تعداد قابل ملاحظه‌ای از پدیدآورندگان ناآرامی‌ها فریب خورده‌اند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تعداد قابل ملاحظه‌ای از پدیدآورندگان آشوب‌های اخیر را افراد فریب خورده تشکیل دادند.

به گزارش ایمنا و به نقل از قوه قضائیه، مسعود ستایشی در خصوص چگونگی رسیدگی به پرونده ناآرامی‌های اخیر اظهار کرد: قوه قضائیه به عنوان یکی از نهادها و رکن رکین مجموعه نظام مقدس جمهوری اسلامی و حوزه حاکمیت، همواره بر این اعتقاد است که رعایت تدبیر، حکمت و به کارگیری عقل و هوشمندی از اوجب واجبات است. همواره باید در فرآیندها این مهم مطمع نظر واقع شود. این آن چیزی است که ما همواره بر آن تاکید داریم.

وی ادامه داد: اراده قوه قضائیه در خصوص اقداماتی که در مورد رسیدگی به پرونده مرتکبان جرایم در اغتشاشات اخیر صورت می‌گیرد بر این مهم استوار بوده که در بستر قانونی حرکت صورت بپذیرد و تمامی امور واجد قاعده حکمت قضائی باشد، ما معتقدیم که اقتضای این حکمت بر این است که اقدام دستگاه قضائی بدون فوت وقت با سرعت و بدون شتاب‌زدگی و با کمال دقت به صورت کارشناسی انجام شود تا بتوانیم در محضر افکار عمومی و قانون رسیدگی عادلانه‌ای را متجلی کنیم انتظاری که آحاد جامعه از قوه قضائیه دارند، احقاق حق است، اگر حقی از کسی تضییع شد قوه قضائیه، جایگاه رسیدگی به تظلم خواهی کسانی باشد که در مقام دادخواهی هستند.

سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد: دادخواهان از ما می‌خواهند که با مسببان اصلی که زندگی مردم را به آشوب کشیده‌اند، آن‌هایی که مرتکب قتل و غارت شده‌اند، قرآن کریم و یا پرچم مقدس جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند، به اموال خصوصی و عمومی تعرض کردند، برخوردی ریشه‌ای و محکم و مقتدرانه صورت گیرد، البته ما با افراد احساسی و فریب خورده با رفتار اقناع ساز و هدایت گونه برخورد می‌کنیم، این اطمینان را به ملت می‌دهم برای این دسته از افراد قرار تأمین کیفری که منتهی به آزادی شأن باشد صادر شود و اگر اظهار پشیمانی و تنبیه شأن احراز شد، این موضوع تا مرحله دادگاه در صدور آرا مطمح نظر قاضی صالح قرار گرفته و متضمن ارفاق قانونی خواهد بود.

ستایشی افزود: در مورد آن دسته از افرادی که مرتکب جرایم سنگین شدند، آنهایی که بی احترامی به مقدسات کردند، آنهایی که تحریق و تخریب کردند، افرادی را تحریک کردند، آنهایی که امنیت جامعه را مختل کردند، آنهایی که تشویش اذهان عمومی کردند، آنهایی که برای عده‌ای جوان و نوجوان محرک شده و آنها با رهنمودهای این محرکان به خیابان آمده و مردم را آزرده کردند، هم مطمئن باشند که برخورد قوه قضائیه و واحدهای قضائی با آنها برخوردی عبرت‌آموز، بازدارنده، مقتدرانه و بدون تعارف خواهد بود. البته بر حسب تصمیم قاضی رسیدگی کننده در دادگاه صالح قطعاً برخورد با اینگونه افراد قابل ارفاق نبوده و ما با آنها تعارفی نداریم.

وی تصریح کرد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و رهنمودهای رئیس قوه قضائیه ما قائل به تفکیک هستیم، تفکیک هم انجام داده و دسته بندی کردیم و هرکدام در جای خودش رسیدگی و اتخاذ تصمیم می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: رئیس قوه قضائیه اعلام کرده است آن جایی که اقتضا می‌کند و قاضی تشخیص می‌دهد محاکمات را علنی کرده و در منظر برگزار و نتیجه به سمع و نظر عموم برسد. البته دستگاه‌های دیگر هم تکالیفی دارند. این هجمه، عمدتاً رسانه‌ای بوده است، همه می‌دانند که رسانه‌های بیگانه چه می‌کنند، ما هم باید از ظرفیت‌های خود به احسن وجه بهره‌مند شویم، می‌دانید تعداد قابل ملاحظه‌ای از پدیدآورندگان آشوب‌های اخیر را افراد فریب خورده تشکیل دادند، رسانه‌های معاند، این افراد را فریب رسانه‌ای دادند شبکه‌هایی که دروغ ساخته و جنگ روانی راه انداختند.

ستایشی افزود: باید در بعد عمل به وظایف، از حیث اجتماعی و فرهنگی، فکری و در فضای علمی و فنی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات پیشینی و پسینی دستگاه‌های ذی‌مدخل در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و فکری جامعه و نیز میزان عمل آنها نسبت به اقداماتی که کردند مورد تدقیق و بررسی واقع شود همچنین امید داریم این رفتار حکمت‌آمیز در تمام ابعاد و زوایا برای تمامی دستگاه‌های ذی‌مدخل مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد خبر 614201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.