غلبه منطق بر فحاشی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غلبه منطق بر فحاشی» نوشت: روز گذشته سخنگوی دولت در ادامه سلسله نشست‌های پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه‌ها، راهی قم شد تا نشان دهد دولتمردان همچنان بر عهد خود برای گفت‌وگو و شنیدن صدای منتقدان استوارند و جنجال‌ها و هتاکی‌های عده‌ای معدود نمی‌تواند پیوند دولت و دانشگاه را بگسلد.

دوشنبه گذشته، حضور علی بهادری‌جهرمی در نشست پرسش و پاسخ دانشگاه خواجه نصیر با حواشی‌ای همراه بود.

چه بسا جنجال‌سازان و هیاهوکنندگان گمان می‌کردند که این اقدامات خارج از عرف و مغایر اخلاق دانشگاه و محیط علم، به معنای پایان ارتباط دولت و دانشگاه خواهد بود و جسارت را از دولتمردان برای حضور در محیط‌های دانشجویی خواهد گرفت اما بهادری جهرمی، عصر همان روز راهی قم شد و سفر دو روزه خود به این شهر را با حضور در خوابگاه‌های دانشجویان دانشگاه قم و گفت و شنود با آنان آغاز کرد.

او پس از آنکه دوشنبه شب در نخستین ساعات حضور در قم در خوابگاه دانشجویان حاضر شد، صبح دیروز نیز در نشست پرسش و پاسخ، با آنان به گفت‌وگو نشست. این اتفاق نشان داد تلقی برخی حاشیه‌سازان در جریان‌های دانشجویی مبنی بر ارعاب اکثریت، راه به جایی نخواهد برد.

چه بسا آنان حتی گمان می‌کردند که پس از وقایع دوشنبه در دانشگاه خواجه نصیر، پیوند دولتمردان و دانشگاه قطع خواهد شد اما آنان در این باره دو اشتباه مرتکب شدند، نخست اینکه خود را اکثریت جریان دانشجویی تصور کردند و دوم اینکه روی جسارت و شهامت دولتمردان، از جمله سخنگوی دولت برای مواجهه با جوآفرینی، حساب نکرده بودند.

نشست پرسش و پاسخ بهادری جهرمی با دانشجویان خواجه نصیر، ظهر دوشنبه به پایان رسید و به گفته وی عصر همان روز، مطابق وعده‌ای که با دانشجویان دانشگاه قم داشت، راهی این شهر شد و در بدو ورود، با حضور در خوابگاه‌های دانشجویی قم با دانشجویان گفت‌وگو کرد.

در این حضور، بهادری‌جهرمی در گفت‌وگوی صمیمی با دانشجویان به سوالات و ابهامات آنان پاسخ داد و به گواه تصاویر منتشر شده، دانشجویان نیز از حضور سخنگوی دولت استقبال کردند.

غلبه منطق بر فحاشی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اروپا مانع راستی‌آزمایی پهپادها نوشت: یک جنگ سیاسی درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین در حال شکل گرفتن است؛ جنگ سیاسی‌ای که یک طرف آن ایران و روسیه‌اند و طرف دیگرش، آمریکا و اروپا.

وزیر خارجه ایران، همکاری دفاعی ایران و روسیه را رد نکرده، ولی ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را نمی‌پذیرد. در مقابل، اوکراین، آمریکا و اروپا «اصرار پشت اصرار» که پهپادها ایرانی‌اند.

تهران به کی‌یف پیشنهاد کرده که برای بررسی موضوع، کمیته مشترک تشکیل شود، ولی اروپاییان مخالف تشکیل این کمیته‌اند و اصرار دارند که مسئله به شورای امنیت برود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دیروز یک بار دیگر گفت که مخالف جنگ اوکراین و تسلیح هر یک از طرفین بوده‌ایم و لذا هیچ سلاحی را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده‌ایم. امیرعبداللهیان گفته که «اگر برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده، بی‌تفاوت نخواهیم بود» و تأکید کرده که آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشند تا در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین تحقیق کنند.

وزیر خارجه همچنین گفته که آمادگی داریم از طرف اوکراین هرگونه مدرکی که دارند، ارائه کنند.

