استان مرکزی قطب سوم صنعت کشور است

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی قطب سوم صنعت کشور است، اما از نظر تنوع کالاهای صنعتی رتبه اول کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزاد مخلص‌الائمه عصر امروز _سه‌شنبه سوم آبان‌ماه_ در آئین افتتاح نمایشگاه صنعت، اظهار کرد: اقتصاد ما به یک سرمایه به نام نفت خام وابسته است و مطابق آخرین گزارشات اطلس پیچیدگی اقتصاد جهان حدود ۷۷ درصد خالص تجارت‌های خارجی جمهوری اسلامی به نفت و فرآورده‌های آن وابسته است. در زنجیره محصولات نفتی هم گسستی با داریم حتی صادرات غیرنفتی نیز تفاوت چندانی با صادرات نفتی ندارد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های فراوانی داریم تا از این اقتصاد وابسته به نفت گذر کنیم که از آن جمله می‌تواند به گسترش کیفی و کمی دانشگاه‌ها و ظرفیت نخبگی که در کشور داریم و همچنین بعضی از زیرساخت‌های حیاتی موجود اشاره کرد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: فرصت تحریم استکبار جهانی نیز ناخواسته ما را از وابستگی به نفت دور کرد و در بعضی سال‌ها صادرات نفتی کشور به حداقلی رسید که برای تأمین بودجه نیز کافی نبود، لذا امیدواریم با توجه به تغییراتی که به واسطه تلاش‌های دولت در حوزه سیاست‌های خارجی در اقتصاد کشور ایجاد شده است این فرصت کم نظیر از کشور ما گرفته نشود.

مخلص‌الائمه اضافه کرد: اگر مجدد در حال بازگشت به تولید قابل قبول نفت خام هستیم باید در چارچوب قوانین و مقررات کشور باشد و ما را به شرایط قبلی برنگرداند، زیرا اقتصادی که ناخواسته از وابستگی به نفت دور شده نباید به شرایط قبلی برگردد.

وی ادامه داد: از جمله ظرفیت‌هایی که در دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت در شهریورماه در مورد تاکید قرار گرفت، توجه به اقتصاد دریا است؛ هر چند استان مرکزی با دریا اتصالی ندارد اما صنایع متعددی در استان مرکزی در خدمت اقتصاد دریا هستند که در اجزایی از این نمایشگاه مورد مشاهده قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: در همین راستا به اداره کل صمت و اتاق بازرگانی مأموریت داده می‌شود ستادی با عنوان معین اقتصاد دریا معرفی کنند تا بتوانیم ظرفیت‌ها در این زمینه را به مجموعه دستگاه‌ها در مناطق ساحلی معرفی کنیم.

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی قطب سوم صنعت کشور است اما از نظر تنوع کالاهای صنعتی رتبه اول کشور را دارد و بخش عمده‌ای از صنایع استان پتروشیمی و پالایشگاه را شامل می‌شود، اما صنایع غیرنفتی نیز نقش مهمی در صنعت این استان دارند، لذا امیدواریم با هم افزایی بخش دولتی و خصوصی ظرفیت صنعت استان را به دیگر فرصت‌های کشور گره بزنیم و گام مهمی در رشد اقتصاد کشور داشته باشیم.

کد خبر 614692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.