چرا وجود موجودات مریخی مورد توجه دانشمندان قرار گرفت؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: هنگامی که بشر برای نخستین‌بار توانست از تلسکوپ‌های قدرتمند استفاده کند، سیاره مریخ را مشاهده کرد و با مسئله عجیبی مواجه شد؛ درواقع روی سطح مریخ مجموعه‌ای از خطوط راست به هم متصل وجود داشت که بسیاری از دانشمندان معتقد بودند این خطوط کانال‌های آب است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به‌دلیل نسبت دادن حیات به سیاره مریخ، اظهار کرد: یکی از پرسش‌هایی که امروزه ذهن بشر را درگیر کرده، موضوعی تحت عنوان «آدم‌مریخی‌ها» است و سالیان زیادی این مسئله، سوژه روزنامه‌ها و مجلات بوده است.

وی افزود: درگذشته انسان‌ها با دوربین آسمان را رصد می‌کردند به همین دلیل صرفاً دایره‌ای درخشان از سیارات مشاهده می‌شود، اما هنگامی که بشر توانست تلسکوپ‌های قوی‌تری تولید کند، اشکال موجود در سطح سیارات نیز قابل مشاهده شد.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: درواقع هنگامی که تلسکوپ بزرگ‌نمایی و درجه تفکیک بیشتری داشته‌باشد، قطعاً شکل بزرگ‌تری از سیاره مشاهده می‌شود، همچنین نقش‌ونگارهای سطح نیز قابل بررسی است.

وی اشاره کرد: هرچه تلسکوپ بزرگ‌تر باشد، دانشمندان بیشتر می‌توانند ناهمواری و شرایط سیاره هدف را بررسی کنند؛ درواقع با استفاده از تلسکوپ‌های بزرگ جوی مملو از ابر و ناهمواری‌های سطوح قابل مشاهده است که البته از فاصله دور این ناهمواری‌ها به شکل‌های مختلفی رصد می‌شود.

مرادی در رابطه با دلیل مطرح شدن حیات مریخی گفت: هنگامی که بشر برای نخستین‌بار توانست از تلسکوپ‌های قدرتمند استفاده کند، سیاره مریخ را مشاهده کرد و با مسئله عجیبی مواجه شد؛ درواقع روی سطح مریخ مجموعه‌ای از خطوط راست به هم متصل وجود داشت که بسیاری از دانشمندان معتقد بودند این خطوط کانال‌های آب است.

وی افزود: برخی از دانشمندان هنگامی که با این خطوط مواجه شدند، اعتقاد داشتند که این خطوط کانال‌های آبی است که برای کشاورزی در سطح مریخ ایجاد شده است؛ بنابراین رسانه‌ها نیز بلافاصله به این موضوع پرداخته و اعلام کردند که موجودات مریخی کشف شده‌اند و سیاره مریخ میزبان حیات است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: به‌طورکلی بحث موجودات مریخی بر این اساس مطرح شد و بلافاصله سوژه بسیاری از داستان‌ها، فیلم‌ها و مجلات شد، به‌خصوص در دهه‌های گذشته که عموم مردم از مجلات و روزنامه‌ها استفاده می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: پس از گذشت زمان دانشمندان متوجه شدند که خطوط موجود روی سطح مریخ، صرفاً خطاهای نوری بوده است که به دلیل نقص و خطای تلسکوپ مشاهده شده و ارتباطی با سیاره مریخ ندارد.

کد خبر 613990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.