اراک چشم به راه سرمایه‌گذاران

کلان‌شهر اراک یکی از قطب‌های صنعتی کشور بوده و این موقعیت تا حدودی شهروندان را از داشتن تفرجگاه و مراکز تفریحی دور کرده است، لذا ایجاد مراکز تفریحی که در شهرها از نیازهای بالقوه در راستای ایجاد رفاه شهروندی است، در این شهر بیش از پیش احساس می‌شود و این مهم تنها با حضور سرمایه‌گذاران محقق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلان‌شهر اراک به عنوان پایتخت صنعتی کشور در حوزه مراکز تفریحی و گردشگری از شهرهای کمتر برخوردار محسوب می‌شود و این مهم به عنوان مطالبه شهروندان همواره مطرح بوده است، چرا که ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری در اراک ضمن افزایش رضایت شهروندان موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و کاهش بیکاری خواهد شد، لذا توجه به توسعه تفرجگاه‌ها و اماکن تفریحی در کلان‌شهر اراک امری ضروری است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

شهروندان اراکی معتقدند اراک در دهه‌های گذشته در حوزه جمعیتی، صنعتی و شهرسازی گسترش یافته، اما این توسعه در حوزه‌های تفریحی و تفرجی مردم آن طور که باید نبوده است و شهروندان برای گذران اوقات فراغت خود در روزهای تعطیل نمی‌توانند به مکان مطلوب و مناسبی مراجعه کنند و تنها بوستان‌های سطح شهر محل مراجعه مردم است، همچنین زندگی در شهری صنعتی باعث شده است مردم برای گذراندن اوقات فراغت، ورزش و سرگرمی به پارک‌ها روی بیاورند، لذا گسترش اماکن تفریحی که با بهبود شاخص‌های زندگی در شهر ارتباط است باید در این شهر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. مناطق گردشگری نزدیک اراک نیز از نظر امکانات تفریحی و رفاهی برای حضور خانواده‌ها با کمبودهای بسیاری مواجه است، به همین دلیل نمی‌توان از این مراکز آن طور که باید استفاده کرد.

منطقه دره‌گردو در جنوب غرب اراک شاید نام‌آشناترین تفرجگاه این شهر باشد که شهروندان به آن پناه می‌آورند. کوه سرخه، پارک جنگلی شهید باهنر و زمین‌های خالی مجاور کمربندی شمالی و جنوبی شهر نیز از جمله مواردی است که می‌تواند به تفرجگاه‌های مناسبی برای شهروندان و گردشگران تبدیل شود، این مناطق بهترین نقاط برای ترغیب حضور سرمایه‌گذاران در اراک است که اگر مسئولان این ظرفیت‌ها را معرفی و شرایط سرمایه‌گذاری را تسهیل کنند؛ می‌توان با احداث طرح‌های گردشگری و ایجاد سیاست‌های تشویقی برای ساخت و توسعه اماکن گردشگری در این مناطق اقدامات مؤثری را برنامه‌ریزی و شهر اراک را به یک قطب گردشگری در کشور تبدیل کرد.

اراک ظرفیت‌های متنوعی دارد

سیدوحید میرنظامی، عضو شورای اسلامی شهر اراک در خصوص ظرفیت‌های متنوع شهر اراک به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شهر اراک به عنوان مرکز استان مرکزی از نظر موقعیت جغرافیایی و اقتصادی شرایط ویژه‌ای دارد و تلاقی کریدورهای غرب به شرق و شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهر اراک با شهرهایی که از نظر ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، صنعتی و مذهبی برخوردارند، همجوار است، ادامه می‌دهد: این شهر از نظر فرهنگی، تاریخی و مذهبی در موقعیت خاصی قرار گرفته است. هر چند این شهر تنها ۲۰۰ سال قدمت دارد، اما همسایگی آن با شهرهایی همچون اصفهان با قدمتی کهن، همدان با تاریخی دو هزار ساله و قم که یکی از شهرهای مهم مذهبی کشور بوده، موقعیت خاصی یافته است که آن را باید فرصتی ارزشمند برای ارتقای سطح گردشگری این شهر دانست.

عضو شورای اسلامی شهر اراک در خصوص لزوم معرفی ظرفیت‌های اراک به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، اظهار می‌کند: این شهر با بهره‌گیری از منابع طبیعی بی‌نظیری همچون دره‌گردو و تالاب میقان این ظرفیت را دارد که به یکی از بهترین قطب‌های گردشگری مرکز ایران تبدیل شود و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در آبان‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد، فرصتی است تا این ظرفیت‌ها را به سرمایه‌گذاران خرد و کلان ملی و بین‌المللی بشناسانیم.

