تروریست ها مشغول کارند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، نهم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تروریست‌ها مشغول کارند» نوشت: ششم آبان‌ماه بود که وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه مشترکی به تبیین سه مقطع پیش، حین و پساآشوب‌های اخیر در کشورمان پرداخت اما پرداختن به تنها قسمت‌هایی از این بیانیه توسط بعضی از رسانه‌ها منجر به کمتر دیده شدن تصویر کلان و مهم ارائه شده در آن شد.

در این گزارش تلاش می‌شود با پرداختن به قسمت‌های کمتر دیده شده تلاش‌های سازمان‌دهی شده علیه ایران توسط دشمنان مردم ایران را به تصویر بکشد.

در قسمت‌های ابتدایی بیانیه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه از «بسترها و زمینه‌های برخی نارضایتی‌های موجود در جامعه» برای سوءاستفاده دشمنان گفته شده و آمده است که سرویس‌های بیگانه حتی‌المقدور پروژه‌های اطلاعاتی خود را بر سوء‌استفاده از این بسترها و زمینه‌ها استوار می‌سازند.

گرچه این بیانیه به مصادیق این بسترها اشاره نکرده‌اند اما به وجود آمدن بستر مناسب در برهه‌هایی از زمان بر هیچکس پوشیده نیست و اهمیت دادن نهادهای اطلاعاتی به این مسائل گویای جامع‌نگری در نهادهای بالادستی کشور است.

با وجود این دو نهاد اطلاعاتی کشور با رصدهای دقیق و مستمر اطلاعاتی در بیش از یک سال گذشته، همچنین مستندات موجود از مقطع اغتشاشات اخیر مصادیق فراوان و استنادات غیرقابل انکاری از نقش‌آفرینی همه‌جانبه آمریکا در طراحی، اجرا و استمرار غائله مذکور داشته‌اند.

از همین رو تمرکز مبنایی بیانیه منتشر شده به صراحت خود این دو نهاد اطلاعاتی بر نقش رژیم آمریکا و هم‌پیمانان این رژیم استوار است و جزئیاتی قابل تأمل را مطرح کرده است. همان گونه که قابل حدس است آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا نقش اصلی را برای ایجاد بلوا در ایران برعهده داشته است و همکاری سرویس اطلاعات خارجی انگلیس و رژیم صهیونیستی (موساد) و سرویس اطلاعات خارجی سعودی‌ها نقش تکمیل کننده را داشته‌اند.

جالب آن که این سرویس‌ها با همکاری تنگاتنگ با گروه‌های تروریستی به عنوان یکی از ابزارهای خود طراحی مدنظر را به پیش می‌برند. طبق این بیانیه دستگاه‌های جاسوسی مورد اشاره تلاش داشتند تا در مقاطع مختلف بنا به بهانه‌های ایجاد شده آغاز آشوب را کلید بزنند. مقاطعی همچون سالگرد برخی وقایع سال‌های گذشته، مقطع اجرای طرح بزرگ و ملی مردمی‌سازی یارانه‌ها در اوایل سال جاری و پروژه آمریکایی کشف حجاب در بیست‌ویکم تیرماه گذشته همه از مقاطعی بوده است که ناکام مانده‌اند.

با وجود این ناکامی‌ها سرویس‌های خارجی تلاش داشتند تا زمینه‌های آشوب را به وجود بیاورند. اقداماتی مانند تأسیس شبکه «سازمان‌های همدستان» برای نفوذ در بخش‌های اجتماعی کشور از جمله آنهاست.

در پرتو این سازمان سرویس‌ها با پوشش فعالیت‌های حقوق بشری و ترویج دموکراسی سعی در جذب عناصر مستعد برای به انحراف کشاندن مطالبات مردمی، ایجاد مطالبات کاذب و تحریک عمومی تلاش داشتند که با شناسایی بخش‌هایی از این شبکه در سطوح و اصناف مختلف و ضربه به زنجیره تأمین مالی و عناصر نفوذی آن‌ها در رسانه‌ها مورد برخورد واقع شدند.

