزایش مشکلات انجام داده است به همین دلیل در طی یکی دو ماه اخیر شاهد نوعی آرامش در خیابان‌های لبنان بودیم.

وی ادامه این خلأ سیاسی را افزایش مشکلات اقتصادی و آغاز اعتراضات و درگیری‌های خیابانی پیش‌بینی کرد و ادامه داد: برای پیشگیری از این روند لازم است که نخبگان و گروه‌های سیاسی عراق که با اجماع خود مانع از این فاجعه در کشور خود شوند.

شهیدی راهکار خروج لبنان از بن‌بست را توافق گروه‌های سیاسی اعلام کرد و گفت: ساختار سیاسی لبنان با عراق شباهت‌های زیادی دارد زیرا یک نوع دموکراسی توافقی در این دو کشور شکل گرفته است و برای ادامه آن باید گروه‌های سیاسی با یکدیگر کنار بیایند، درست است که امتیازدهی، بده‌بستان سیاسی و سهم‌خواهی نیز بین این جریانات تشکیل دولت وجود دارد اما بهرحال باید نوعی توافق حاصل شود و به همین دلیل به آن ساختار دموکراسی توافقی گفته می‌شود.

وی ادامه اختلافات را موجب آسیب به دموکراسی لبنان دانست و تاکید کرد: عراق از این مرحله گذشت و موفق به تشکیل دولت و تأیید کابینه در پارلمان شد، امیدواریم همین اتفاق نیز در لبنان رخ دهد تا بتوانند از این خلأ سیاسی خارج شوند و مشکلات آنها بیش از این ادامه پیدا نکند.

کد خبر 616420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.