ناله تاکسیرانان کرج را بشنوید!

با تشدید آلودگی هوای شهر کرج در سال‌های گذشته، همواره نوک پیکان انتقادها به سمت خودروهای فرسوده به‌ویژه تاکسی‌ها بوده است، لذا می‌طلبد مسئولان امر راهکاری اساسی ارائه کنند و پیش از وارونگی هوا اقدامی مؤثر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر ۳۱۸ هزار تاکسی در کل کشور در حال تردد است که از این تعداد حدود ۱۸۰ هزار تاکسی بالای ۱۰ سال سن دارد و به مرز فرسودگی رسیده است؛ در طرح نوسازی تاکسی‌ها که از ابتدای سال ۹۵ به صورت جدی شروع شد، تاکنون ۷۲ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده است.

در برنامه نوسازی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی پیش‌بینی شده بود که در سال گذشته حدود ۹۹۳۵ دستگاه طبق برنامه پیش رفت، اما امسال به علت توقف تولید خودروهای سمند و پژو از ابتدای خردادماه، در سه ماه ابتدایی سال فقط ۲۸۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شد.

موضوع لزوم نوسازی ناوگان عمومی از چند سال پیش به‌طور جدی مطرح است و با نزدیک شدن به فصل سرما و آغاز وارونگی هوا که تشدید آلودگی‌ها را به دنبال دارد، قوت می‌گیرد، اما حرکت لاک‌پشتی این طرح نشان داده است که محیط زیست و سلامت هوا آنچنان که باید، برای مسئولان امر اهمیت ندارد.

در استان البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج که در مرکزیت آن قرار دارد، جدال با آلودگی هوا از چندسال پیش تاکنون وجود داشته است؛ البرز چندین شهرک صنعتی را در دل خود جای داده است و استانی صنعتی قلمداد می‌شود، از طرفی با رشد جمعیت و نرخ بالای مهاجرت مواجه است که هریک سهم چشم‌ گیری در افزایش آلودگی هوا ایفا می‌کند، همه این‌ها در کنار درجا زدن پروژه مترو و نوسازی نشدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی دست به دست هم داده است تا تعداد روزهای با هوای سالم در استان به اندازه انگشتان دست هم نباشد.

بهمن ماه سال گذشته بود که این طرح کمی جدی‌تر از گذشته به مرحله اجرا رسید و ۳۱۳ خودروی فرسوده زیرمجموعه ناوگان حمل‌ونقل شهری کرج با ثبت‌نام در سیستم نوسازی کشور در نوبت قرار گرفت تا نو شود، اما با گذشت هشت ماه از پرداخت نقدی و کامل بهای خودرو توسط هر متقاضی، ۴۷ نفر هنوز خودروهای خود را تحویل نگرفتند و کسی نیز پاسخگوی آن‌ها نیست!.

سال گذشته نوسازی ۱۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی در کشور پیش‌بینی شد که از این تعداد ۳۱۳ دستگاه سهم استان البرز بود، اما با توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵ به دلیل نقص فنی توسط سازمان استاندارد، از شماره‌گذاری و تحویل خودروها جلوگیری شد که تعدادی از تاکسی‌داران البرز نیز جزو این دسته بودند؛ این در حالی است که رانندگان تاکسی‌های فرسوده که به‌رغم مشکلات فراوان و امیدوار به داشتن خودروهای نو و کم دردسر، بهای خودرو را کامل پرداخت کرده بودند، همچنان پس از حدود ۹ ماه سردرگمی و بی‌پاسخی مسئولان، از تحویل تاکسی نو ناامید شده‌اند.

۸ هزار خودرو فرسوده در کرج وجود دارد

امیر عطایی‌نیا، معاون سازمان تاکسیرانی شهرداری کرج می‌گوید: از ۳۱۳ البرزی که در طرح نوسازی خودروهای فرسوده ثبت‌نام کردند، ۲۶۶ نفر با تکمیل اقساط خودروهای جدید را تحویل گرفتند.

وی با اشاره به آمار کشوری مبنی بر ۱۷۰۰ دستگاه خودرو پلاک‌گذاری نشده به دلیل تأیید نکردن سازمان استاندارد و مشکلات شماره‌گذاری، تصریح می‌کند: ۴۷ خودرو در کرج نیز مشمول این آمار می‌شود، البته ما سعی داریم با پیگیری‌های صورت گرفته خودروها هرچه سریع‌تر پلاک‌گذاری و تحویل مالکان شود.

معاون سازمان تاکسیرانی شهرداری کرج می‌افزاید: در حال حاضر مشکلات شماره‌گذاری رفع شده و قرار است به افرادی که در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده‌اند، خودروی سمند سورن پلاس که مورد تأیید است، تحویل داده شود، لذا در این راستا نیاز است افراد مبلغی را تحت عنوان مابه‌التفاوت پرداخت کنند.

وی میزان عمر مفید خودرو را ۱۰ سال ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: با احتساب این آمار در حال حاضر حدود هشت هزار خودروی فرسوده در کرج وجود دارد که سعی داریم با پرداخت تسهیلات، در مسیر نوسازی این خودروها اقدام کنیم.

عطایی‌نیا تصریح می‌کند: برای انجام این امور ابتدا باید سایت مربوطه اجازه ثبت‌نام بدهد، اما در حال حاضر شرایط ثبت‌نام برقرار نیست و از قیمت نهایی خودرو اطلاعی نداریم تا مبلغ تسهیلات برآورد شود.

