۳.۵ میلیون گردشگر در یک سال به رغم ایران‌هراسی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، دوم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلاش برای بازگشت شریف به ریل آموزش و پژوهش» نوشت: «قطعاً شریف با شرافت باقی خواهد ماند.» این تأکید رئیس‌جمهور بر اهمیت و جایگاه دانشگاه صنعتی شریف است که چهاردهم مهرماه در جلسه بررسی حوادث این دانشگاه بیان شد.

واقعیت این است که در آشوب‌های اخیر، دست‌های آشکار و پنهانی در کار بود تا وضعیت دیگری، غیر از آنچه رئیس‌جمهور اشاره کرد، برای این دانشگاه مهم کشور رقم بخورد.

تجمعات غیرقانونی به همراه هتاکی‌ها و رفتارهای خارج از حداقل چهارچوب‌های اخلاقی و اصول دانشجویی، نشان می‌داد عاملان و تصمیم‌گیران پشت پرده، سرنوشت متفاوتی را برای این دانشگاه در نظر گرفته‌اند.

این امر تا آنجا پیش رفت که برخی این گمانه را مطرح کردند که مطابق نسخه آشوب‌های سال ۷۸، این بار قرار است «کوی دانشگاه ۲» در دانشگاه شریف اتفاق بیفتد با وجود همه این برنامه‌ریزی‌ها یا به عبارت بهتر دسیسه‌ها، هوشیاری دانشجویان و حضور و واکنش به موقع مسئولان عالی‌رتبه دولت، نگذاشت نقشه‌های ترسیم‌شده برای این دانشگاه اجرایی شود.

تجمع روز گذشته دانشجویان این دانشگاه که در محکومیت حرمت‌شکنی‌ها انجام شد، خط پایانی بود بر دست‌هایی که سعی داشت ناآرامی را در این دانشگاه علمی به حلقه جریان آشوب در کشور بدل کند. علت سرمایه‌گذاری سنگین روی دانشگاه شریف در این دوره از آشوب‌ها و اغتشاش‌ها را باید در جایگاه این دانشگاه در سپهر علم و دانش ایران جست‌وجو کرد.

هرچند دانشگاه‌های دیگر کشور نیز نقش مهمی در پیشرفت‌های علمی کشور داشته‌اند، اما این دانشگاه شریف است که به‌عنوان «نماد» علمی مهندسان کشور بیش از سایر دانشکده‌های فنی مطرح شده است.

از این‌رو به نظر می‌رسد جریان‌های معاند بر اساس یک محاسبه دقیق، قصد به چالش کشیدن این نماد را داشته‌اند. در این باره بیش از همه، هتاکی‌های صورت گرفته از سوی عده‌ای بود که این نماد را نشانه رفته بود، اما وقتی این هتاکی‌ها و تجمعات غیرقانونی به هدف‌های خود نرسید، فراخوان اعتصاب‌های دانشجویی و برگزار نشدن کلاس‌ها راهبرد دیگری بود که برای این دانشگاه تعریف شد و به تبع آن به برخی دیگر از دانشگاه‌ها سرایت کرد.

مسئله برگزار نشدن کلاس‌ها از یک زمینه مناسب هم برخوردار بود و آن، دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه بود، زیرا تا استقرار این عده در خوابگاه‌ها یا انتخاب واحد، دست‌کم چند هفته‌ای زمان می‌برد تا کلاس‌ها به طور کامل برگزار شود.

با این حال امروز که تقریباً یک ماه از بازگشایی دانشگاه‌ها می‌گذرد، این نقیصه به‌ویژه در دانشگاه صنعتی شریف برطرف شده و اکنون کلاس‌ها در حال برگزاری است.
با وجود استفاده از حربه‌های چند لایه از جمله هتاکی، تجمع غیرقانونی یا در نهایت تلاش برای به تعطیلی کشاندن کلاس‌ها، این هوشیاری و حساسیت توأمان دانشجویان و مسئولان بود که جلوی پیشبرد این برنامه را گرفت.

