ملتجی: در حوزه نهادهای مردمی در شرایط رکود قرار داریم

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای با بیان اینکه در حوزه نهادهای مردمی در شرایط رکود قرار داریم، گفت: قرار است هر سال ۴۰ محله شهر در دستور کار رسیدگی شهرداری قرار گیرد که این برنامه شامل تمام بخش‌ها از مساجد تا پایگاه‌های بسیج، هیئت‌ها و کانون‌های مذهبی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید ملتجی پیش از ظهر امروز _یکشنبه هشتم آبان‌ماه_ در پنجاه‌وسومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های شهرداری در حوزه فرهنگی، خانواده محوری و توجه به نوجوان و کودکان است، بر همین اساس بیشتر طرح‌ها در حوزه فرهنگی اجتماعی با محوریت خانواده و تاکید بر حوزه نوجوانان، کودکان و جوانان تعریف و اجرا می‌شود.

وی دومین سیاست شهرداری را واگذاری مسئولیت‌های فرهنگی به سمن‌ها و مجموعه‌های مردمی دانست و افزود: بر اساس این رویکرد، شهرداری تلاش می‌کند پای خود را از میدان بسیاری اتفاقات به عنوان متولی بیرون بکشد که تاکنون ۵۰ درصد این هدف محقق شده است و به عنوان متولی در بسیاری برنامه‌ها حضور نداریم.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای ادامه داد: این تغییر رویکرد در میان مدیران بالادستی به طور کامل انجام شده است، اما به تدریج مدیران میانی نیز باید بپذیرند که در برنامه‌های فرهنگی به عنوان حمایت‌گر مشارکت کنند، اما نام و نشانی از آنها وجود نداشته باشد، مشابه اتفاقی که در زمینه تبلیغات شهری رخ می‌دهد.

وی گام بعدی را واگذاری مراکز فرهنگی به نهادها و سمن‌ها اعلام کرد و گفت: موفقیت در اجرای این طرح نیازمند رشد فکری تمام بخش‌ها به‌ویژه سمن‌ها و تشکل‌های مردمی است، سیاست حمایت‌گری و تسهیل‌گری به تمام بخش‌های شهرداری ابلاغ شده است و موظف هستند که میدان را در اختیار نهادهای مردمی و دیگران قرار دهند.

ملتجی فعالیت‌های شهرداری در عرصه فرهنگی را محدود به بخش‌هایی دانست که متقاضی برای پذیرش مسئولیت وجود نداشته است و تصریح کرد: در این بخش‌ها شهرداری مجبور است وارد عرصه شود، اما در حوزه‌هایی همچون بزرگداشت هفته دفاع مقدس، روز پرستار، معلم، شهرداری تنها نقش تسهیل‌گری برای ارائه زیرساخت‌ها را به عهده دارد و نهادهای مردمی و دیگر دستگاه‌ها در اولویت اجرای برنامه‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۰۰ نهاد مردمی، بسیج و مساجد، مدلی طراحی کردند که با تصویب اعتبار مورد نیاز در شهرداری، طرح‌های مصوب در محلات شهر اجرا شد؛ این اتفاق در دهه فجر نیز تکرار شد و در حال توسعه به دیگر بخش‌ها است، از این‌رو قرار است شهرداری با استفاده از این مدل پای نهادهای مردمی را به میدان اجرای برنامه‌های فرهنگی باز کند.

لزوم رفع مشکلات شهرک کودک و نوجوان

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای با بیان اینکه در حوزه نهادهای مردمی در شرایط رکود قرار داریم، گفت: قرار است هر سال ۴۰ محله شهر در همه ابعاد در دستور کار رسیدگی شهرداری قرار گیرد که این برنامه شامل تمام بخش‌ها از مساجد تا پایگاه‌های بسیج، هیئت‌ها و کانون‌های مذهبی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی که به مناسبت جام‌جهانی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: قرار است این برنامه‌ها نیز با مشارکت نهادهای مردمی برگزار شود، اما برای ایجاد شور و نشاط در شهر نیازمند کمک و مشارکت دستگاه‌های دیگر هستیم.

ملتجی افزایش مشارکت نوجوانان و کودکان در بستر خانواده درطرح‌های شهری را یکی دیگر از رویکردهای شهرداری اصفهان دانست و گفت: یکی از طرح‌هایی که در این زمینه وجود دارد، شهرک کودک و نوجوان است که اگر مشکل آن رفع شود، مکان مناسبی برای تهیه و تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی فراهم خواهد شد و اتفاق بسیار خوبی برای اصفهان رقم می‌زند، از جمله اینکه ما را یک گام به تبدیل شدن به قطب حوزه کودک نزدیک‌تر می‌کند.

وی ارتقای سطح کیفی باغ‌های بانوان را از دیگر برنامه‌های شهرداری دانست و گفت: بخش فرهنگی مکلف است تمام باغ‌های بانوان شهر را دو تا سه درجه ارتقا دهد، همچنین چهار طرح بلندمدت بزرگ در حوزه جوانان از جمله باغ مشاهیر در دستور کار قرار دارد که طراحی آن تا پایان سال انجام می‌شود و اجرای فاز دو از سال آینده آغاز خواهد شد.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای چشم‌انداز اجرای این طرح را سه ساله دانست و گفت: باغ مشاهیر بزرگترین باغ ایرانی با رویکرد خانواده است که مخاطبان را با مشاهیر و بزرگان اصفهان آشنا می‌کند، همچنین این مکان فضایی برای حضور هشت هزار نفر و اجرای برنامه‌های شهری فراهم می‌کند.

وی با اشاره به خلأ جدی جامعه در زمینه تفریح و سرگرمی، گفت: فضای دیگری که در دست اقدام قرار دارد، گلستان انبیا و اولیا است که برای معرفی انبیا با فناوری‌های روز به نوجوانان و جوانان در منطقه زینبیه طراحی شده است و عملیات آن در حال آغاز است.

کد خبر 615713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.