در مسلخ عشق

دهم آبان‌ماه، سالروز شهادت آیت‌الله شهید قاضی‌طباطبایی است که ۴۳ سال پیش به دست تروریست‌های تکفیری گروهک فرقان در محراب نماز به شهادت رسید تا عنوان نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که سیدصالح ایمانی، پژوهشگر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «محمدعلی قاضی‌طباطبایی، فرزند آیت‌الله حاج میرزا باقر، در سال ۱۲۹۳ شمسی در تبریز متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی علوم دینی را از پدر بزرگوار و عموی گرامی‌اش، آیت‌الله میرزا اسدالله در تبریز فرا گرفت و در سال ۱۳۱۶ هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزات انقلابی به تهران تبعید شد و پس از چند ماه به تبریز بازگشت.

این عالم مجاهد دو سال بعد جهت تحصیل در حوزه علمیه قم به شهر قم مشرف شد و از محضر آیات عظام مرحوم آیت‏‌الله سیدمحمد خوانساری‌، مرحوم آیت‏‎‌الله سیدمحمد حجت‌کوه‎کمری‌، مرحوم آیت‌‏‎الله صدر، مرحوم آیت‏‏‎‌الله بروجردی و آیت‌‎‏الله گلپایگانی کسب فیض کرد.

آن شهید بزرگوار از محضر امام خمینی (ره) نیز بهره برد و از شاگردان و علاقه‌مندان ایشان به‌شمار می‏‌‎رفت. در سال ۱۳۶۹ هجری قمری شهید قاضی از قم به نجف عزیمت کرد و نزد علمای برجسته نجف یعنی مرحوم آیت‎‌‏الله حکیم عبدالحسین رشتی، میرزا باقر زنجانی و بجنوردی به کسب علوم دینی پرداخت. راهنمایی شهید قاضی در مسائل سیاسی و انقلابی زبانزد خاص و عام بود.

شهید آیت‎‏‌الله قاضی‌طباطبایی همچنان‌که در تلاش‌های علمی کوشا بود، در مبارزات سیاسی نیز شرکت فعالانه داشت. آن شهید بزرگوار دارای روحیه انقلابی و اراده‌ای خلال‌‎ناپذیر بود و در پرونده قطوری که ساواک در مورد او تهیه کرده‬ بود، این نکته مشهود است. شرکت علنی و بارز آن شهید در مبارزات سیاسی از سال‌های ۴۱ و ۴۲ همزمان با آغاز نهضت اسلامی شروع می‌شود و ایشان یکی از رهبران و پایه‌های نهضت در آذربایجان بود که در جریان همین مبارزات دستگیر و در زندان قزل‌‎‏قلعه تهران زندانی شد.

آیت‌‏‎الله شهید قاضی به اتهام اینکه در خلال بحث پیرامون حکومت اسلامی و جنایات اسرائیل در یک سخنرانی علنی نام امام را به عظمت و عزت بر زبان آورد به مدت شش ماه به بافق کرمان تبعید شد. پس از آن به بهانه دیگری شش ماه دیگر به زنجان تبعید شد. شهید قاضی در تبریز تنها نماینده تام‏‌الاختیار حضرت امام خمینی (ره) بود و نقش ‬ او در شکل دادن به مبارزات مردم تبریز نیز شایان توجه است.

مسجد شعبان، محور مبارزه و مرکز مبارزات در آذربایجان‌شرقی بود که شهید قاضی‌طباطبایی امامت آنجا را عهده‌دار بود. شهید قاضی در مبارزه از همه جلوتر و فوق‌العاده محبوب و مورد احترام بود و به همین دلیل دسیسه‌های دشمنان و منحرفان از اسلام علیه ایشان کارگر نمی‌شد. نفوذ ایشان به حدی بود که اگر روزی را در آذربایجان تعطیل اعلام می‏‌کرد بدون شک آن روز همه‌‎‏جا به‌حال تعطیل در می‌آمد.

آیت‌‎‏الله شهید قاضی جزو نخستین کسانی بود که در آذربایجان اعلامیه خلع شاه از سلطنت را امضا کرد. ساواک با صرف بودجه‌های ویژه، جریانات مخالف ایشان در تبریز را تقویت می‌کرد تا اثرات فعالیت‌های ایشان را در زمینه‌‏‎سازی برای انقلاب خنثی کند.

ساواک در گزارشی گفته بود که «در بررسی‌هایی که به عمل آمده، معلوم شده آقای طباطبایی که باید تحت نظر ساواک باشد بدون اجازه ساواک از تهران خارج شده. پس از عزیمت آقای خمینی به قم، بین این دو نفر در قم ملاقاتی انجام گرفته که عکس ملاقات نامبرده نیز به ضمیمه تقدیم می‌شود.» (یاران امام به روایت اسناد ساواک، جلوه محراب، ص ۱۱۹).

شهید قاضی‌طباطبایی بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام به سمت امام جمعه تبریز منصوب شد و نخستین نمازجمعه را در این شهر بزرگ برپا کرد. او همچنین کمیته‌های انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی و غربی را تشکیل داد و نقش زیادی در راه‌اندازی استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات استان ایفا کرد. مرحوم قاضی همچنین زحمات زیادی برای رسیدگی به محرومان و مستضعفین متحمل شد و تا آخرین لحظه از آرمان‌های خود کوتاه نیامد؛ تا اینکه پس از یک عمر مجاهده و تلاش خالصانه به دست عوامل خود فروخته و سر سپرده استکبار جهانی در شامگاه دهم آبان‌ماه سال ۵۸ مصادف با عید سعید قربان سال ۱۳۹۹ هجری، بعد از ادای فریضه نماز مغرب و عشا و در حال مراجعت از مسجد به منزل، مورد هجوم عوامل سرسپرده استکبار تحت نام گروه فرقان قرار گرفت و به شهادت رسید.

کد خبر 616089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.