در این برنامه قرار بود دانشگاه پازلی از پازل‌های اپوزیسیون خارج از کشور را تکمیل کند، اما در نهایت کل پازل به هم ریخت. یک دلیل این شکست یا در واقع حفظ حرمت علمی و شرافت دانشگاه را باید در عمل به موقع مسئولان دانست. حضور وزیر علوم در ساعات پایانی شب در دانشگاه شریف، آن‌هم زمانی که التهاب تزریقی به اوج خود رسیده بود، از جمله این اقدامات است.

۳/۵ میلیون گردشگر در یک سال به رغم ایران‌هراسی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۳.۵ میلیون گردشگر در یک سال به رغم ایران‌هراسی» نوشت: با آغاز صدور روادید گردشگری به ایران یعنی در بازه زمانی آبان‌ماه ۱۴۰۰ تا شهریورماه ۱۴۰۱، بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد کشور شده‌است و روند توسعه گردشگری همچنان ادامه دارد.

ایران در حال توسعه بازارهای گردشگری خود به سمت کشورهایی است که ورود گردشگر به آن‌ها دستخوش مسائل سیاسی نباشد، تحقق این هدف می‌تواند ضمن رونق‌بخشی به صنعت توریسم در ایران، حاشیه‌سازی‌های سیاسی را که به خصوص از سوی دولت‌های اروپایی به منظور ضربه‌زدن به صنعت گردشگری کشور انجام می‌شود، کم اثر کند.

دکتر علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: «از آبان‌ماه سال گذشته و با آغاز روند صدور روادید گردشگری شاهد رونق یافتن ورود گردشگر خارجی به ایران هستیم.»

شالبافیان می‌افزاید: «سال گذشته به دنبال کاهش همه‌گیری کرونا، محدودیت‌های کرونایی تا حدی لغو شد و شرایط برای صدور روادید گردشگری مهیا شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حجم ورود گردشگر خارجی به ایران تا شهریورماه امسال با روند رو به رشدی داشته‌است.»

معاون گردشگری کشور تأکید می‌کند: «از زمان آغاز صدور روادید گردشگری در آبان سال گذشته تا شهریورماه امسال بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد کشور شده‌است.»

وی در خصوص شرایط ورود گردشگر در مهرماه می‌گوید: «در برخی از بازارهای هدف گردشگری مانند کشور عراق، مهرماه مثل ایران ماه شروع فعالیت مدارس است و تا حدی این مسئله باعث کاهش ورود گردشگر به ایران می‌شود.»

شالبافیان با اشاره به تصمیم چند کشور اروپایی برای ایجاد موانع و ممنوعیت برای ورود اتباع‌شان به ایران، می‌گوید: «این اتفاق روی ورود گردشگران فرهنگی که به شهرهایی مانند شیراز، اصفهان یا یزد سفر می‌کنند، تأثیر منفی داشته‌است، اما به دلیل مزیت‌های گردشگری و تنوع پتانسیل بازار ایران برای ورود گردشگر، این تأثیر منفی نمی‌تواند مانع ورود گردشگر از دیگر بازارها شود.»

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی می‌گوید: «یکی از راهبردهای ما تنوع بخشی به بازارهای گردشگری کشور است و هدف ما از این کار دستیابی به بازارهای ورود گردشگر است که کمتر دستخوش مسائل سیاسی شود، از این‌رو به دنبال ارائه تضمین‌ها و حمایت از کسب و کارها در این حوزه هستیم تا با اطمینان به کار خود ادامه دهند.»

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به تلاش برای گسترش حضور گردشگران خارجی در ایران می‌گوید: «ما در زمینه معرفی خودمان با کوتاهی روبه‌رو بودیم. ورود گردشگر به کشورهای مختلف از این جهت اهمیت دارد که توریست‌ها با فرهنگ و تمدن سایر کشورها آشنا می‌شوند، اما دخالت و دروغ‌پراکنی کشورهای بیگانه در خصوص مسائل داخلی کشور ما آزاردهنده است. با این حال، ایران کشور امنی است و مردم آزادانه زندگیشان را می‌کنند. دخالت کشورهای بیگانه مبنی بر اینکه ایران شرایط بحرانی دارد، حقوق مردم ایران را ضایع می‌کند.»