مقابل حرف‌های وزیر خارجه ایران، موضع اوکراین و دولت‌های غربی است که از یک طرف اصرار دارند پهپادهایی که امان ناتو را در جنگ اوکراین بریده‌اند، ایرانی هستند و از طرف دیگر، به گفته منابع مطلع، به اوکراین فشار می‌آورند که تشکیل کمیته مشترک با ایران را قبول نکند.

پذیرفتن تشکیل کمیته مشترک در واقع دست اروپا را برای ادامه جنجال پهپادها و امتیازگیری از ایران در مذاکرات می‌بندد و حتی بهانه‌ها برای ادامه حمایت از آشوبگران را از اروپا می‌گیرد.

حرف‌های دیروز ولودیمیرزلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم نشان داد که او هم در همان پازلی بازی می‌کند که اروپاییان آن را چیده‌اند.

زلنسکی دیروز ادعا کرد بر اساس گزارش سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین، روسیه ۲ هزار پهپاد انتحاری شاهد -۱۳۶ به ایران سفارش داده و همچنین خواستار دریافت موشک‌های بالستیک و انواع دیگر پهپاد هم شده است.

زلنسکی که در سخنرانی ترتیب یافته روزنامه اسرائیلی هاآرتص صحبت می‌کرد، پا از این هم فراتر گذاشت و گفت مربیان ایرانی برای آموزش چگونگی استفاده از پهپادها به نیروهای روسی به آن کشور رفته‌اند.

علاوه بر مقام‌های اروپایی که اتهام پهپادها را تکرار می‌کنند، دو شنبه شب نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت که ایران با تحویل پهپاد به روسیه برای حمله به اهداف اوکراین، مرتکب اشتباه بزرگی شده و از امنیت جهان کاسته است.

او این را به مذاکرات احیای برجام با ایران گره زده و گفته ما مدتی برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کردیم، ولی به گفته پلوسی، حالا «نخست باید بتوانیم با این پهپادها مقابله کنیم، زیرا فناوری خطرناکی است که باید متوقف شود.»

جنگ لفظی بر سر پهپادهای ایرانی، باعث شکل‌گیری یک جنگ سیاسی شده؛ جنگی که اروپاییان و آمریکا مایلند میدان آن را به شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک بکشند که ظرفیت پمپاژ تبلیغاتی گسترده علیه ایران و روسیه دارد، ولی تهران و مسکو، چنین سناریویی را غیرقانونی می‌دانند.

اواخر هفته قبل، اوکراین در نامه‌ای به سازمان ملل فروش پهپادهای ایران را به روسیه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کرد و خواستار آن شد که مسئله در نشست شورای امنیت طرح شود. نامه‌ای که اروپاییان و آمریکا هم از آن حمایت کرده‌اند. قطعنامه ۲۲۳۱، همان قطعنامه‌ای است که بعد از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ صادر شد و به آن در سازمان ملل اعتبار قانونی می‌داد.

در مقابل، ایران و روسیه هم با راه انداختن یک کمپین سیاسی- حقوقی، می‌خواهند از طرح مسئله در شورای امنیت جلوگیری کنند.

غلبه منطق بر فحاشی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرار وزیر از مسئولیت «دارویار» نوشت: به نیابت از همه بیماران و خانواده‌های آن‌ها، از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عذرخواهی می‌کنیم که طرح «دارویار»، که مستقیماً با جان مردم سر و کار دارد، خوب اجرا نشده و مشکلات دارویی را به سبد پربار مشکلات مردم افزوده است؛ آقای عین‌اللهی، کاملاً درست گفتید، تقصیر شما نیست، تقصیر ماست!

دیروز که عین‌اللهی، وزیر محترم بهداشت در مراسم روز ملی بیمه سلامت حضور یافته بود، در کنار وعده‌های خوبی که برای تأمین آنتی‌بیوتیک و عبور از بحران آنفلوانزایی این روزها داد، آب سردی بر سرمان ریخت که هنوز هم در شوک آن مانده‌ایم.

هرچند تا عصر دیروز فیلم صحبت‌های وزیر منتشر نشد، اما خبرگزاری‌ها در کنار صحبت‌های وزیر درباره آنفلوانزا، بیمه همگانی، بیمه ناباروری و خیلی موضوعات دیگر، موضع دکتر بهرام عین‌اللهی درباره آینده طرح دارویار را هم انعکاس دادند که گفت: «اگر طرح دارویار شکست بخورد، من مقصر نیستم، من شکستش ندادم، بلکه سازمان‌هایی که باید کمک کنند و نکردند آن را شکست دادند».