آمریکایی‌ها در بحران‌سازی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در ماه‌های اخیر تحرکات بالایی داشته است. برگزاری نشست حقوق بشری اسلو که از سوم تا پنجم خردادماه با همکاری مشترک واشنگتن و مؤسسات صهیونیستی برگزار شد، نمونه این رخداد است.

بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی در مذاکرات پنهان مقامات سیا در حاشیه این اجلاس با یکی از زنان مزدور که از سخنرانان این نشست بود، علاوه بر موضوع زنان، به لزوم بهره‌برداری از هر حادثه‌ای از جمله حادثه متروپل آبادان برای شکل‌گیری اعتراضات گسترده تأکید می‌شود که این خود نشان از آن دارد که این قبیل نشست‌ها با پوشش‌های مربوط به زن و حقوق بشر تدارک دیده شده و صرفاً هدف به آشوب کشاندن کشور را پی می‌گیرد.

تروریست هامشغول کارند

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هشدار آشوب انتخاباتی در آمریکا» نوشت: یک هفته به انتخابات آمریکا، احتمال آشوب به اوج رسیده؛ باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین درباره «در خطر بودن دموکراسی» صحبت می‌کند، وزارت امنیت داخلی و اف‌بی‌آی هشدار داده‌اند که به دلیل افراط‌گرایی خشونت‌آمیزی که آن را به حامیان ترامپ نسبت می‌دهند، تهدید خشونت انتخاباتی تشدید شده و از همه بدتر اینکه، ۶۲ درصد جمهوری‌خواهان احتمال می‌دهند که در انتخابات تقلب شود.

دو روز بعد از حمله خشونت‌آمیز به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، آژیر خطر برای انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (دوشنبه شانزدهم آبان) به صدا درآمده است.

جامعه آمریکا یکی از دوقطبی‌شده‌ترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد؛ در نظرسنجی مشترکی که «یواس‌ای تودی» و دانشگاه سافولک انجام داده‌اند، ۷۲ درصد آمریکایی‌هایی که به دموکرات‌ها تمایل دارند، گفته‌اند که مطمئن هستند انتخابات دوشنبه آینده منصفانه خواهد بود و به شمارش دقیق آرا، اطمینان دارند، وضعیتی که در میان جمهوری‌خواهان کاملاً برعکس است.

۶۲ درصد جمهوری‌خواهان می‌گویند نگرانند نتایج انتخابات دستکاری شود، در حالی که فقط ۳۲ درصد می‌گویند که در انتخابات تقلب نخواهد شد. ظاهراً بحث‌هایی که دونالد ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات در سال ۲۰۲۰ مطرح کرده، بیش از آن چیزی که تصور می‌شد، بر شهروندان حامی حزب جمهوری‌خواه در آمریکا اثر گذاشته است، به‌طوری که درصد قابل‌توجهی از آن‌ها (۲۶ درصد) می‌گویند که در انتخابات روز دوشنبه کنگره، به نامزدی رأی خواهند داد که مشروعیت انتخاب بایدن را زیر سوال ببرد.

شرایط دوقطبی بی‌سابقه، همزمان با بی‌اعتمادی به نتیجه انتخابات باعث شده که هشدارها درباره آشوب انتخاباتی به سطح کم‌سابقه برسد.

روز جمعه، تنها چند ساعت پس از منتشر شدن خبر حمله به پل پلوسی، همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، دولت آمریکا بولتنی را برای مجریان قانون در سراسر کشور توزیع کرد که درباره «تهدید شدید» افراط‌گرایی خشونت‌آمیز داخلی علیه نامزدها و کارمندان انتخاباتی هشدار داد.

در آمریکا افراط‌گرایی، درباره حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا به کار می‌رود که بعد از انتخابات سال ۲۰۲۰، با ادعای او درباره تقلب انتخاباتی در ششم ژانویه در اقدامی بی‌سابقه به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، مقامات فدرال در وزارت امنیت داخلی و اف‌بی‌آی هشدار داده‌اند که پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای (کنگره)، «تهدید شدید» افراط‌گرایی خشونت‌آمیز وجود دارد.