۳/۵ میلیون گردشگر در یک سال به رغم ایران‌هراسی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جدال بر سر کسب‌وکارهای اینترنتی» نوشت: «اینستاگرام و واتس‌اپ برای همیشه فیلتر می‌ماند؟» در حالی که محدودیت‌های اینترنتی به چهارمین هفته نزدیک می‌شود این عبارت، سوال بی پاسخ بسیاری از کاربران است و اگرچه مسئولان به صراحت در این‌باره صحبت نمی‌کنند اما رفته رفته نشانه‌های واضح‌تری از احتمال دائمی بودن این محدودیت‌ها شنیده می‌شود.

قطع اینترنت برخی پلتفرم‌ها در دوران ناآرامی به واسطه شرایط امنیتی نکته‌ای توجیه‌پذیر است و محل بحث این گزارش نیست همچنین رها بودن فضای مجازی و ضرورت سامان‌دهی و قانونمند شدن آن به گونه‌ای که هر فردی باید پاسخگوی عمل و رفتار خود باشد، مورد قبول است اما در این میان، جدای از کارکردهای اجتماعی و ارتباطی این پلتفرم‌ها و نبود جایگزین مطمئن و کارآمد داخلی برای آنها، آنچه باعث بحث و جدل جدی تری در این‌باره شده موضوع از بین رفتن کسب و کار بسیاری از مردم در نتیجه این محدودیت‌ها است.

اینکه رقم این کسب و کارها چقدر است خود محل بحث جدی شده است.

از سویی برخی فعالان اقتصادی مانند اتاق بازرگانی و فعالان فضای مجازی و استارت‌آپی و مراکز پژوهشی همچون مؤسسه پژوهشی بتا، آمارهای ۹ تا ۱۱ میلیون کسب و کار مرتبط با اینستاگرام را مطرح می‌کنند و از گردش مالی ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومانی در این پلتفرم سخن به میان می‌آورند اما از سوی دیگر معاون وزیر صمت معتقد است: «تجارت الکترونیکی» و کسب و کار مجازی در کشور دست کم ۱,۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صدها زیرشاخه دارد و کسب‌وکارهایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از سه درصد این عدد بودند.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) هم در همین زمینه می‌گوید: تخمین زده می‌شود بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در اینستاگرام صفحه تجارت الکترونیک داشته باشند که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل را شامل می‌شود.

جدای از این اختلاف نظرهای جدی درباره آمار دقیق این کسب و کارها سوال این است که نحوه مواجهه یا برخورد درست با پلتفرم‌های فضای مجازی که محل درآمد بسیاری از کسب و کارها شده، چیست؟

آیا جایگزین مطمئنی برای آنها وجود دارد؟ آیا می‌توان به یک‌باره پلتفرم‌های پرطرفدار را مسدود کرد و از آمارهای منتشر شده از خسارت به فعالان فضای مجازی و تأثیر ادامه فیلترینگ بر استارت آپ‌ها و متخصصان این حوزه چشم پوشید؟

آمار واقعی کسب و کارهای اینستاگرام؛ ۸۰۰ هزار یا ۹ میلیون؟ محدودیت و اختلال در پلتفرم‌های خارجی، کسب‌وکارهای فضای مجازی به ویژه اینستاگرام را تحت تأثیر قرار داده است.

اما سوال اساسی این است که این اختلال‌ها کسب و کار چند نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آمار واقعی چقدر است؟ مسئولان رسمی همچون وزارت صمت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) سهم اینستاگرام به عنوان پلتفرم شاخص در عرصه تجارت الکترونیک را از بازار تجارت الکترونیک کشور حدود سه درصد اعلام می‌کنند.

۳/۵ میلیون گردشگر در یک سال به رغم ایران‌هراسی

کد خبر 614261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.