تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان در دستور کار است/ رصد ۱۶۰۰ پروژه شهری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه اصلاح بودجه ۱۴۰۱ و تدوین بودجه ۱۴۰۲ در دست اقدام است، گفت: بازنگری برنامه پنج‌ساله ۱۴۰۵، تدوین آمارنامه ۱۴۰۰، پیاده‌سازی نظام جامع آماری و تهیه اطلس‌های موضوعی از جمله اقدامات این معاونت در سال جاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید ابراهیمی در همایش «تجربه شهر» که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به روز «آمار و برنامه‌ریزی»، اظهار کرد: شهر به مثابه یک موجود زنده ارکان مختلفی دارد و مدیریت شهری به عنوان یکی از این ارکان از ذی‌نفعان و بازیگران مختلفی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی وظیفه خدمات‌رسانی به شهروندان را بر عهده دارد، ادامه داد: از حدود ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته در مدل‌های بررسی عملکرد دستگاه‌ها مباحثی همچون خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی، تحقیق و توسعه، دانش و اطلاعات به عنوان متغیرهای تعیین و توصیف عملکرد سازمان تعیین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: برخی معتقدند این شاخصه‌ها نقش جهشی در عملکرد کارکنان نیز دارد، لذا امیدواریم در شهرداری از این شاخصه‌ها بیشتر استفاده شود.

ابراهیمی با بیان اینکه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی به نوعی مغز متفکر شهرداری اصفهان محسوب می‌شود که امیدواریم از این ظرفیت و جایگاه برای کمک بیشتر به این مجموعه بهره ببریم، تاکید کرد: در طول یک‌سال اخیر سعی کردیم اقداماتی که در معاونت برنامه‌ریزی از گذشته تاکنون انجام شده است را متوقف نسازیم و آنها را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه هدف غایی مدیریت شهری ایجاد شهری با کیفیت زندگی بهتر است، اظهار کرد: نهال معاونت برنامه‌ریزی با تلاش گذشتگان و کارکنان، امروز به درختی تنومند تبدیل شده و رویش‌هایی نیز داشته است.

ابراهیمی با بیان اینکه اصلاح بودجه ۱۴۰۱ و تدوین بودجه ۱۴۰۲ در دست اقدام است، گفت: بازنگری برنامه پنج‌ساله ۱۴۰۵، تدوین آمارنامه ۱۴۰۰، پیاده‌سازی نظام جامع آماری و تهیه اطلس‌های موضوعی از جمله اقدامات انجام شده در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در سال جاری است.

وی با اشاره به رصد پروژه‌های شهری افزود: با استفاده از سامانه سیگما ۱۶۰۰ پروژه در عرصه‌های مختلف رصد و گزارش‌های آن به صورت ماهانه تهیه و به بخش‌های مختلف شهرداری ارائه می‌شود.

آمار به ایده‌ها و نظرات اعتبار می‌بخشد

محمود محمدی، معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۹۴ تا ۹۶ در مجموعه شهرداری فعال بودم، اظهار کرد: امروزه آمار، اعداد، ارقام و به طوری کلی مبحث داده‌ها در اغلب علوم اهمیت دارد، در واقع از آمار برای اعتبار بخشی به ایده‌ها و نظرات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه از آمار به صورت ویژه در حوزه برنامه‌ریزی استفاده می‌شود، ادامه داد: مخاطب اصلی آمارها، مردم هستند، اما این مخاطب در عرصه معاونت‌ها و سازمان‌ها کارشناسان نیز می‌توانند باشند، در این عرصه نکته قابل تأمل این است که در بیان گزارش‌ها، آمارها باید به شکل ملموس ارائه شود تا قابل فهم برای همگان باشد.

تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان در دستور کار است/ رصد ۱۶۰۰ پروژه شهری

این استاد دانشگاه افزود: تا زمانی که آمارها ملموس نشود، مفاهیم در ذهن مردم نخواهد نشست، بر اساس تحقیقات یک کارشناس آمریکایی، حدود ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان یک سازمان درک مناسب و واضحی از اهداف آن سازمان نداشتند و فقط ۲۰ درصد از کارکنان از مسیر حرکت اهداف سازمان باخبر بوده‌اند.

محمدی خاطرنشان کرد: در این راستا در حوزه برنامه‌ریزی باید بتوانیم نتایج فعالیت کمیسیون‌های تخصصی و کارشناسان را ابتدا به مردم به شکل ملموس انتقال دهیم و سپس بازیگران و ظرفیت‌ها را برای نیل به اهداف متمرکز کنیم.

شهرداری اصفهان در زمینه برنامه‌ریزی پیشگام بوده است

بهروز ارباب‌شیران، معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در این همایش اظهار کرد: برنامه‌ریزی از شئون و وظایف مدیر یک سازمان است، اما در سازمان‌های امروز به دلیل پیچیدگی و گستردگی وظایف، یک مدیر به تنهایی قادر به برنامه‌ریزی نیست و باید جایگاه تعریف شده‌ای در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در زمینه برنامه‌ریزی پیشگام بوده است، ادامه داد: در کنار تمام وظایف مشخصه برای معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی، مدیریت سرمایه‌های فکری در شهرداری نیز بسیار اهمیت دارد.

معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در شهرداری اصفهان، سرمایه‌های دانش، مالی، داده‌ای، سازمانی و انسانی در معاونت برنامه‌ریزی قرار دارد که این مهم جایگاه و اهمیت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی را بیش از پیش مشخص می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این معاونت باید نسبت به برنامه‌ها و طرح‌های متعددی که برای مناطق و سازمان‌ها تدوین می‌شود، توازن برقرار کند و با یک نگاه منصفانه به آنها بپردازد.

ارباب‌شیران با اشاره به ضرورت ایجاد مدیریت واحد شهری، گفت: ابتدا باید مدیریت واحد در شهرداری اصفهان ایجاد کرد و لازمه آن مدیریت واحد در معاونت برنامه‌ریزی است.

تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان در دستور کار است/ رصد ۱۶۰۰ پروژه شهری

وی اظهار کرد: مشکلی که این در بخش از شهرداری وجود دارد این است که برنامه‌ها و اولویت‌ها هنگام اجرا به شکل دیگری انجام می‌شود و اولویت‌ها تغییر می‌کند که باید این مهم بررسی شود.

معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به ضرورت ایجاد مشارکت، گفت‌وگو و دخالت دادن کارشناسان در عرصه‌های مختلف برای تصمیم‌گیری، افزود: منطق و مبنای تفکر در این معاونت باید منطق سیستمی و معیارهای تصمیم‌گیری باید عقلانیت و اخلاق و شاخصه اجرای در صحنه، تعامل، اعتماد و سعه‌صدر باشد.

به گزارش ایمنا، در همایش «تجربه شهر» از درگاه رصدخانه شهرداری اصفهان و دو کتاب با عنوان‌های «مبانی و اصول راه‌اندازی رصد خانه‌های شهری» و «آمارنامه شهر اصفهان ۱۴۰۰» رونمایی شد.

کد خبر 614673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.