بازگشت بازار به کمک شاخص‌سازها/سهام کوچک همچنان منفی

در بازار امروز نمادهای فولاد، فارس، شبندر، کگل، فملی، شپنا و وامید بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار گذاشتند و اما بازار فرابورس در ابتدا روند منفی بود و در انتهای بازار مثبت در بازار فرابورس نیز نمادهای مارون، آریا و شاوان و کگهر بیشترین تأثیر مثبت را داشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار امروز نیز روند مثبتی را در پیش گرفت، شاخص کل با رشد بهتری نسبت به روز گذشته همراه بود و شاخص هم وزن نیز افت نزدیک به دو هزار واحدی را تجربه کرد، در بازار امروز نمادهای شاخص ساز روند مثبتی را در پیش گرفتند و نمادهای کوچک‌تر بازار روند منفی، در بازار امروز نمادهای فولاد، فارس، شبندر، کگل، فملی، شپنا و وامید بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار گذاشتند و اما بازار فرابورس در ابتدا روند منفی بود و در انتهای بازار مثبت در بازار فرابورس نیز نمادهای مارون، آریا و شاوان و کگهر بیشترین تأثیر مثبت را داشتند و نمادهای دماوند، غصینو، بپاس و اتکای بیشترین تأثیر منفی را بر روند بازار داشتند.

از اتفاقات خوب بازار امروز رشد شاخص کل به بالای یک میلیون ۲۵۰ هزار واحد بود که نشان از باز پس‌گیری این سطح حمایتی نسبت به روز گذشته است، در صورتی روند بازار فردا نیز با امروز یکسان باشد پیش بینی می‌کنیم شاخص مجدد بتواند سطح یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد را باز پس گیرد.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد سه هزار و ۸۳۷ واحد به سطح یک میلیون ۲۵۴ هزار و ۴۶۴ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت یک هزار ۲۵۴ واحد در سطح ۳۵۶ هزار ۲۴۱ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۱۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۷۹

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد چهار واحدی به سطح ۱۷ هزار ۱۴۵ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۵

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۳۳ هزار ۷۰ و ۶۱ هزار ۳۸۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۶۵۷ و سه میلیارد ۲۸۹ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. افران
۲. همای
۳. کیان
۴. شبندر
۵. کمند

بیشترین حجم معامله

۱. همای
۲. شبندر
۳. فولاد
۴. خساپا
۵. خودرو

بیشترین افزایش قیمت

۱. شبندر
۲. خچرخش
۳. ولکار
۴. ونیکیح
۵. دامین

بیشترین کاهش قیمت

۱. وتوصا
۲. دانا
۳. دایران
۴. وتوس
۵. ولغدر

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۲۵۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۲۷۰ هزار واحد.

تحلیل: با بازپس گیری سطح یک میلیون ۲۵۰ هزار واحد پیش بینی می‌شود روند بازار به سمت محدوده یک میلیون ۲۷۰ هزار واحد تسهیل شود.

سرمایه‌داران خرد نگران کاهش قیمت سهام خود نباشند

رضا عیوضلو، عضو هیئت مدیره سازمان بورس در برنامه میز اقتصاد اظهار کرد: پیام طرح بیمه پرتفوی سهامداران آن است که مردمی که در بورس سرمایه‌های خرد دارند، نگران کاهش قیمت سهام خود نباشند؛ چرا که اصل سرمایه به اضافه ۲۰ درصد سود آن توسط دولت تضمین شده است.

عرضه کالاها در بورس از نوسان قیمت جلوگیری کرد

علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: طی یک‌سال اخیر تعداد زیادی از کالاها را به بورس منتقل کردیم و در این مسیر از سازوکارهای هوشمند استفاده شد که این امر از نوسانات قیمت جلوگیری کرد. برخی پلتفرم‌های داخلی ما مستقیماً به درگاه اینترنتی متصل هستند و ویژگی‌های دیگری نیز در این پلتفرم‌ها تعبیه شده که می‌تواند برای فروش خدمات و کالا مناسب باشد.

