رویاهای بزرگ و مربیانی با ظرف‌های کوچک!

حذف دوباره بارسلونا در مرحله گروهی و برنامه‌ریزی یوونتوس برای رسیدن به لیگ اروپا، موجب شده تا دو غول بزرگ اروپا این روزها در منجلاب بدبختی دست و پا بزنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۲۰۱۵ در برلین دو تیم یوونتوس و بارسلونا به مصاف یکدیگر رفتند تا دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا را برگزار کنند. این مسابقه با برتری بارسلونا به پایان رسید و به حسرت بانوی پیر بر کسب عنوان قهرمانی اروپا اضافه کرد، اما خیلی زود به خاطره‌ای دلنشین برای هر دو تیم تبدیل شد.

یوونتوس در سال ۲۰۱۵ با گذر از تیم‌های اتلتیکو مادرید، مالمو و المپیاکو به مرحله حذفی راه پیدا کرد. آن‌ها در ادامه دورتموند، موناکو و رئال‌مادرید را شکست دادند تا به فینال برسند. بارسا نیز مسیر ساده‌ای برای تجربه فینال نداشت. آن‌ها در گروه مرگ قرار داشتند و با پی‌اس ‌جی، آژاکس و آپوئل هم‌گروه شدند. پس از صعود به مرحله حذفی، منچسترسیتی در کنار پی‌اس‌جی و بایرن‌مونیخ نتوانستند حریف بارسا شوند.

اینکه در دیدار نهایی کدام تیم دیگری را شکست داد مهم نیست، نکته جالب توجه افول باورنکردنی بارسلونا و یوونتوس در رقابت‌های اروپایی است، تاجایی‌که صعود به مرحله حذفی برای هر دو تیم یک امر دست‌نیافتنی شده و رسیدن به فینال می‌تواند یک رؤیای باورنکردنی باشد! هر دو تیم طی سال‌های اخیر رفته‌رفته در شرایط بدتری قرار گرفتند و حتی بارسلونا که گاهاً سینوسی عمل کرده، برای دومین سال متوالی راهی لیگ اروپا شده است.

یوونتوس

بانوی پیر سال‌هاست حسرت قهرمانی در اروپا را می‌کشد! یووه با مربیان مختلف و با ستاره‌های گوناگون تلاش کرده تا به اندوهی با قدمت دو دهه خاتمه دهد و دل هوادارانش را شاد کند. بیانکونری حتی با خرید رونالدو نیز نتوانست خودش را به آرزوی بزرگش برساند و قهرمانی در اروپا برایش غیرممکن شده است.

یووه با آنتونیو کنته به شرایط بسیار خوبی رسید اما این مربی ایتالیایی با صراحت هر چه تمام گفته بود، شما نمی‌توانید با چند یورو به بهترین رستوران شهر بروید و بهترین غذا را سفارش بدهید. انتقاد او به مدیران باشگاهش بود که نمی‌خواستند برای کنته هزینه‌های سرسام‌آور کنند و به همین دلیل قید همکاری با او را زدند. پس از جدایی آنتونیو، آلگری آمد و اتفاقاً یووه را تا یک قدمی همان کاری رساند که سرمربی قبلی غیرممکن می‌دانست. بانوی پیر با آلگری به دو فینال لیگ قهرمانان اروپا در سه سال رسید و به‌ناچاربرابر یکی از برترین بارسلونا و رئال مادریدهای تاریخ متحمل شکست شد. با این حال از آن زمان همه چیز تغییر کرده است!

رویاهای بزرگ و مربیانی با ظرف‌های کوچک!

روند رو به افول یووه با ساری و پیرلو ادامه پیدا کرد و با بازگشت آلگری این روزها همه چیز فاجعه‌بارتر از گذشته شده است. سرمربی ایتالیایی با نگاه‌های اندوهگین خودش هر بار کنار زمین مسابقه می‌ایستد، شکست تیمش را نظاره می‌کند و در نشست خبری سخن از پیشرفت و چالش می‌زند.

هواداران یووه معتقد هستند که این تیم قبر خودش را وقتی کند که قراردادی درازمدت با آلگری بست! مدت‌هاست هر کسی می‌داند که آلگری حتی از لبه پرتگاه هم آن‌طرف‌تر رفته و باید اخراج شود، اما تبعات مالی بیرون انداختن مربی ایتالیایی با یک قرارداد بزرگ، سخت‌تر از آن است که یوونتوس توانایی پرداختش را داشته باشد. درواقع آلگری مرزها را رد کرده و این آنیلی است که او را با یک دست در آن‌سوی پرتگاه نگه داشته است.

