پشت پرده بن‌بست سیاسی در لبنان

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تنها نهاد سیاسی فعال در ساختار دولت لبنان را پارلمان دانست و گفت: راهکار خروج لبنان از این بن‌بست سیاسی کنونی، آغاز لابی‌ها و رایزنی‌های متعدد بین گروه‌ها و احزاب مسیحی است که باید یک نفر از میان نامزدهای احتمالی را برای معرفی به پارلمان انتخاب کنند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تحولات اخیر لبنان و بحران سیاسی در این کشور اظهار کرد: این نوع بحران‌ها بارها در تاریخ معاصر لبنان به ویژه در سه چهار دهه اخیر اتفاق افتاده است می‌توان آنها را ناشی از نوعی خلأ قدرت در ریاست دولت یا جمهوری دانست.

وی با اشاره به دلیل ایجاد بن‌بست سیاسی در عراق افزود: اعضای پارلمان نتوانستند یکی از افراد مطرح برای ریاست‌جمهوری را انتخاب کنند و هیچ نامزدی رأی شاخصی بالاتر از دیگر نامزدها به دست نیاورد البته رئیس پارلمان تلاش کرده که توافقاتی به دست آید اما این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون در لبنان را آغاز خلأ قدرت در لبنان دانست و گفت: اکنون تنها نهاد سیاسی در ساختار دولت لبنان که همچنان برقرار باقی مانده، پارلمان است که با حضور نمایندگان و رئیس پارلمان به کار خود ادامه می‌دهد.

وی راهکار خروج از این بن‌بست را آغاز لابی‌ها و رایزنی‌های متعدد بین گروه‌ها و احزاب مسیحی دانست و تصریح کرد: این گروه‌ها و احزاب باید یک نفر از میان نامزدهای احتمالی را برای معرفی به پارلمان انتخاب کنند، این جریان کم‌کم در میان احزاب خود را نشان خواهد داد و هر حزب تلاش می‌کند با امتیازگیری و گروگیری این مزیت را با دریافت امتیازات بیشتر به دست آورد.

زنگنه درباره ادامه فعالیت نخست‌وزیر کنونی لبنان تا مشخص شدن تکلیف رئیس‌جمهوری ادامه داد: نجیب میقاتی نه به عنوان یک دولت با اختیارات و صلاحیت کامل بلکه به عنوان دولت اداره کننده امور روزمره عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به اعمال نفوذ عربستان سعودی در امور لبنان گفت: تا پیش از گرایش رهبر یکی از احزاب لبنان به عربستان، نقش رژیم سعودی به تغییر نخست‌وزیر محدود می‌شد اما اکنون شاهد دخالت‌های بیشتر عربستان در بافت سیاسی لبنان هستیم که در میان مسیحیان لبنان نیز نفوذ کرده است و تلاش می‌کند که با تزریق پول و حمایت سیاسی، برخی افراد را به عرصه تصمیم‌گیری و قدرت در لبنان برساند.

کد خبر 616170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.