سوءمدیریت بلای جان پایان‌نامه‌نویسی در ایران است

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی گفت: مسئله‌ای که امروزه در حوزه کپی‌برداری از پایان‌نامه باعث نگرانی شده است، ناشی از نبود مدیریت صحیح در حوزه وزارت علوم یا دانشگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد قاسم‌آبادی شامگاه چهارشنبه _چهارم آبان‌ماه_ در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: «ارزش» یکی از مسائل مهم در حوزه پایان‌نامه است و سوالی که امروزه وجود دارد، این است که آیا ما توانسته‌ایم پایان‌نامه را ارزشمند نشان دهیم؟

وی افزود: مسئله قابل توجه این است که متأسفانه در ایران پایان‌نامه‌ها و مقالات به سمت تولید ارزش نرفته‌اند؛ حدود ۳۵ درصد اقتصاد بازار جهانی را «ایده» تشکیل می‌دهد که مربوط به مقالات و کتاب‌ها است.

این دکترای بازاریابی و تجارت هوشمند ادامه داد: در بازار جهانی از مقالات و کتاب‌ها محصول تولید شده و سپس عرضه می‌شود؛ بنابراین مسئله حائز اهمیت در شرایط کنونی این است که چطور رساله‌ها را به‌سمت ارزش‌آفرینی هدایت کنیم.

وی در همین رابطه گفت: نخستین موضوع در این راستا استفاده از بازار و نتایج پایان‌نامه‌ها است. یکی از عناصری که متأسفانه در وزارت بهداشت، علوم و دانشگاه‌ها وجود ندارد ابزار تحقیق بازار است که این اتفاق در کشورهای اروپایی به طور گسترده در جریان است.

قاسم‌آبادی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی به‌واسطه هوش‌مصنوعی تحقیقی جهانی انجام می‌شود و نیازهای بازار پس از شناسایی وارد دانشگاه می‌شود؛ درواقع پایان‌نامه‌ها پیش از ارائه و عرضه تجاری‌سازی می‌شود.

وی افزود: این نیازها می‌تواند توسط فرد، شرکت یا دولت ارائه شود و در حوزه‌های مختلف موضوعی برای پایان‌نامه به دانشجو ارائه می‌کند؛ بنابراین تجاری‌سازی پایان‌نامه در ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ادامه داد: با توجه به این موضوعات عملاً نباید برای مسائلی مانند پایان‌نامه‌نویسی یا کپی‌برداری از رساله نگرانی داشته‌باشیم، اما در شرایط کنونی این نگرانی در ایران وجود دارد.

وی تاکید کرد: مسئله‌ای که امروزه در حوزه کپی‌برداری از پایان‌نامه باعث نگرانی شده است، ناشی از نبود مدیریت صحیح در حوزه وزارت علوم یا دانشگاه‌ها است.

قاسم‌آبادی تصریح کرد: درواقع کارشناسان تلاش نداشته‌اند که دانشگاه، مقالات و پایان‌نامه‌ها را براساس ارزش و نیاز بازار هدایت کنند در صورتی که امروزه ارزش نیاز اصلی بازارها محسوب می‌شود.

کد خبر 615010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.