انتخابات میان دوره‌ای کنگره / سرنوشت آمریکا در دستان چند ایالت کلیدی

کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا زمان باقی است و چند ایالت مهم و کلیدی در تعیین سرنوشت این انتخابات و مجلس سنا نقشی اساسی برعهده دارند.

به گزارش ایمنا، در حال حاضر ترکیب مجلس سنا، ۵۰_۵۰ بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تقسیم شده و با اضافه کردن معاون اول رئیس‌جمهور به این ترکیب، کفه ترازو به نفع دموکرات‌ها است.

اگر جمهوری‌خواهان تنها یک کرسی در اختیار دموکرات‌ها را تصاحب کنند، قدرت را در اختیار می‌گیرند تا برنامه‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را خنثی کنند.

تارنمای بی‌بی‌سی انگلیسی به بهانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نگاهی به وضعیت ایالت‌های کلیدی آمریکا در این انتخابات داشته است.

جورجیا

دو پیروزی طرفداران جو بایدن در این ایالت جنوبی محافظه‌کار در نهایت به دموکرات‌ها کنترل بر سنا را بعد از انتخابات ۲۰۲۰ اعطا کرد و جورجیا می‌تواند بار دیگر نقشی بسیار مهم و محوری را به اثبات رساند.

یک از برندگان «رافائل وارنوک» بود که به لطف رأی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، اولین سناتور سیاه‌پوست این ایالت نام گرفت. این بار نیز جمهوری‌خواهان یک نامزد سیاه‌پوست به نام «هرشل والکر» را معرفی کرده‌اند.

این دو از ریشه‌های فروتنانه‌ای برخوردارند، اما مسیرهایی که در پیش گرفته‌اند و سیاستشان می‌تواند متفاوت‌تر باشد.

هرشل والکر در سال ۲۰۲۱ با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دست داد. اما ستاد انتخاباتی وی با یک سری رسوایی‌های شخصی دست به گریبان است.

وارنوک نیز امیدوار است که مبارزات انتخاباتی خود حافظ حق سقط جنین و حق رأی باشد، اما تورم بالا، اقتصاد ضعیف و نامحبوبی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا کرسی این سناتور را تهدید می‌کند.

اگر هیچ‌یک از این نامزدها ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورند، احتمالی که به دلیل حضور یک نامزد از حزب ثالث آزادی‌خواه مشهود است، در آن صورت انتخابات در تاریخ ششم ماه دسامبر به دور دوم کشیده می‌شود.

پنسیلوانیا

رقابت نزدیک در این ایالت به یک قاعده تبدیل شده است. تکلیف دو انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی به واسطه امتیاز یک درصدی مشخص شد و سرنوشت رقابت انتخاباتی سنا نیز ممکن است در لحظات آخر تعیین شود.

این رقابتی دیگر است که کارشناسان آن را در وضعیت «شیر یا خط» می‌دانند.

سناتور دموکرات «کاترین کورتز ماستو» در سال ۲۰۱۶ نتیجه انتخابات برای راهیابی به کنگره را به عنوان اولین سناتور لاتین تبار این کشور از آن خود کرد. حال وی از جمله نامزدهای در معرض خطر بالا تلقی می‌شود.

دموکرات‌ها در سال‌های اخیر به واسطه لاتین تبارها از موفقیت چندانی برخوردار نبوده‌اند زیرا بسیاری از این قشر سیاست‌های محافظه کارانه را در مورد سقط جنین و مهاجرت ترجیح می‌دهند.اما مسئله اقتصاد، مهمترین موضوع مطرح است و جمهوری‌خواهان امیدوارند رأی دهندگان حزب در قدرت را مجازات کنند.

اوهایو

این ایالت در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری تماماً به جمهوری‌خواهان رأی داد، از این‌رو به نظر نمی‌رسد این رقابت نیز در این ایالت تنگاتنگ باشد.

دموکرات‌ها «تین رایان» قانونگذار در مجلس نمایندگان و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را نامزد کرده‌اند. «جی دی وانس» نیز نامزد جمهوری‌خواهان از این ایالت است. وی سرمایه‌داری است که به واسطه انتشار پرفروش خاطراتش که بعداً در شبکه نتفلیکس به فیلم تبدیل شد، اسم و رسم بالایی یافته است.

