نقاشی موندریان ۷۵ سال وارونه آویزان شده است

یک مورخ هنر دریافت که نقاشی انتزاعی پیت موندریان، هنرمند هلندی از زمانی که ۷۵ سال پیش برای اولین بار به نمایش درآمد، در موزه‌های مختلف به شکل اشتباه آویزان شده اما هشدار داده است اگر اکنون جهت آن را تغییر دهند، ممکن است متلاشی شود.

به گزارش ایمنا، یک مورخ هنر دریافت که نقاشی انتزاعی پیت موندریان، هنرمند هلندی از زمانی که ۷۵ سال پیش برای اولین بار به نمایش درآمد، در موزه‌های مختلف به شکل اشتباه آویزان شده اما هشدار داده است اگر اکنون جهت آن را تغییر دهند، ممکن است متلاشی شود.

با وجود این کشف، این اثر همچنان به روشی اشتباه نمایش داده می‌شود تا از آسیب دیدن آن جلوگیری شود. «شهر نیویورک» که سال ۱۹۴۱ به وجود آمد، یک شبکه درهم پیچیده از نوارچسب‌های قرمز، زرد، سیاه و آبی است که اولین بار سال ۱۹۴۵ در موزه موما نیویورک به نمایش گذاشته شد و حالا در مجموعه هنری ایالت فدرال نوردراین آلمان قرار دارد.

شکلی که تصویر در حال حاضر آویزان شده، خطوط رنگارنگ را نشان می‌دهد که در پایین به هم نزدیک می‌شوند و شکلی بسیار ساده از یک خط افق را نشان می‌دهد. با این حال، وقتی سوزان مایربوزر اوایل امسال شروع به تحقیق درباره هنرمند آوانگارد هلندی کرد تا نمایش جدیدی از آثار او برگزار شود، متوجه شد که این اثر باید برعکس باشد.

مایربوزر گفت: «ضخیم شدن شبکه باید در بالا باشد، مانند یک آسمان تاریک. زمانی که این موضوع را با متصدیان دیگر مطرح کردم متوجه شدیم که بسیار بدیهی است. من کاملاً مطمئن هستم که این شیوه نمایش اشتباه است.»

شاخص‌های زیادی وجود دارد که نشان‌دهنده آویزان شدن نادرست این تابلو هستند. یک نقاشی رنگ روغن با همین نام و اندازه در مرکز پمپیدو در پاریس به نمایش گذاشته شده است که ضخیم شدن خطوط را در قسمت بالا دارد.

عکسی از استودیوی موندریان که چند روز پس از مرگ این هنرمند گرفته شد و در مجله سبک زندگی آمریکایی « Town and Country» در ژوئن ۱۹۴۴ منتشر شد، همان تصویر را نشان می‌دهد که روی سه‌پایه قرار دارد.

مایر بوزر گفت که موندریان در شروع کار این تابلو در سمت راست و بالای کادر یک خط قرار داده و سپس کارش را به سمت پایین ادامه داده است. این نشان می‌دهد که چرا تعدادی از خطوط زرد چند میلی‌متر مانده به پایین کادر متوقف می‌شود.

حال این اشتباه چگونه رخ داده است؟ آیا کسی که اولین بار اثر را از جعبه آن خارج کرده اشتباه کرده است؟ بخشی از مشکل این است که بر خلاف بسیاری از کارهای قبلی موندریان، «شهر نیویورک» امضای هنرمند را ندارد، احتمالاً به این دلیل که آن را تمام شده نمی‌دانست. به همین دلیل نمی‌توان جهت درست آن را تشخیص داد.

با وجود تمام شواهدی که نشان می‌دهد این اثر در حال حاضر وارونه نمایش داده می‌شود، اثر به همان شکلی که ۷۵ سال آویزان بوده نشان داده خواهد شد.

مایر بوزر در این باره گفت: «نوارچسب‌ها در حال حاضر به شدت شل شده و به یک نخ آویزانند. اگر الان بخواهید تابلو را وارونه کنید، نیروی گرانش آن‌ها را به سمت دیگری خواهد کشید و احتمال کنده شدن آن‌ها وجود دارد.»

منبع: هنرآنلاین

کد خبر 615645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.