لوله‌های جاروبرقی؛ ابتکار استکهلم برای دفع زباله‌های شهری

شهر استکهلم، سیستم‌های سنتی دفع زباله را کنار گذاشته است و از روش نوین سطل‌های «جاروبرقی» بهره می‌برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استکهلم یک سیستم جمع‌آوری زباله زیرزمینی دارد که از فشار هوا و لوله‌ها برای انتقال سریع و کارآمد کیسه‌های زباله از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر استفاده می‌کند. این اقدام تقریباً شبیه یک فیلم علمی‌تخیلی است و سیستم جمع‌آوری زباله خودکار (AWCS) نامیده می‌شود.

لوله‌های جاروبرقی؛ ابتکار استکهلم برای دفع زباله‌های شهری

ENVAC، شرکتی که مبدع این نوآوری است، اشاره می‌کند که مزایای این طرح در مقایسه با سیستم‌های مدیریت زباله سنتی که هنوز در شهرهای جهان به وفور وجود دارد، قابل توجه است. جدا از نابود کردن منظر نامطلوب سطل‌های پر از زباله، این محیط شهری است که به لطف مسیرهای به شدت کوتاه و بهینه‌شده کامیون زباله، از چندین جهت از مزایای مستقیم این ابتکار بهره می‌برد.

مردم زباله‌های از پیش تفکیک‌شده خود را در کیسه‌های مخصوص به سطل‌های به اصطلاح «جاروبرقی» می‌اندازند. سپس، سیستم زباله پنوماتیک ثابت، کیسه‌ها را در فواصل طولانی از طریق لوله‌ها به ایستگاه جمع‌آوری منتقل می‌کند تا زباله‌ها در کانتینرهای مخصوص فشرده شوند.

لوله‌های جاروبرقی؛ ابتکار استکهلم برای دفع زباله‌های شهری

برای انتقال زباله، سیستم از هوای تولید شده توسط پنکه‌هایی استفاده می‌کند که فشار منفی در سیستم لوله ایجاد می‌کند. هوا با فشار اتمسفر وارد لوله‌ها می‌شود، پسماند جامد را به دام می‌اندازد و به ایستگاه جمع‌آوری می‌رساند.

یک سیستم جمع‌آوری زباله بادی ثابت می‌تواند چندین نوع زباله را به طور همزمان با استفاده از یک لوله زباله برای هر جریان زباله جداگانه مدیریت کند. به طور معمول، دو تا چهار جریان زباله جداگانه در یک شبکه لوله حمل‌ونقل جابه‌جا می‌شوند.

در ایستگاه جمع‌آوری، هر جریان زباله به یک کانتینر مشخص هدایت می‌شود. جمع‌آوری هر نوع زباله به طور جداگانه از هر گونه خطر اختلاط زباله و مواد قابل بازیافت جلوگیری می‌کند.

لوله‌های جاروبرقی؛ ابتکار استکهلم برای دفع زباله‌های شهری

هوای مورد استفاده برای راندن کیسه‌های زباله از میان لوله‌ها، قبل از رهاسازی مجدد در جو فیلتر می‌شود. سپس کامیون‌های حمل زباله در نهایت برای سرویس‌دهی به ایستگاه جمع‌آوری وارد عمل می‌شوند، اما با توجه به اینکه بیشتر کار آنها قبلاً توسط نیروی فشار هوا انجام شده است، مسیرهای آنها کوتاه و بهینه‌سازی شده و منجر به کاهش آلودگی صوتی، ترافیک و انتشار CO2 می‌شود.

کد خبر 615058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.