ضرورت حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی/ منفعت برخی افراد در ایجاد تشنج است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اصل بحث و گفت‌وگو مورد توافق همه نخبگان اهل فن دانست و گفت: مهم‌ترین مانع برای شکل‌گیری نشست‌های پرسش و پاسخ قدرت‌طلبی‌های ما است که وقتی پای گفت‌وگو می‌نشینیم تلاش می‌کنیم نظر خود را به کرسی بنشانیم و در غیر این صورت بساط را به‌هم می‌زنیم.

حسین انواری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ایجاد خانه ملی گفت‌وگوی آزاد و کرسی‌های آزاداندیشی اظهار کرد: اصل گفت‌وگو در گذشته و فرهنگ اسلامی رایج بوده و در محضر ائمه معصومین (ص) نیز این گفت‌وگوها و پرسش و پاسخ‌ها جاری بوده است اما به تدریج که از فرهنگ اسلامی فاصله گرفتیم به فرهنگ غربی رو آوردیم، عمق موضوع گفت‌وگو با تعصب روبه‌رو شد.

وی با اشاره به ظاهر فریبنده فرهنگ دموکراسی افزود: باطن این فرهنگ به شکل دیکتاتوری است اما در سبک زندگی اسلامی گفت‌وگو چه در داخل منزل و چه در اجتماعاتی مانند مساجد و محافل مختلف امر رایجی بوده و اکنون نیز گفت‌وگو با یکدیگر جزو ضروریات است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه ریشه بسیاری از اختلافات بین افراد و جناح‌های سیاسی را بی‌توجهی به گفت‌وگو دانست و گفت: در بسیاری از موارد افراد به اهمیت گفت‌وگو برای روشن شدن مواضع یکدیگر توجه نمی‌کنند بلکه رایزنی‌ها یا از راه دور صحبت انجام می‌شود یا تلاش می‌کنند مشکلات را از راه مکاتبه حل کنند، در حالی که پرسش و پاسخ بین افراد یک امر ضروری است در سال‌های گذشته نیز حتی رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کرده‌اند.

وی مطرح شدن بحث ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی را امیدوارکننده توصیف کرد و ادامه داد: این موضوع اکنون در حال تبدیل شدن به یک مطالبه جمعی در میان افکار عمومی جامعه است به ویژه در محافل فکری مانند دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و محافلی که مراجع فکری به شمار می‌آید، راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌های پرسش و پاسخ یک ضرورت انکار نشدنی است.

نیاز به حمایت قانونی و رفتار اجتماعی

این فعال سیاسی درباره موانع تحقق کرسی‌های آزاداندیشی خاطرنشان کرد: بخشی از شرایط مورد نیاز برای ایجاد این کرسی‌ها حمایت‌های قانونی است و بخش دیگر مربوط به رفتار افراد جامعه است زیرا ممکن است برخی افراد بدون منطق خواستار فاصله گرفتن از این فضا و روی آوردن به تشنج و رفتارهای دیگری باشند.

وی با تاکید بر اینکه منفعت برخی افراد در ایجاد تشنج است، گفت: قوانین لازم برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و خانه گفت‌وگوی آزاد وجود دارد، تنها کافی است که حمایت‌های لازم برای شکل‌گیری این فضا صورت گیرد.

انواری با اشاره به آمادگی محافل علمی و دینی مانند دانشگاه و حوزه برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی افزود: در سبک آموزش و تدریس حوزوی، بحث گفت‌وگو مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا استاد متکلم‌وحده نیست بلکه بابی را مطرح می‌کند تا به نقد طلبه‌ها گذاشته شود و تا زمانی که همه حاضران قانع نشوند از این بحث نمی‌گذرند.

وی اجرای این سبک تدریس را در دانشگاه‌ها ضروری دانست و یادآور شد: برخی از اساتید با این سبک موافق نیستند یا آن‌را ضروری نمی‌دانند، به همین دلیل بیشتر به تدریس جزوه‌هایی اکتفا می‌کنند که ممکن است چندین سال به آنها پرداخته باشند، در حالی که اصل بحث و گفت‌وگو مورد توافق همه نخبگان اهل فن است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گشایش باب گفت‌وگو در بین اقشار گوناگون جامعه را ضروری دانست و یادآور شد: در محیط‌های آموزشی گوناگون، مساجد و حتی احزاب باید کرسی‌های آزاداندیشی را ایجاد کنیم تا در چهارچوب آن تبادل نظر بین افراد جامعه صورت گیرد، مذاکره، گفت‌وگو و تبادل نظر در تحولات اجتماعی کنونی یک ضرورت است که در حال شکل‌گیری است و باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: ایجاد فرهنگ گفت‌وگو در سطح‌های مختلف آموزش و پرورش یک ضرورت است زیرا معلمان به جای آن‌که سر کلاس بروند و یک ساعت درس خشک را برای دانش‌آموزان تدریس کنند باید دقایقی نیز برای تبادل نظر درباره موضوع اختصاص دهند و این روندی است که باید در همه شرایط و سطح‌های اجتماعی کشور ایجاد شود.

انواری ایراد احزاب کشور را بی‌توجهی به گفت‌وگو با یکدیگر مطرح کرد و گفت: احزاب می‌توانند از طریق گفت‌وگو مشترکات خود را تقویت کنند و تفاوت‌های خود را به سمت نزدیک شدن به یکدیگر ببرند تا بسیاری از مسائل کشور سامان یابد.

کد خبر 614059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.