باز کردن گره معیشتی میلیون‌ها ایرانی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، یازدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «باز کردن گره معیشتی میلیون‌ها ایرانی» نوشت: سال ۱۴۰۱ در کنار رکوردهای متعددی که دارد، از نظر اینکه در این سال حقوق کارکنان و بازنشستگان دو بار افزایش یافته نیز رکورددار است، اتفاقی که تا پیش از این سابقه نداشته است.

در واقع برآیند تحولات سال‌های گذشته و تأثیر آن بر شرایط امروز اقتصاد باعث شد تا دولت سیزدهم پس از افزایش میانگین ۱۰ درصدی که از ابتدای سال جاری اعمال شد، برای افزایش دوباره با تدوین و ارائه یک لایحه دو فوریتی به مجلس پیش‌قدم شود تا ترازوی هزینه و درآمد کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری متعادل‌تر شود.

به این‌ترتیب دولت سیزدهم بدون اینکه افزایش حقوق دوباره کارکنان و بازنشستگان باعث کسری بودجه و ایجاد تورم شود، با تأمین منابع پایدار، از معیشت خانوارهای حقوق‌بگیر حمایت کرد. حال که دولت سیزدهم در افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی و نیز کاهش هزینه‌های غیرضرور کشور موفق عمل کرده است، افزایش دوباره حقوق کارکنان و بازنشستگان نه‌تنها بار تورمی نخواهد داشت بلکه به بهبود معیشتی بخش قابل توجهی از جامعه کمک خواهد کرد.

نگاهی به جزئیات لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری نشان می‌دهد که دولت با بررسی‌های دقیق و کارشناسی، جامعه هدف افزایش حقوق‌ها را تعیین کرده است، به‌طوری‌که حمایت معیشتی از اقشار کم‌درآمد پررنگ‌تر از سایر حقوق‌بگیران و مشمولان این لایحه است.

بر اساس این لایحه که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است مواردی مانند افزایش ۳۰ درصدی مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که با توجه به افزایش ۲۰ درصدی ابتدای سال، مجموع افزایش مستمری آنها به ۵۰ درصد خواهد رسید.

همچنین افزایش اختیار دولت در پرداخت فوق‌العاده ویژه تا ۵۰ درصد نهایی شد.

طبق این لایحه حقوق کارکنان دولت یک‌میلیون تومان و حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به‌اضافه پنج درصد و عائله‌مندی و حق اولاد افزایش خواهد یافت.

بر اساس این لایحه، کمک‌معیشت جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر فاقد شغل و درآمد و مشمولین ماده (۳۸) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به پنج‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و کمک‌معیشت جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به‌میزان ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

باز کردن گره معیشتی میلیون‌ها ایرانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استکبارستیزی دانش‌آموزان را نشانه رفتند که خطا رفت!» نوشت: آبان در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی استکبارستیزی و روز دانش‌آموز ثبت شده است، اما ۱۳ آبان امسال با همیشه فرق می‌کند.

امسال قرار است دانش‌آموزانی به میدان استکبارستیزی بیایند که طی دو ماه اخیر، معاندان از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تلاش کرده‌اند تا به انحای گذشته آن‌ها را تحریک کنند و به اغتشاش وادارند؛ نسلی که اگر چه پای اینترنت و فضای مجازی بزرگ شد، اما آنقدر بصیرت دارد تا حق و باطل را تمیز دهد و راهش را پیدا کند.

امسال نوجوانان و جوانان این مرزوبوم ملموس‌تر از همیشه فتنه‌گری‌های استکبار جهانی را از نزدیک لمس کردند و طی دو ماه گذشته شهدایی را تقدیم راه مبارزه با ظلم و استکبارستیزی کردند تا نام ایران و ایرانی همچون همیشه بر فراز قله‌های مقابله با ظلم و ستم و استکبارستیزی بدرخشد.

این بار دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها ثابت کردند پای اسلام و انقلاب ایستاده‌اند و تا پای جان در عهدشان با ولی‌فقیه باقی می‌مانند؛ همچنان‌که که قرار دیدار مراد و مریدی دانش‌آموزان و رهبری به مناسبت روز دانش‌آموز امسال نیز برقرار است.

پرسشگری و مطالبه‌گری ویژگی جدانشدنی دانشجو و دانش‌آموز است. بر همین اساس هم استکبارستیزی فلسفه وجودی دانش‌آموزان است.

امروز این استکبارستیزی بیش از همیشه نمود و مصداق پیدا کرده‌است. دانش‌آموزان این دوره یعنی همان دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها از طریق فضای مجازی دهکده جهانی و دنیا در ارتباط هستند و لحظه به لحظه می‌توانند سیلی از اطلاعات و داده‌ها را رصد کنند؛ اطلاعات و داده‌هایی که اگرچه می‌تواند دانش‌آموز و دانشجوی ما را بمباران اطلاعاتی کند، اما از سوی دیگر می‌تواند بینش و آگاهی‌های او را بالاتر ببرد. به خصوص اگر ما برنامه‌ریزی مناسبی برای بهره‌برداری دانش‌آموزان و دانشجویان‌مان از این اطلاعات و داده‌ها داشته باشیم.

بر این اساس دانشجو و دانش‌آموز امروز نسبت به نسل‌های گذشته حتی می‌تواند آگاه‌تر و از اقتضائات روز کاملاً مطلع باشد. امروز در ۱۳ آبان سال ۱۴۰۱ مرزبندی‌ها از همیشه مشخص‌تر است و دانش‌آموزان این دوره و آن دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها اگر برای بزرگداشت روز دانش‌آموز و شهدای دانش‌آموز و دانشجو به خیابان می‌آیند و با مشت گره کرده علیه استکبار جهانی شعار می‌دهند، حتی شاید خیلی بیشتر از نسل‌های قبلی خودشان این استکبار را می‌شناسند.

