تروریسم رسانه‌ای به دنبال ترویج خشونت، تفرقه و ناامنی در میان ملت‌های مستقل است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای مستقل جهان قربانی هجوم تروریسم رسانه‌ای قدرت‌های سلطه‌گر هستند، گفت: رسانه دیگر ابزار قدرت نیست، بلکه عین قدرت است و می‌تواند در خدمت عدالت یا ظلم و بی‌عدالتی باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی امروز _دوشنبه دوم آبان‌ماه_ در هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) با بیان اینکه این اجلاس می‌تواند سرآغاز دورانی جدید در فعالیت مجمع آوانا باشد، اظهار کرد: امیدوارم برپایی این اجلاسیه در تهران سرآغاز شاهد ایفای نقش فعال‌تر این مجمع در تحولات رسانه‌ای امروز و آینده منطقه و جهان باشد، جهانی که توسط رسانه‌ها ساخته و روایت و در اذهان عمومی بازنمایی می‌شود.

وی افزود: در ادوار گذشته از رسانه به عنوان ابزار قدرت یاد می‌شد، اما امروز رسانه دیگر ابزار قدرت نیست، بلکه خود عین قدرت است، رسانه قدرتی است که همانند سایر اشکال قدرت علاوه بر اینکه می‌تواند در خدمت عدالت و سعادت برای بشر باشد، می‌تواند در خدمت ظلم و بی‌عدالتی نیز باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: رسانه قدرتی است که هم می‌تواند عامل صلح، همبستگی و همدلی ملت‌ها و هم عامل کینه و دشمنی و تفرقه میان مردم باشد، از سویی می‌تواند در خدمت مظلومان و محرومان جهان و صدای رسای آن‌ها در برابر زورگویان جهانی باشد و علاوه بر آن در خدمت ظالمان و زورگویان و پنجه‌ای برای فشار دادن گلوی حق طلبان باشد.

وی اضافه کرد: رسانه قدرتی است که هم می‌تواند پاسدار حقیقت و صداقت باشد و هم دستگاه دروغ‌سازی و باطل‌نمایی، هنگامی که رسانه با قطب‌های قدرت و ثروت جهانی پیوند می‌خورد دیگر نمی‌توان از آن انتظار بازنمایی حقیقت، راست‌گویی و حق طلبی داشت و نمی‌شود آن را وسیله‌ای برای آزادی و سعادت بشر دانست.

اسماعیلی با بیان اینکه رسانه وقتی می‌تواند قدرتی رهایی بخش تلقی شود که از انحصار قدرتمندان و ثروتمندان رهایی پیدا کند، تاکید کرد: رسانه وقتی در خدمت آزادی ملت‌ها خواهد بود که ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های قدرت‌های سلطه گر جهانی نباشد، همچنین رسانه زمانی برای ملت‌های مستقل جهان قابل اعتماد و قابل پذیرش است که شریک فریبکاران و دروغ‌گویان جهانی نباشد.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از کشورهای مستقل جهان، قربانی هجوم تروریسم رسانه‌ای قدرت‌های سلطه گر هستند؛ این تروریسم رسانه‌ای نه تنها هویت، فرهنگ و استقلال کشورها را هدف قرار داده است، بلکه آشکارا به دنبال ترویج خشونت و تفرقه و ناامنی در میان ملت‌های مستقل هستند، زیرا رسانه‌هایی که آشکارا خشونت را ترویج می‌کنند و با کینه‌توزی، آتش اختلافات مذهبی و فرقه‌ای را شعله‌ور می‌کنند، حق ندارند خود را منادی آزادی و عدالت رسانه‌ای معرفی کنند، همچنین رسانه‌هایی که آشکارا در جایگاه پیاده نظام قدرت‌های سلطه گر قرار گرفته‌اند، حق ندارند مدعی عدالت طلبی باشند.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران رسانه را قدرتی برای بیان حقیقت و گسترش رفاه و برابری و آزادی برای مردم جهان می‌داند، گفت: جمهوری اسلامی مفتخر است که همواره پشتیبان رسانه‌های مردمی، حق طلب و آزاداندیش بوده است و گسترش دانش رسانه‌ای در میان عموم مردم را از جمله سیاست‌های راهبردی خود قرار داده است.

اسماعیلی افزود: اینکه امروز ملت ایران با داشتن سطح بالای سیاسی و سواد رسانه‌ای بیشترین تأثیر را در میان ملت‌های منطقه و جهان گذاشته است، همین عامل موجب شده است تا ملت ایران ضمن مقاومت در برابر انواع تهاجمات رسانه‌ای از هویت، استقلال و آزادی کشور دفاع کند.

وی با بیان اینکه برپایی این مجمع می‌تواند فرصتی برای گسترش و تبادل تجربیات حرفه‌ای رسانه‌ای میان کشورها و ملت‌های عضو باشد و کشورهای عضو این مجمع که بیش از نیمی از قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارند بتوانند قدرت رسانه‌ای خود را نیز به همین میزان افزایش داده و به جهان یک قطبی رسانه‌ای پایان دهند، اظهار امیدواری کرد: این مجمع بتواند توانمندی ملت‌ها برای مقابله با جریان‌سازی یکسویه خبری را افزایش دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امیدوارم حضور اعضای مجمع آوانا در تهران فرصتی برای بیان و انتقال حقایقی چون «۴۴ سال مقاومت و پایداری در برابر انواع تهاجم‌های نظامی، اقتصادی و رسانه ای» و «پیشرفت و توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم‌های ظالمانه اقتصادی» به مردم منطقه و جهان باشد.

کد خبر 614442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.