وابستگی کامل در زیرساخت‌ها بسیار خطرناک است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور فرسودگی شبکه‌های تولید و توزیع برق را یکی از چالش‌های این صنعت و ایجاد کننده حوادث دانست و گفت: برق از جمله زیرساخت‌هایی است که می‌توان ما را با چالشی که تحت عنوان "وابستگی متقابل زیرساخت‌ها" شناخته می‌شود مواجه کند.

به گزارش ایمنا، سردار غلامرضا جلالی در این رزمایش با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف برق اظهار کرد: متاسفانه در دولت گذشته، رشد مصرف برق از رشد توسعه صنعت تولید برق پیشی گرفت و اقدامات لازم برای جبران آن اتخاذ نشد.

وی فرسودگی شبکه‌های تولید و توزیع برق را یکی از چالش‌های این صنعت و ایجاد کننده حوادث دانست و افزود: برق از جمله زیرساخت‌هایی است که می‌توان ما را با چالشی که تحت عنوان "وابستگی متقابل زیرساخت‌ها" شناخته می‌شود مواجه کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور راه حل این موضوع را در این دانست که اقدامات لازم به گونه‌ای اندیشیده شود که وابستگی زیرساخت‌ها با یکدیگر در حد مناسب باشد چرا که وابستگی کامل در زیرساخت‌ها بسیار خطرناک است.

جلالی در مورد راه حل‌های کاهش وابستگی متقابل در زیرساخت‌ها توضیح داد: نخستین موضوع در کاهش سطح وابستگی این است که این نیاز به سطح قابل قبولی برسد. بطوری که بتوان با یک مدیریت مصرف، کمبود را از روش دیگری جبران کرد. در غیر این صورت با خطر قطع سرویس و خدمات روبه‌رو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه وظیفه پدافند غیرعامل در این میان تضمین کارکردهای خدمات رسان در کشور است، یادآور شد: تجهیز نیروگاه‌ها به سوخت مایع و پر بودن این مخازن در فصل سرما و استفاده از مولدهای اضطراری از جمله این موارد است. به طور کلی آمادگی، تداوم کارکرد، مدیریت وابستگی و مصونیت از جمله عناصری است که برای تضمین کارکرد در زیرساختهای برق کشور باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

جلالی با بیان اینکه در حوزه مصونیت نیز تهدیدات سایبری جزو تهدیدات جدی حوزه برق به حساب می‌آید، تصریح کرد: بنابراین، مصون‌سازی و امن‌سازی زیرساخت‌های حوزه برق رویکردی جدی و حیاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌های صنعت برق در حوزه ملی، جزو زیرساخت‌های حیاتی و در استان‌ها حساس و مهم محسوب می‌شوند، براساس ابلاغ رئیس جمهوری و مصوبه مرکز ملی فضای مجازی، کاربرد سیستم‌های آمریکایی در این زیرساختها ممنوع است. چرا که عمده این تجهیزات امنیت سایبری دراین حوزه هم اکنون در داخل کشور تولید می‌شود و امتحان خود را پس داده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین از لزوم اتخاذ سازوکار لازم برای استفاده از پرسنل متخصص و آموزش دیده و تیم‌های پیشتیبانی و پاسخگویی به حوادث سایبری (CERT) با توجه به سطح اهمیت کارکرد زیرساخت تاکید کرد.

جلالی افزود: شبکه اتوماسیون اداری و شبکه کنترل صنعتی در هیچ زیرساخت جدی، حیاتی و مهم نباید در هیچ جایی از شبکه به هم متصل باشند. چرا که با توجه به اینکه امنیت سیستم‌های IT کمتر از OT (کنترل صنعتی) است امکان نفوذ به بخش کنترل صنعتی از این طریق وجود دارد.

کد خبر 615813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.