به‌خصوص اینکه طی دو ماه اخیر دانش‌آموزان و دانشجویان ما فتنه‌گری‌های استکبار جهانی را از نزدیک لمس و یک‌بار دیگر در راه دفاع از مام میهن شهید تقدیم انقلاب و اسلام کردند.

۱۳ آبان در تقویم‌های ما روزی است که بیانگر گره خوردن تاریخ کشورمان با ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و ایستادگی و مقاومت جوانان و نوجوانان این مرز و بوم در برابر ظلم و ستم استکبار جهانی است.

باز کردن گره معیشتی میلیون‌ها ایرانی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اما و اگرهای یک بسته حمایتی» نوشت: دیروز دولت طرحی را رونمایی کرد که نامش را «حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور» گذاشته است؛ طرحی که طبق اعلام وزارت ارتباطات، پس از جلسات متعدد این وزارتخانه با دیگر مجموعه‌ها از جمله وزارت اقتصاد، صمت، ارشاد، سازمان برنامه و بودجه، صداوسیما و بانک مرکزی تدوین شده و قرار است حامی کسب و کارهایی باشد که به دلیل مسدود بودن دسترسی به برخی پلتفرم‌ها، به ویژه اینستاگرام، به پلتفرم‌های بومی مهاجرت کرده و فعالیت اقتصادی‌شان را در آن‌جا دنبال می‌کنند.

نگاهی به اظهارات عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و احسان خاندوزی برنامه‌های سازمان صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های دولتی - تخفیف حداکثری تبلیغات در صدا و سیما برای سکوهای مشمول، برنامه سازی برای معرفی کسب و کارهای مشمول در صدا و سیما برای جذب دنبال کننده، ارائه بسته‌های تبلیغاتی رایگان توسط سکوهای مشمول برای جذب «دنبال کننده» برای کسب و کارهای مشمول، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی به کسب و کارهای مشمول خدمات پستی: ارائه تخفیف در خدمات پستی در سکوهای مشمول تأمین منابع برای ارتقای پلتفرم‌های داخلی، ارائه تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی به سکوهای مشمول برای توسعه زیرساخت‌های خود، حمایت وزارت ارتباطات برای تأمین زیرساخت‌های اولیه سکوهای مشمول حمایت‌های مالیاتی.

وزیر اقتصاد در نشست دیروز، که خبرگزاری‌های رسمی منتشر کرده‌اند، ابعاد و جزئیات این بسته را مشخص می‌کند. طبق این خبرها، بسته پیشنهاد شده، یک آیین‌نامه ۱۴ ماده‌ای است که ۳۰ نوع امکان و حمایت قانونی را شامل می‌شود.

خدمات متنوع پرداخت، فراهم شدن امکان راه‌اندازی «حساب امانی» در سکوهای مشمول، فراهم شدن امکان «خرید اعتباری» از سکوهای مشمول، فراهم شدن امکان «پرداخت مستقیم» در سکوهای مشمول -فراهم شدن امکان راه اندازی «کیف پول» در سکوهای مشمول، فراهم کردن «درگاه پرداخت» برای سکوهای مشمول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در صورت راه اندازی «رمزریال»، سکوهای مشمول می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

حمایت‌های تبلیغاتی، تخفیف حداکثری هزینه تبلیغات در دستگاه‌های دولتی، دستگاه‌های دولتی مکلفند زمینه تبلیغ و معرفی سکوهای مشمول را فراهم کنند.

این طرح اگرچه به نظر می‌رسد در مجموع ساختار خوبی برای تشویق کسب و کارها به استفاده از پلتفرم‌های داخلی دارد، اما هم در کلیات و هم در جزئیات با نقدهایی روبه‌رو است.

برای بررسی کلیات آن و دریافت نظر نمایندگان بخش خصوصی، ابتدا با یکی از چهره‌های شاخص فعال در بخش خصوصی که سابقه‌ای طولانی در عرصه اقتصاد و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان دارد، گفت‌وگو کردم.

او که ترجیح داد نامش در این گزارش ذکر نشود، دلیل این کار و همچنین نظر کلی‌اش را درباره طرح حمایتی رونمایی شده، این‌طور مطرح کرد: «کل فرایندی که به نام حمایت از کسب و کارها برای فعالیت در پلتفرم‌های داخلی تعریف کرده‌اند، است و اثرگذار نخواهد بود.» واکنش کاربران به برخی مواد طرح اما کاربران هم دیروز نکاتی را درباره برخی از جزئیات این طرح مطرح کردند.

از آن جمله واکنشی به امکان «ارائه اکانت کسب و کارها به عنوان وثیقه بانکی» بود که کاربری درباره‌اش نوشت: شما میری در روبیکا اکانت می‌سازی بعد خود اکانت رو می‌ذاری وثیقه و از بانک وام می‌گیری، اما اگر نتونستی قسط‌هات رو بدی، بانک اکانتت رو ازت می‌گیره و «نقد» ش می‌کنه.»

البته برخی کارشناسان هم این ماده را، به رسمیت شناخته شدن اعتبار کسب و کارهای دیجیتال به عنوان دارایی نامشهود و قابلیت استفاده از آن به عنوان ضمانت بانکی قلمداد کردند.

باز کردن گره معیشتی میلیون‌ها ایرانی

کد خبر 616173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.