نیوهمشایر

استراتژیست‌های جمهوری‌خواه تلاش کرده‌اند یک نامزد ایده آل را برای رقابت سنا که نسبت به پیروزی در آن مطمئن بودند، بگمارند و تقریباً زمانی که رأی دهندگان یک نظریه‌پرداز توطئه را نامزد کردند، تسلیم شدند.

اما «دون بولدوک» یک ژنرال بازنشسته ارتش که در افغانستان خدمت کرده است، با فاصله‌ای چشمگیر با سناتور دموکرات «مگی حسن» رقابت می‌کند.

بولدوک نقطه نظراتی داشته است اما از جنجالی‌ترین آن‌ها که می‌گفت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز می‌شود، عقب نشینی کرده است.

رأی‌دهندگان در این ایالت همچنین از تورم، هزینه‌های بالای انرژی و عملکرد مگی حسن در سنا راضی نیستند.

کارولینای شمالی

زمانی که دو سال پیش نامزدهای انتخابات در این ایالت برای سنا می‌جنگیدند، دموکرات‌ها گران‌ترین انتخابات کنگره در تاریخ را از دست دادند.

این بار خیلی کمتر هزینه کرده‌اند. این مسئله ممکن است به بهای ضربه به «چری بیسلی» تمام شود یک زن سیاه‌پوست ۵۶ ساله که به تازگی به یک عنوان قاضی ارشد خدمت و سه انتخابات در سطح ایالتی را در گذشته به نفع خود تمام کرد.

کارولینای شمالی از سال ۲۰۰۸ یک دموکرات را روانه سنای آمریکا نکرده است، از این‌رو رقابت خانم بیسلی بدون جلب توجهات پیش رفته است.

آریزونا

هیچ کجا تئوری توطئه در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را قوی‌تر از این ایالت مطرح نکرد.

«بلیک مسترز» نامزد ۳۶ ساله جمهوری خواهان برای سنا از این ایالت علناً اصطلاح «دروغ بزرگ» را عنوان کرد مبنی بر اینکه ترامپ واقعاً پیروز انتخابات بود و نتیجه انتخابات از وی دزدیده شد.

این نامزد با خط مشی ملی‌گرایی با کمک آمریکا به اوکراین مخالف است.

اما «مارک کلی» نامزد دموکراتی است که برای دفاع از کرسی دموکرات‌ها در این ایالت تلاش می‌کند. وی فضانورد سابق ناسا است و «گابی گیفوردس» همسرش در حادثه ۲۰۱۱ از ناحیه سر هدف قرار گرفت و نزدیک بود جان خود را از دست دهد.

این زوج در طول دهه گذشته بر مسئله کنترل اسلحه متمرکز شده‌اند و خانم گیفوردس نیز به آرامی توانایی خود برای خواندن، صحبت کردن و راه رفتن را به دست می‌آورد.

سناتور کلی در مورد مهاجرت غیرقانونی در این ایالت مرزی از موضع تدافعی برآمده و ادعای مسترز رقیبش مبنی بر حمایت از مرزهای باز را رد کرده است.

ویسکانسین

در ایالت به شدت تقسیم شده دیگری که نتیجه انتخابات در آن با حاشیه‌های بسیار جزئی تعیین می‌شود، دموکرات‌ها این رقابت را بزرگترین هدف خود در چرخه انتخاباتی می‌دانند.

استراتژیست‌های این حزب وقتی «رون جانسون» که قول داده بود به عنوان قانونگذار پس از دوره دوم بازنشست شود، تغییر عقیده داد، واکنش نشان دادند.

این سناتور جمهوری‌خواه که علیه تأیید پیروزی انتخاباتی جو بایدن در سال ۲۰۲۰ رأی داده بود، حمله به کنگره را کم اهمیت جلوه داد و حتی زمانی استفاده از دهان‌شویه را برای کشتن ویروس کرونا پیشنهاد کرد.

اما جمهوری‌خواهان استدلال می‌کنند که این «ماندلا بارنز» نامزد دموکرات‌ها است که مواضعش تند و تیز است.

منبع: ایرنا

کد خبر 616341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.