اقدام جدید برای صندوق‌های قرض‌الحسنه/اعضای هیئت‌مدیره با تایید بانک مرکزی انتخاب می‌شوند

بانک مرکزی «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای» مصوب ۱۳۴۰ و ششمین جلسه مورخ ۷/۱۹‏‏/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار را جهت اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای، به استناد بند (الف) ماده (۲۱) «قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» و با عنایت به ماده (۱) «قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی» بند (ب) ماده (۱۴) «قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» تدوین شده است.

براساس این دستورالعمل، تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه صرفاً با اخذ اجازه نامه تأسیس از بانک مرکزی مجاز خواهد بود و انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق و تمدید دوره مسئولیت آن‌ها موکول به تأیید بانک مرکزی شده است.

همچنین براساس مفاد این دستورالعمل، صندوق‌های قرض‌الحسنه برمبنای سرمایه نقدی مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت به سه دسته شامل کوچک با ۳۵۰ میلیون تومان، متوسط با یک میلیارد تومان و بزرگ با سه میلیارد تومان تقسیم شده‌اند که سرمایه نقدی مورد نیاز باید تماماً قبل از صدور اجازه‌نامه تأسیس پرداخت شده باشد.

ذکر این نکته ضروری است که صندوق‌های قرض‌الحسنه کوچک، متوسط و بزرگ موجود که قبل از تصویب این دستورالعمل به فعالیت اشتغال داشته‌اند، برای اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی، باید نحوه فعالیت و سرمایه نقدی خود را با مفاد دستورالعمل یاد شده تطبیق دهند و در گام اول باید به ترتیب دارای حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد تومان باشند و حداکثر ظرف مدت یک‌سال پس از اخذ اجازه فعالیت، سرمایه خود را حداقل به مبالغ مقرر افزایش دهند.

کد خبر 614299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.