اقتصاد شهر باید با اقتصاد ملی همسو باشد

فعالیت‌هایی که در شهر انجام می‌شود، در بیشتر موارد با اهداف کلان اقتصادی کشور همسو است تا بتوان اهداف اقتصادی ملی را محقق کرد، به همین علت برای تحلیل مسائل و اقتصاد شهری، باید اقتصاد ملی را هم در نظر گرفت و راهکارها و سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه اقتصاد شهری نباید مخالف با اقتصاد ملی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها و رفاه شهری از مهم‌ترین موضوعاتی است که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند. در هر شهر، مناطقی با پتانسیل‌های اقتصادی ویژه و مختلف وجود دارد؛ اقتصاد شهری نیز مناطق و پتانسیل‌های اقتصادی یک شهر را بررسی می‌کند. به عقیده برخی، اقتصاد شهری با استفاده از ابزارهای علم اقتصاد موضوعات شهری را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

محققان و پژوهشگران به دلیل مسائل و ابعاد مختلفی که در یک شهر وجود دارد، درخصوص تعریف این واژه تردید دارند و معتقدند که شهر باید با ابعاد مختلف تعریف شود؛ اقتصاد شهری نیز به همین صورت است و به دلیل فعالیت‌های گوناگونی که در یک شهر انجام می‌شود، تعریف آن نیز کمی پیچیده است، زیرا این فعالیت‌ها لزوماً اقتصادی نیست و با توجه به ابعاد گوناگون شهر می‌تواند در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

این فعالیت‌های غیراقتصادی گاهاً بر اقتصاد یک شهر تأثیر دارد و برعکس این موضوع نیز صادق است، به همین دلیل متخصصان اقتصاد شهری باید دیدگاهی میان‌رشته‌ای و وسیع به مسائل شهر داشته باشند، به عنوان مثال جابه‌جایی یک بنگاه از مرکز به حومه شهر موجب می‌شود که ساکنان و کارکنان، به دنبال این بنگاه به حاشیه و مناطق نزدیک به حومه شهر بروند، به دنبال این اتفاق فقر در شهر زیاد می‌شود و جرم و جنایت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین یک اقدام اقتصادی، آثار اجتماعی وسیعی را در شهر به جا می‌گذارد.

فعالیت‌هایی که در شهر انجام می‌شود در بیشتر موارد با اهداف کلان اقتصادی کشور همسو است تا بتوان اهداف اقتصادی ملی را محقق کرد، به همین علت برای تحلیل مسائل و اقتصاد شهری، باید اقتصاد ملی را هم در نظر گرفت و راهکارها و سیاست‌های اتخاذ شده در زمینه اقتصاد شهری نباید مخالف با اقتصاد ملی و حتی اقتصاد جهانی باشد.

نکته دیگری که باید در اقتصاد شهری و تعریف آن مورد توجه قرار گیرد، اندازه و وسعت شهر است، زیرا این عامل تأثیر مهم و چشمگیری در عملکرد دارد و به همین علت فعالیت‌های شهرها و توجه به اندازه آن‌ها نیز مهم است.

بنابر توضیحات فوق، در تعریف اقتصاد شهری باید به موضوعاتی از قبیل موضوعات غیراقتصادی شهر مانند حاشیه‌نشینی، آلودگی، حمل و نقل، فعالیت‌های غیراقتصادی مؤثر در اقتصاد شهر و ارتباط اقتصاد شهر با اقتصاد ملی را مورد توجه قرار داد، بنابراین می‌توان از این موارد نتیجه گرفت که اقتصاد شهری بین رشته‌ای است.

مهم‌ترین تفاوت اقتصاد شهری با علم و سایر گرایش‌های علم اقتصاد در این است که اقتصاد شهری، بیشتر مسائل و نکات جغرافیایی را در اولویت قرار می‌دهد و به فضا و محیط توجه زیادی می‌کند؛ با توجه به اینکه شهر نمونه کوچک شده یک کشور است، برای تحلیل مسائل و مباحث اقتصاد شهری از اقتصاد خرد و کلان نیز استفاده می‌شود، به عنوان مثال در یک شهر صادرات، تورم، بیکاری و اشتغال‌زایی وجود دارد که از مباحث مورد توجه و مهم مسئولان شهر است که این مسائل به کمک اقتصاد کلان تحلیل خواهد شد، همچنین در مسائل مربوط به رفتار تولیدکننده و مصرف‌کننده اقتصاد خرد به کمک اقتصاددانان یک شهر نیز می‌آید.

کد خبر 615572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.