دولت برای شنیدن نظرات نخبگان، اشتیاق دارد

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بر اهتمام دولت بر مشارکت نخبگان در نظام حکمرانی کشور تاکید کرد و گفت: دولت هم اشتیاق و هم آمادگی دارد تا نظرات و بحث‌های جامعه نخبگانی کشور را که حاصل علم، دانش و تجربه‌ای است که اندوخته‌اند، بشنود.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، این مرکز سوم آبان‌ماه میزبان جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور بود. نخبگان حاضر در این نشست ایده‌ها، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را درخصوص تحولات و مسائل روز کشور بیان کردند و محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز از آمادگی این مرکز برای پیگیری و اجرایی شدن ایده‌های مطرح شده در این نشست خبر داد.

حاضران در این نشست که در دیدار هفته گذشته رهبر معظم انقلاب با نخبگان نیز حضور داشتند، هر یک ضمن تشریح چالش‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه تخصصی فعالیت خود نظیر هوافضا، صنعت و معدن، رسانه و تعلیم و تربیت، ایده‌های مورد نظر خود را مطرح کردند.

ضرورت گسترش همکاری‌های بین‌الملل سازمان فضایی کشور، لزوم اجرای برنامه ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی، اصلاح قانون حمایتی مربوط به شاغلان در صنعت هوافضا، اجرای طرح هوشمندسازی معادن کشور، اهمیت موضوع بیمه معادن و تأمین ماشین‌آلات حوزه معدن، ایجاد قرارگاه واحد فرهنگی و نیز موضوع رسانه و جنگ شناختی از جمله دغدغه‌هایی بود که نخبگان در این جلسه با رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در میان گذاشتند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز پس از شنیدن دیدگاه‌ها و پیشنهادهای نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور، با تاکید بر ضرورت توسعه هر بیشتر ارتباط نظام حکمرانی با شبکه نخبگانی کشور، ایجاد الگوهای اجرایی برای پیگیری و اجرای راه حل‌ها و ایده‌های نخبگان را از مهمترین بخش‌ها در مدیریت اجرایی کشور برشمرد.

خیاطیان با تاکید بر وجود اراده جدی در رأس و بدنه دولت مردمی برای بهره‌گیری از ظرفیت عظیم نخبگان در نظام حکمرانی کشور اظهار کرد: موضوعات و تحلیل‌های دقیق مطرح شده در این نشست، مسائلی تخصصی است که باید برای آن راه حل‌هایی یافت و آنها را اجرایی کرد.

وی افزود: اینها موضوعاتی است که وقتی از افق بالاتر به آن می‌نگریم درمی‌یابیم که به رغم در هم پیوستگی عمیق این موارد با نظام حکمرانی کشور، برای اجرایی شدنشان الگوپردازی نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه متأسفانه گاهی اوقات، نظریات مستدل و متقن اسلامی در امور جاری و ساری نمی‌شود، گفت: ما در زمینه اقتصاد اسلامی مباحث علمی بسیاری داریم اما اینکه نسخه‌های اجرایی آن کمتر به چشم می‌خورد به این دلیل است که تهیه الگوی پیاده‌سازی شده برای اجرا کار سختی است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت استفاده درست از توان فکری نخبگان کشور، تصریح کرد: اگر نخبگان فکری و اندیشه‌ورزان را درگیر دیوان‌سالاری پیچیده دستگاه‌های اجرایی کنیم، در واقع جریان اندیشه را قطع کرده‌ایم اما می‌توان ایده نخبگان را به حوزه اجرا وصل و با مدیریت، منویات آنها را عملیاتی کرد. ما در این زمینه روی جریان حلقه‌های میانی به عنوان یکی از راه‌های اتصال نخبگان با مجریان متمرکز شده‌ایم و در این زمینه شبکه‌سازی خوبی نیز در سراسر کشور صورت گرفته است.

خیاطیان با اشاره به اینکه دغدغه‌مندی و احساس مسئولیت شما نخبگان فوق‌العاده ارزشمند است، گفت: ما در مرکز بررسی‌های استراتژیک این آمادگی را داریم تا با دعوت از شبکه‌های بیرونی نخبگان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و با انجام یک کار گروهی روی ایده‌های مطرح شده، زمینه‌های اجرایی‌سازی آنها را فراهم کنیم.

وی در پایان استمرار جلسات نخبگان با کارشناسان مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را در شکل‌گیری فضای تعامل و گفت‌وگوی صریح میان دولت و نخبگان مؤثر دانست و اظهار کرد: مرکز بررسی‌های استراتژیک آماده دریافت ایده‌ها و پیگیری آنها برای عملیاتی شدن به صورت طرح قابل اجرا در دولت است.