جذب سرمایه‌گذار بهترین راهکار برای رسیدن به توسعه شهری است

حسن قربانی، عضو شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه جذب مشارکت مردمی یکی از بهترین راهکارهای سرمایه‌گذاری در اراک است به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بهره‌مندی از ظرفیت گسترده مردمی برای دستیابی به توسعه یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید با ایجاد بسترهای مناسب مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد تا شرایط سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان در طرح‌های اقتصادی و عمرانی حوزه شهری بیش از پیش فراهم شود.

وی ادامه می‌دهد: اراک شهری مهاجرپذیر و صنعتی است که از بسترها و ظرفیت‌های بسیاری زیادی برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه تفریحی و گردشگری برخوردار است که با جذب مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌های بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور و ایجاد شرایط حضور سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی حتی با کمترین مبالغ می‌توان به توسعه حوزه‌های گردشگری آن پرداخت.

عضو شورای اسلامی شهر اراک می‌افزاید: شورای ششم شهر از حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری استقبال می‌کند و این آمادگی را دارد که راهکارهایی برای تسهیل مشارکت مردم در طرح‌های توسعه‌محور شهرداری اراک مطرح کند و در صورت نیاز کمک‌های مشورتی را برای سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار دهد.

وی تاکید می‌کند: توجه به ظرفیت‌های موجود برای جذب سرمایه‌گذار اقدامی ضروری است که برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اراک و حضور گسترده سرمایه‌گذاران کلان در این شهر می‌تواند به معرفی هرچه بیشتر پروژه‌های این شهر کمک و زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه در شهر اراک را فراهم کند.

قربانی ادامه می‌دهد: مرکز استان مرکزی آماده حضور سرمایه‌گذاران برای بهره‌مندی از مشارکت بخش خصوصی در توسعه و عمران شهری است و به طور قطع ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های تفریحی، گردشگری، شهری و صنایع دستی اراک برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود، لذا می‌طلبد این ظرفیت‌ها به سرمایه‌گذاران معرفی شود. برگزاری این همایش در اراک نقطه قوتی برای جذب سرمایه‌گذاران و افزایش مشارکت‌های مردمی در مرکز استان مرکزی خواهد بود.

اهداف برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اراک

سیدفرامرز مهاجرانی، سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اراک با اشاره به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در روزهای چهارم و پنجم آبان‌ماه به منظور جذب سرمایه‌گذار برای توسعه هرچه بیشتر اراک و اجرای پروژه‌های مختلف شهری به‌ویژه پروژه‌های مربوط به رفاهیات شهروندان و افزایش کیفیت زندگی، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: برای این همایش از بیش از ۴۰ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی دارای اهلیت، تجربه و تخصص در حوزه اقتصاد و عمران شهری از سراسر کشور دعوت به عمل آمده است تا از ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی در شاخه‌های اقتصادی شهر اراک بهره‌مند شویم.

وی ادامه می‌دهد: به‌منظور استفاده هرچه مطلوب‌تر از تجربیات موفق و معرفی ظرفیت‌های مطلوب اراک، برخی از سفرا، رایزنان اقتصادی و شهرداران شهرهای خارجی در کنار شهرداران کلان‌شهرهای کشور نیز با حضور در اراک میهمان همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری خواهند بود که این حضور شرایط امضا و تبادل تفاهم‌نامه‌های متنوع در حوزه اقتصاد شهری را فراهم می‌آورد.

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اراک تصریح می‌کند: همزمان با برگزاری همایش، نمایشگاه صنعت استان با همکاری اداره کل صمت استان مرکزی برگزار خواهد شد و سرمایه‌گذاران و میهمانان ملی و بین‌المللی ضمن بازدید از این نمایشگاه با توانمندی صنعتگران و تولیدکنندگان کلان‌شهر اراک و استان‌ها آشنا می‌شوند تا از فرصت همایش برای ارسال محصولات تولیدی و صنعتی استان و شهر به بازارهای جدید نیز استفاده شود.

وی می‌افزاید: معرفی مطلوب کلان‌شهر اراک از دیگر اهداف برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری است و در صدد هستیم در جریان برگزاری این همایش، ظرفیت‌های متنوع این کلان‌شهر به نحو شایسته و فاخر معرفی شود تا با توسعه اطلاع‌رسانی در این زمینه بتوانیم برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی را برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه و رونق اقتصادی شهر محقق کنیم.

مهاجرانی تاکید می‌کند: تدوین، تألیف و انتشار کتابچه فرصت‌های سرمایه‌گذاری با بهره‌مندی از مشاوران متخصص در کمیته صنعت گردشگری و امور بین‌الملل همایش با نظر استاندار مرکزی و شهردار اراک از برنامه‌های جنبی همایش است، همچنین اداره کل صمت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دانشگاه اراک به عنوان رئیس کمیته دانش‌بنیان همایش، اتاق بازرگانی و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کمیته علمی در برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اراک مشارکت دارند.

کد خبر 614044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.