ردپای دلارهای سعودی در سیرک برلین

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به وجود نشانه‌هایی از دخالت کشورهای بیگانه در تجمع برلین گفت: با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی موجود در اروپا و نوع شناختی که از کشورهای غربی وجود دارد، آنها برای چنین مسائلی هزینه نخواهند کرد و هزینه این تجمع توسط پترودلارهای سعودی تامین شده است.

سیدرضا صدرالحسینی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تجمع برلین اظهار کرد: در جنگ تمام عیار نظام سلطه بر ضد جمهوری اسلامی که آن‌را جنگ هیبریدی می‌نامیم، یکی از مسائل مهم جنگ دیپلماتیک یا مستقیم است که توسط مقامات ارشد کشورها یا جریان‌های مختلفی ساکن در آن کشور انجام می‌شود.

وی دلیل طراحی این سناریو بر ضد جمهوری اسلامی ایران را میزان جمعیت ایرانیان خارج از کشور و ساکن اروپا دانست و افزود: در این سناریو هزینه‌های قابل توجهی برای رفت و آمد، صرف ناهار و میان‌وعده حاضران در تجمع پیش‌بینی شده بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اغتشاشاتی که توسط مثلث آمریکایی، عبری و سعودی در حال مدیریت است، گفت: همزمان با این وضعیت آنها تلاش کردند که همین واقعه در خارج از کشور نیز رخ دهد تا فضای ضد ایرانی در آن کشورها افزایش پیدا کند.

وی هدف از این جریان را مطرح شدن موضوع اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی از کشورهای اروپایی اعلام کرد و خاطرنشان کرد: واقعیت صحنه به شکلی رقم خورد که حتی رسانه‌های ضد انقلاب نیز نتوانستند دریچه دوربین خود را درون این جمعیت ببرند زیرا تعدادی از حاضران در این سیرک رنگین‌پوست و تعداد زیادی مزدورانی بودند که برای صرف یک وعده غذا از نقاط مختلف اروپا به برلین انتقال پیدا کرده بودند.

صدرالحسینی تصریح کرد: این پروژه بسیار سخیف که توسط آمریکایی‌ها مدیریت می‌شد نیز به بن‌بست رسید و آنها متوجه این مسئله شدند که شرکت‌کنندگان در این برنامه کمتر از پنج درصد ایرانیان مقیم اروپا را تشکیل می‌دادند و بخشی از آنها ایرانی نبودند.

اتلاف هزینه‌های فشار بر ایران

وی با اشاره به اختلاف نظر آشکار بین حاضران در این جریان ادامه داد: ضمن تاکید فراوان بر حاضر نکردن پرچم یا شعارهای خاص هر گروه و جریان، تعداد پرچم‌ها، شعارها و پلاکاردهای جریان‌های مختلف در این تجمع کاملاً به چشم می‌خورد و این نشان‌دهنده اختلاف نظر در بین این جمع است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل شکست این برنامه را به معنای اتلاف یکی دیگر از هزینه‌های انجام شده برای فشار به جمهوری اسلامی اعلام کرد و گفت: نکته دیگر در ارتباط با این موضوع این است که حتی اگر همه جمعیت حاضر در تجمع برلین ایرانی بودند اما خشونت، شعارها و تجربه آنها نشان‌دهنده نبود اتحاد درباره موضوع مخالفت با جمهوری اسلامی بود.

وی درباره پشتیبانی عربستان در تأمین مالی این گروه‌ها اظهار کرد: با اینکه هزینه‌های این برنامه توسط سرویس‌های اطلاعاتی تأمین شد اما هیچ کشوری از جمله عربستان سعودی به طور مستقیم مدارکی را درباره تأمین هزینه‌های این سیرک ارائه نخواهد کرد با وجود این، نوع پوشش رسانه‌های وابسته به رژیم آل سعود حکایت از این واقعیت دارد که بخش عمده هزینه‌ها توسط این جریان پرداخته شده است.

صدرالحسینی با اشاره به وجود نشانه‌هایی از دخالت کشورهای بیگانه در این جریان افزود: این موضوع از سوی سعودی یا هیچ کشور دیگر اعلام نخواهد شد اما پرسش اینجا است که مخالفان پراکنده جمهوری اسلامی در سراسر جغرافیای اروپا چگونه توانستند در یک زمان مشخص با اتوبوس‌های مشخص، منوی غذا و میان‌وعده یکسان در یک زمان و یک نقطه جمع شوند.

وی این تشابه‌ها را گواه نقش سرویس‌های اطلاعاتی اروپا در برگزاری این تجمع دانست و تاکید کرد: با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی موجود در اروپا و نوع شناختی که از کشورهای غربی وجود دارد آنها برای چنین مسائلی هزینه نخواهند کرد و این هزینه توسط پترودلارهای سعودی تأمین شده است.

کد خبر 615328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.