عملکرد عالی شیراز در مهرماه

در مهرماه، شیراز توانسته فروشی برابر ۲,۳۶۷ میلیارد تومان داشته باشد. متوسط فروش ماهانه سال جاری شرکت، ۲,۰۰۰ میلیارد تومان بوده است. مقدار فروش اوره صادراتی شرکت ۱۲۳.۴ هزار تن و مقدار فروش داخلی ۲۵.۷ هزار تن است. نرخ فروش دلاری اوره شرکت ۵۳۰ دلار بوده است. نرخ فروش ریالی اوره ۱۲ هزار ۷۴۰ تومان بوده است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۷۷,۹۰۲ ریالی استوار بوده است. شیراز در مهرماه تولید ۳۱۰.۸ هزار تن محصول را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۲۶۶ هزار تن بوده است.

فخوز در شهریورماه

در هفتمین ماه سال مالی فولاد خوزستان توانسته است فروشی برابر ۴,۰۰۱ میلیارد تومان داشته باشد. فروش هفت ماهه امسال رشد ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. متوسط فروش سال جاری شرکت برابر با ۴,۰۸۰ میلیارد تومان گزارش شده است در ماه جاری مقدار فروش محصولات شرکت ۳۲۰ هزار تن ثبت شده است.

متوسط فروش هر ماه سال مالی جاری و گذشته اعداد ۲۸۱ و ۲۸۵ هزار تن بوده است. فخوز در این ماه نیز تولید ۳۲۹ هزار تن محصول را گزارش کرده است. در سال جاری و سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۲۹۶ و ۲۷۸ هزار تن بوده است تولید هفت ماهه امسال رشد ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

نرخ فروش این شرکت به طور متوسط در سال جاری برابر ۱۴۵,۳۹۴ ریال است که در ماه مورد گزارش به ۱۲۵,۰۶۲ ریال رسیده است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۱۴۶,۵۸۵ ریال استوار بوده است.

رشد فروش کاوه در مهر ماه

در هفتمین ماه سال مالی فولاد کاوه جنوب کیش توانسته است فروشی برابر ۲,۱۸۹ میلیارد تومان داشته باشد. فروش هفت ماهه امسال رشد ۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. متوسط فروش سال جاری شرکت برابر با ۱,۹۷۷ میلیارد تومان گزارش شده است.

در ماه جاری مقدار فروش شمش شرکت ۱۷۲ هزار تن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی جاری و گذشته اعداد ۱۴۱ و ۱۱۸ هزار تن بوده است. کاوه در این ماه نیز تولید ۱۴۷ هزار تن شمش را گزارش کرده است.

در سال جاری و سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۱۴۰ و ۱۲۰ هزار تن بوده است تولید هفت ماهه امسال رشد ۲۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. نرخ فروش شمش شرکت به طور متوسط در سال جاری ۱۴۰,۲۱۹ ریال است که در ماه مورد گزارش به ۱۲۷,۲۶۵ ریال رسیده است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ‌های ۱۳۲,۶۲۸ ریالی استوار بوده است.

روی و روند خنثی در بلند مدت

در تاریخ بیست‌وچهارم اکتبر معدنچی‌های فلزات جهانی، معامله‌گران، سرمایه‌گذاران مالی و تحلیلگران بازار در بازار بورس لندن گردهمایی به نام LME WEEK در مورد پیش بینی سال ۲۰۲۳ و روند قیمت فلزات اساسی داشتند.

در مورد فلز روی معتقد بودند که مورد توجه بازار نخواهد بود. در مورد قیمت اظهار کردند که احتمالاً به صورت خنثی ادامه خواهد داشت و پیرو بازارهای دیگر خواهد بود. بسیاری از تولیدکنندگان بخش‌های مختلف کشور چین، به دلیل اینکه به تولید با ظرفیت کامل رسیده‌اند خرسند بودند.

واردات این فلز نیز در هفته گشته حدود دو الی سه هزار تن بود. موجودی بازار بورس لندن ۲۹۰۰ تن کاهش داشت و به ۵۰۶۰۰ تن در هفته رسید؛ همچنین موجودی این بازار نسبت به سال گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرد. تقاضا برای ساخت و ساز در مقایسه با ماه گذشته نسبتاً پایین بود و روند بهبود ادامه‌دار نبود. در کوتاه مدت و بلندمدت، افزایش تولید، تضعیف و ثبات در ضعف تقاضا این امکان را فراهم می‌سازد که به تدریج به سمت مازاد عرضه پیش برویم.

کد خبر 615732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.