مالیات؛ عاملی برای تسریع انتقال سبز انرژی

نظرسنجی اخیر بانک سرمایه‌گذاری اروپا در زمینه انتقال سبز انرژی حاکی از آن است که از نظر مردم، اعمال مالیات‌های کلان برای آلاینده‌ها به‌عنوان عاملی قوی برای تسریع انتقال سبز انرژی شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای مردم سراسر جهان، بحران فرصتی برای پیشبرد اقدامات اقلیمی محسوب می‌شود. این امر در نظرسنجی آب‌وهوایی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز به اثبات رسید که نگرش مردم نسبت به سیاست‌های سبز در یک محیط انرژی در حال گذار را بررسی کرد. در این نظرسنجی نگرش عموم مردم در اتحادیه اروپا، ایالات‌متحده، بریتانیا و چین مورد سنجش قرار گرفت.

کلیدی‌ترین نکته در بررسی مذکور این بود که شرایط اوکراین روند انتقال سبز انرژی را تسریع و در عین حال از اقداماتی برای مالیات بر مصرف‌کنندگان انرژی و آلاینده‌های بیشتر حمایت خواهد کرد که عقیده ۶۶ درصد اروپایی‌ها، ۶۲ درصد بریتانیایی‌ها، ۶۰ درصد چینی‌ها و ۵۲ درصد آمریکایی‌های مشارکت‌کننده در نظرسنجی بود.

نکته دیگر این‌که اکثر مردم معتقدند بدون کاهش چشمگیر مصرف انرژی و کالاها، جهان به سمت یک فاجعه جهانی پیش خواهد رفت. این امر یک نقطه توافق بسیار بزرگ برای پاسخ‌دهندگان نظرسنجی به‌شمار می‌رود زیرا ۸۴ درصد از شهروندان اتحادیه اروپا، ۸۸ درصد از چینی‌ها، ۸۳ درصد از شهروندان بریتانیایی و ۷۲ درصد از آمریکایی‌ها با آن موافقت کردند.

مالیات؛ عاملی برای تسریع انتقال سبز انرژی

نکته جالب‌توجه این‌که افراد مورد مطالعه در مورد راه‌های تشویق این کاهش‌ها اختلاف‌نظر داشتند. پاسخ‌دهندگان در اتحادیه اروپا و بریتانیا با آمار ۴۷ و ۴۵ درصد به‌طورکلی از «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر» حمایت کردند درحالی‌که همتایان چینی آن‌ها با رقم ۴۶ درصد «تنوع تامین‌کنندگان انرژی» ترجیح دادند و پاسخ‌دهندگان آمریکایی از هر دو گزینه تقریباً به میزان مساوی حمایت کردند. آمار موافقت آمریکایی‌ها با «تنوع منابع انرژی» ۳۹ درصد و با «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر» ۳۷ درصد بود.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز در میان تمام پاسخ‌دهندگان رتبه سوم را به خود اختصاص داد و شهروندان ایالات‌متحده با آمار ۲۴ درصد بیشترین حمایت را از این گزینه نشان دادند.

علاوه بر این، ۶۴ درصد از شهروندان اتحادیه‌اروپا خواهان اعمال مالیات بیشتر بر فعالیت‌های آلاینده مانند سفرهای هوایی شدند و ۶۳ درصد اعلام کردند که قیمت انرژی باید با مصارف انرژی خانگی مرتبط باشد. در چین نیز ۸۴ درصد طرفدار مالیات بیشتر برای فعالیت‌های آلاینده بودند و ۸۷ درصد باور داشتند که انرژی باید با مالیات گره بخورد. به‌این‌ترتیب مالیات‌های بالاتر برای آلاینده‌ها و مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی یک معیار محبوب در میان تمام مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی حاضر بود.

کد خبر 615828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.