از همان ۲۲ تیرماه که اجرای دارویار آغاز شد، در کنار همه تعریف و تمجیدها از این طرح و اهمیت آن برای نظام سلامت، هشدارهای متعددی هم درباره نحوه اجرایش مطرح شد. این‌که هزینه‌کرد میلیاردها دلار ارز ترجیحی دارو، مسیر درستی پیدا کرد تا مستقیماً از طریق بیمه‌ها به مردم پرداخت شود و رانت تهیه آزاد دارو با قیمت پایین و قاچاق آن به کشورهای همسایه از بین برود، اقدام مهمی بود که وزیر بهداشت هم دیروز به آن اشاره کرد اما بارها تاکید شد که پاشنه آشیل طرح، پرداخت منظم و به موقع یارانه حمایتی دولت به سازمان‌های بیمه‌گر و متعاقب آن، تسویه بیمه‌ها با داروخانه‌هاست؛ مسئولیتی که اگرچه بیمه سلامت از عهده انجامش برآمد، اما سازمان تأمین اجتماعی که به گفته مدیرعاملش، ۷۳ درصد مردم کشور را تحت پوشش دارد، در طول سه ماه گذشته سهم دارویار را نپرداخت و خروجی آن شد متوقف شدن تولید دارو توسط داروسازان و مواجهه مردم با کمبود اقلام دارویی.

بحران دارویی ناشی از اجرای بد طرح دارویار، کار را به جایی رساند که سازمان بازرسی کشور هم روز یک‌شنبه جلسه ویژه‌ای تشکیل داد و موضع خود را اعلام کرد: «نتایج بررسی‌های بازرسی کل امور بهداشت و درمان و همچنین بازرسی کل استان‌های سازمان نشان می‌دهد مردم از کمبود دارو و افزایش پرداخت از جیب گلایه دارند. چنان‌چه سازمان بازرسی به اسنادی برسد که سازمان غذا و دارو در خصوص وظایف خود تعلل داشته یا شرکت‌های دارویی اقدام به دپوی دارو با هدف بالا بردن قیمت‌ها کرده‌اند، به صورت قاطع برخورد می‌کند.»

با افزایش انتقادها و ورود سازمان بازرسی، سازمان تأمین اجتماعی که متهم ردیف اول مشکلات طرح دارویار است هم، دیروز اعلام کرد که ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی، طی دو روز (دیروز و امروز) پرداخت می‌شود و تا پایان هفته نیز بخش قابل توجهی از مطالبات باقی‌مانده تسویه خواهد شد.

البته این سازمان هم همیشه درباره مشکلات مالی خود دفاعیاتی داشته، از جمله: افزایش ۲۶۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌های ماهانه سازمان به دلیل افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح، بدهی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان و ….

همه این مشکلات به جای خود، اما این‌ها دلیل نمی‌شود که وزیر بهداشت، به عنوان عالی‌ترین مقام دولت در حوزه سلامت مردم، به راحتی با گفتن جمله «من مقصر نیستم»، بار مشکلات طرح دارویار را به گردن سازمان‌های بیمه‌گر بیندازد دلیل هم این‌که همه این مشکلات از ابتدا قابل پیش‌بینی بود و بارها و بارها درباره‌اش تذکر داده شده بود.

به هر حال به نظر می‌رسد حالا که رئیس‌جمهور، سازمان بازرسی، سازمان تأمین اجتماعی و دیگر متولیان حوزه سلامت برای اجرای کامل دارویار و رفع مشکلات دارویی مردم پای کار آمده‌اند، بهتر است آقای وزیر هم به جای شانه خالی کردن از مسئولیت و انداختن بار آن روی دوش دیگران، بیشتر از همه مردم مطالبه‌گر باشد و حتی به بهانه وارد کردن شوک و تحت فشار گذاشتن بیمه‌های بدهکار هم که شده، با روح و روان جامعه بازی نکند.

غلبه منطق بر فحاشی

کد خبر 614731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.