یوونتوس در این فصل از رقابت‌های سری آ در رده هشتم جدول قرار دارد؛ تیمی که مدتی مدید در لیگ داخلی ایتالیا دست نیافتنی بود، حالا در محدوده سهمیه لیگ اروپا می‌جنگد و احتمالاً خیلی زود این جایگاه را نیز از دست بدهد. در لیگ قهرمانان اروپا، شاگردان آلگری برابر پی‌اس‌جی و بنفیکا حرفی برای گفتن نداشتند و خیلی راحت حذف شدند. غول فوتبال ایتالیا این روزها تمام تلاش خود را می‌کند تا حداقل بتواند سهمیه لیگ اروپا را با سوم شدن به دست بیاورد.

بارسلونا

هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که همه چیز با رفتن لیونل مسی شروع شد. حتی قبل از آن و با شکست هشت بر دو در برابر بایرن‌مونیخ در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، مشخص شد که بارسا دیگر آن تیمی نیست که به خاطر داریم. روزهای طلایی کاتالان‌ها با ناراحتی همراه شده و هزینه‌های سنگین هم نتوانسته آن‌ها را به شکوه گذشته بازگرداند.

بارسا یک دهه استثنایی را در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ سپری کرد و به افتخارات زیادی دست پیدا کرد. آن‌ها به قدری در این یک دهه موفق بودند که شاید حتی وزنه این چند سال بر کل تاریخ باشگاهشان سنگینی کند! بروز و ظهور ستاره‌های بزرگی همچون لیونل مسی، ژاوی هرناندز، آندرس اینیستا، پیکه و بوسکتس، بارسلونا را به تیمی دست نیافتنی تبدیل کرد، اما این روزها از آن تیم دست‌نیافتنی، تنها چند بازیکن پیر باقی مانده که این روزها بیشترین ضربه را به تیم خودی زده‌اند!

بارسلونا این فصل را با امیدواری بسیار زیادی آغاز کرد. با آمدن ژاوی هرناندز، هواداران یقین داشتند که مهندس برترین تیم تاریخشان می‌تواند این بار خارج از زمین مسابقه همه چیز را مهندسی کند! با این حال ژاوی در امتحان‌های سخت بارها شکست خورد و نشان داد که هنوز مرد میدان‌های بزرگ اروپایی نیست.

پیش از شروع فصل، افتضاحی که مدیران قبلی در بارسا به بار آوردند باعث شد تا حقوق‌های نجومی دست بارسا را برای خرید ببندد. لاپورتا، مدیرعامل تازه منصوب شده کاتالان‌ها تلاش کرد تا با ده‌ها مکر و حیله، بالاخره تیمش را از یک منجلاب نجات دهد. او با فعال کردن چندین اهرم اقتصادی و به تاراج گذاشتن ماهیت باشگاه، ستاره‌های مدنظر ژاوی را خریداری کرد و امیدوار بود که سرمربی جوان و اسپانیایی بتواند با این ستاره‌ها خوش بدرخشد. با این حال هیچ چیز در کاتالونیا طبق برنامه پیش نرفت.

رویاهای بزرگ و مربیانی با ظرف‌های کوچک!

بارسا اگرچه در این فصل در رقابت‌های لالیگا نسبتاً خوب عمل کرده و در جایگاه دوم جدول لالیگا قرار دارد، اما بازی حساس ال‌کلاسیکو را به سادگی مقابل آنچلوتی باخت و در لیگ قهرمانان اروپا نیز نتوانست از پس بایرن مونیخ و اینتر بربیاید. در واقع هیچ‌کس انتظار نداشت که ترکیب پرستاره ژاوی حریف اینزاگی نشود. آن هم در شرایطی که اینترمیلان در این فصل حتی در سری آ نیز خوب کار نکرده و یک رتبه بالاتر از یووه در جایگاه هفتم جدول قرار دارد.

می‌گویند از دست دادن پاداش‌های یوفا بابت صعود به مرحله حذفی برای بارسا یک بحران تازه نیست، چراکه با صعودنکردن، بخش بزرگی از پاداش‌های بازیکنان نیز از بین می‌رود و دستمزد آن‌ها کمتر خواهد شد، اما مسئله‌ای که احتمالاً بسیاری از هواداران بارسلونا به آن واقف هستند، نه مسئله مالی بلکه هویت بارسلونا است. بحران دستمزدها نیست، بلکه نرسیدن به مرحله حذفی لیگ قهرمانان یک چالش بزرگ و اساسی محسوب می‌شود. فارغ از اینکه بارسلونا چطور قرار است حقوق‌هایش را پرداخت کند، دومین حذف متوالی از معتبرترین رقابت اروپا برای بارسا تنها یک معنی دارد؛ پایان نسل طلایی فوتبال کاتالونیا!

احتمالاً در ایتالیا باید صدای زنگ خطر شنیده شود. یووه باید بداند و آگاه باشد که بارسا سال گذشته به لیگ اروپا رفت و با هزینه‌های میلیون دلاری نتوانست در این فصل از گروهش صعود کند. آنیلی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا در فاصله یک ساله، تاریخ اسپانیا برای ایتالیایی‌ها تکرار نشود!

گزارش از: سجاد اسدی، خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 615006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.