قدردانی از برگزیدگان سامانه «سرآمدان»

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری همچنین در نشست دیگری بر اهتمام دولت بر مشارکت نخبگان در نظام حکمرانی کشور تاکید کرد و گفت: دولت هم اشتیاق و هم آمادگی دارد تا نظرات و بحث‌های جامعه نخبگانی کشور را که حاصل علم، دانش و تجربه‌ای است که اندوخته‌اند، بشنود.

پس از راه‌اندازی سامانه «سرآمدان» در مرکز بررسی‌های استراتژیک با هدف تحقق وعده رئیس جمهور مبنی بر استفاده از ظرفیت شبکه نخبگانی و تسهیل ارتباط نخبگان با بدنه دولت و دستگاه‌های اجرایی، چالش‌های سیاستی مختلفی در این سامانه در معرض قضاوت و اظهارنظر نخبگان قرار گرفت.

یکی از این چالش‌های سیاستی مطرح شده در این سامانه، چالش «روش‌ها و ابزار جایگزین برای ارز ترجیحی» بود که در سامانه مطرح و مشارکت نخبگان را در پی داشت و مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز پس از گردآوری همه نظرات و بررسی پیشنهادات ارسالی، برگزیدگان شرکت کننده در این چالش را انتخاب کرد. از این‌رو سوم آبان‌ماه در مراسمی با حضور رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، از برگزیدگان مشارکت‌کننده در این چالش سیاستی قدردانی شد.

محمدصادق خیاطیان در این مراسم بر اهتمام دولت بر ارتباط با جامعه متخصصان و نخبگان کشور تاکید کرد و راه‌اندازی سامانه «سرآمدان» و مشارکت صاحبان ایده و اندیشه در مباحث مطرح شده در این سامانه را یکی از نشانه‌های حضور بدنه نخبگانی کشور در نظام تصمیم‌سازی کشور دانست.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت هم اشتیاق و هم آمادگی دارد تا نظرات و بحث‌های جامعه نخبگانی کشور را که حاصل علم، دانش و تجربه‌ای است که اندوخته‌اند را بشنود. یکی از مأموریت‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز همین ارتباط با جامعه نخبگانی بوده است.

وی در ادامه به فلسفه راه‌اندازی سامانه «سرآمدان» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری این سامانه به پیگیری‌های مجدانه رئیس‌جمهور پس از سفرهای استانی ایشان و تاکید بر ضرورت توجه به نظرات کارشناسان و نخبگان کشور برمی‌گردد. از این‌رو پس از آسیب‌شناسی سامانه‌های مشابه در کشور، این سامانه بلافاصله طی زمان کوتاهی توسط این مرکز با تاکید بر تعاملی بودن و مساله محور بودن آن طراحی و اجرا شد.

به گفته خیاطیان، سامانه «سرآمدان» به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت ارائه نظر صاحبان ایده و اندیشه درباره موضوعات و مسائل روز دستگاه‌های اجرایی را داشته باشد. از سوی دیگر امکانی را فراهم کردیم که هر شخصی در هر کجای کشور که دارای ایده و طرحی است، بتواند آن را در سامانه بارگذاری کرده و ما بتوانیم نیز به بررسی و پایش آن بپردازیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ادامه داد: سامانه «سرآمدان» همچنان قابلیت به‌روزرسانی دارد و تمام افرادی که به این سامانه مراجعه می‌کنند می‌توانند با طرح نظرات و پیشنهادهای خود ما را در کاربردی‌تر کردن آن یاری کنند. تلاش ما این بوده است تا با فراهم کردن زمینه مناسب برای طرح نظرات صاحبان ایده از یک‌سو و ارتباط و ارائه این نظرات با دستگاه‌های اجرایی کشور، زمینه ارتباط روزافزون نخبگان با دولت را فراهم کنیم.

خیاطیان در پایان به شکل‌گیری میزهای دانشگاه-دولت در استان‌ها از سوی این مرکز اشاره کرد و گفت: این مرکز در بسته ارتباط با نخبگان، نهادسازی و ایجاد ساختاری برای این ارتباط را با راه‌اندازی میز دانشگاه-دولت به صورت پایلوت در پنج دانشگاه کشور پیش‌بینی کرده است. امیدواریم با شکل‌گیری این میز در سایر دانشگاه‌ها و حضور همه صاحب‌نظران، نظرات نخبگان هر استان، هم در خصوص مسائل کلان کشور و هم درباره مسائل استانی به مسئولان به خوبی منعکس شود.

در پایان این نشست نیز حاضران در جلسه به ارائه راهکارهای خود درباره نحوه تعمیق ارتباط نخبگان با بدنه دولت پرداختند و پیشنهادهای کاربردی خود را در مورد ارتقای سامانه «سرآمدان» مطرح کردند.

کد خبر 614790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.