وی با اشاره به اینکه دولت تسهیلاتی را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ارائه نمی‌دهد، می‌گوید: وام ۶۰ میلیونی با سود چهار درصد نیز برای کمک به تاکسی‌داران در حوزه سازمان تاکسیرانی و تعاملات شهرداری کرج با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران انجام شد و توانستیم ۲۶۶ خودروی فرسوده را از چرخه حمل‌ونقل شهری خارج کنیم، هر چند امروزه این مبلغ دردی را دوا نخواهد کرد.

ناله تاکسیرانان کرج را بشنوید!

معاون سازمان تاکسیرانی شهرداری کرج با بیان اینکه مبلغ وام و بازپرداخت آن باید متناسب با شرایط امروز جامعه و میزان درآمد تاکسی‌داران باشد، اضافه می‌کند: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیگیر هستیم تا اعتبارات دولتی به این بخش تزریق شود، زیرا نوسازی رقم قابل توجهی نیاز دارد که از توان شهرداری خارج است و بدون کمک دولت نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

وی با تاکید بر اهمیت نوسازی اتوبوس‌ها، می‌گوید: تاکسی تنها بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، در حالی که تهیه اتوبوس با قیمت گزاف انجام می‌شود و به کمک دولت نیاز داریم.

وسایل نقلیه سهم ۶۵ درصدی در انتشار آلودگی هوا را دارند

وحید مظفری، یک کارشناس ارشد حوزه محیط زیست، در خصوص نقش ناوگان حمل‌ونقل عمومی در آلودگی هوا، می‌گوید: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که اگر فقط ۱۰ درصد از ناوگان حمل‌ونقل شهر فرسوده باشد می‌تواند منجر به انتشار حدود ۵۰ درصد ذرات معلق ناشی از حمل‌ونقل در هوا شود، بنابراین تمرکز راهکارها روی ناوگان فرسوده به خصوص خودروهای دیزلی فرسوده می‌تواند با صرف هزینه‌های کمتر، تأثیر بیشتری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: آلودگی هوای شهر با توجه به خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیمی که به زندگی شهری وارد می‌کند، یکی از مهمترین چالش‌هایی است که افراد و نهادهای مختلفی را درگیر خود کرده است، با توجه به اینکه شالوده رفع مشکلات اساسی کشور، شناخت دقیق مسئله است، بنابراین در برخورد با مشکل آلودگی هوا نیز لازم است این پدیده به طور کامل شناسایی شود، به همین منظور ضروری است در دو لایه «شناخت آلاینده اصلی» و «شناخت منابع انتشار ذرات معلق» بررسی‌های دقیق کارشناسی صورت گیرد.

این کارشناس ارشد حوزه محیط زیست ادامه می‌دهد: طبق بررسی کارشناسان این حوزه با رفع نواقص موجود و ترکیب مطالعات مختلف در این زمینه، سهم دقیق هر کدام از وسایل نقلیه مشخص می‌شود که مطابق این منشأ‌یابی، وسایل نقلیه به عنوان بزرگ‌ترین منبع انتشار PM۲.۵، سهم ۶۵ درصدی در انتشار آلاینده اصلی هوا دارد، همچنین سهم خودروهای سواری و موتورسیکلت با هم حدود ۳۰ درصد و سهم خودروهای دیزلی ۲۶ درصد است.

وی اظهار می‌کند: علاوه بر نتایجی که از سهم‌بندی واقعی وسایل نقلیه در انتشار ذرات معلق به دست آمده است، مطالعات مختلف تأثیر عوامل دیگری را در میزان واقعی آلایندگی آن‌ها نشان می‌دهد که از جمله این عوامل مؤثر می‌توان به تعداد و سن ناوگان حمل‌ونقل اشاره کرد.

مظفری تاکید می‌کند: با افزایش سن یک خودرو، میزان آلایندگی آن افزایش می‌یابد؛ در یکی از مطالعات نشان داده شد که آلایندگی خودروهای دیزلی ۲۰ ساله، حدود ۲۰ برابر خودروهای دیزلی نو و آلایندگی وسایل نقلیه بنزینی ۲۰ ساله، حدود هشت برابر وسایل نقلیه بنزینی نو است، بنابراین تمام خودروهای در حال تردد به یک اندازه آلایندگی ندارند، از این‌رو لازم است بین آنها تفکیک قائل شد.

وی می‌گوید: با توجه به این مسائل، تأثیر هرکدام از پارامترهای سن و تعداد در تحلیل‌های مربوط به میزان آلایندگی وسایل نقلیه مشخص شد، همچنین با توجه به اهمیت ویژه پارامتر سن، یک طبقه‌بندی معمول در دنیا وجود دارد که ناوگان وسایل نقلیه را به دو دسته فرسوده و غیرفرسوده تقسیم می‌کند.

این کارشناس معتقد است: در حوزه محیط زیست با در نظر گرفتن عامل سن خودروها مشخص شد که تمرکز روی ناوگان فرسوده باید به اندازه توجه به غیرفرسوده‌ها باشد، همچنین لازم است در تصمیم‌گیری‌های مربوط به راهکارهای کاهش آلودگی هوا این مسئله در نظر گرفته شود که ناوگان فرسوده به‌رغم تعداد بسیار اندک، سهم قابل توجهی در انتشار ذرات معلق دارند، از این رو معطوف کردن راهکارها به ناوگان فرسوده به خصوص خودروهای دیزلی فرسوده می‌تواند با صرف هزینه کمتری، تأثیر بیشتری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

کد خبر 614013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.