در این بولتن اف‌بی‌آی که سی‌بی‌اس‌نیوز به آن دست یافته، هشدار داده شد که افراط‌گرایان ممکن است پس از انتخابات ساختمان‌های دولتی و محلی را هدف قرار دهند.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، در آریزونا، موارد متعددی گزارش شده درباره اینکه افراد نقاب‌دار با سلاح گرم، ظاهراً با ادعای جلوگیری از تقلب در انتخابات، صندوق‌های رأی را محاصره کرده‌اند. آن‌ها عکس‌هایی از افرادی که رأی خود را به صندوق انداخته‌اند در وب‌سایت‌های راست‌گرای رسانه‌های اجتماعی منتشر و دیگران را تشویق کرده‌اند که همین کار را انجام دهند.

تروریست هامشغول کارند

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حقوق‌ها در پاییز، بهاری شد» نوشت: نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز، لایحه دولت برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کردند؛ لایحه‌ای که حقوق دریافتی آن‌ها در نیمه دوم امسال را حداقل ۹۰۰ هزار تومان و بیشتر افزایش خواهد داد.

مهم‌ترین بخش این مصوبه مربوط به افزایش حقوق کارکنان و شاغلان دستگاه‌های مشمول نظام هماهنگ پرداخت و قانون خدمات کشوری است که محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه آن را تشریح کرده است: «حدود یک میلیون تومان به پایه حقوق کارکنان و شاغلان این دستگاه‌ها اضافه می‌شود.

شیوه این افزایش، اضافه شدن سه هزار امتیاز و معادل ریالی آن برای کارمندان و معادل ریالی ۲۱۰ امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق است که به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می‌شود و این امتیازات برای سال‌های آینده نیز در ضرایب حقوقی آن‌ها لحاظ می‌شود».

علاوه بر این امتیازات، حق عائله‌مندی کارمندان نیز ۵۰ درصد و حق اولاد نیز بر اساس قانون جوانی جمعیت صددرصد افزایش پیدا می‌کند.

حق عائله‌مندی از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۱۱ هزار تومان و حق اولاد از ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۱۱ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

نکته دیگر درباره مصوبه دیروز مجلس هم این‌که، به گفته حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، این افزایش حقوق شاغلان، مشمول شرکت‌های دولتی هم خواهد شد و علاوه بر آن، افزایش حق اولاد و حق عائله‌مندی به افراد شاغل در نهادهای عمومی غیردولتی نیز تعمیم داده می‌شود. برای اعضای هیئت علمی نیز علاوه بر موارد ذکر شده، ۱۵ درصد دیگر افزایش حقوق مدنظر قرار گرفته است، چراکه در دولت قبل ۳۰ درصد به حقوق این گروه اضافه شده بود اما به دلیل برخی ایرادات سازمان برنامه و بودجه، این افزایش لغو شد و حالا به نوعی جبران خواهد شد.

بخش دیگری از مصوبه دیروز، مربوط به افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود که با رأی نمایندگان، میزان این افزایش، ۳۰ درصد تصویب شد. دولت در لایحه خود، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مستمری‌های این گروه را پیشنهاد کرده بود؛ اما نمایندگان آن را به ۳۰ درصد رساندند تا مرهمی بر زخم‌های این خانواده بزرگ ۱۲ میلیون نفری باشد.

دولت و مجلس، برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری هم تصمیم مهمی گرفتند و طبق مصوبه دیروز، ۹۰۰ هزار تومان به حقوق آن‌ها اضافه خواهد شد؛ اما این همه ماجرا نیست، چرا که علاوه بر این مبلغ، یک افزایش پنج درصدی نسبت به حکم حقوقی شهریور ۱۴۰۱ نیز برای آن‌ها اعمال می‌شود.

نمایندگان این قید را هم لحاظ کردند که حقوق بازنشستگان جدید هم برای متناسب شدن با حقوق بازنشستگان هم‌طبقه و دستگاه مشابه، ترمیم شود.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیروهای انتظامی و مسلح و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری هم بخش دیگری از مصوبه دیروز مجلس بود. علاوه بر آن، نمایندگان تصویب کردند کمک معیشت جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، که فاقد شغل و درآمد هستند به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

تروریست هامشغول کارند

کد خبر 615844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.