صاحب جدید خانه شماره ۱۰ لندن کیست؟

لیز تراس از قدرت کنار گذاشته شد و رهبران حزب محافظه‌کار بریتانیا در جست‌وجوی یافتن بهترین جایگزین برای وی کاندیدهای انتخابی خود را به‌صورت غیررسمی معرفی کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لیز تراس پس از استعفا از سمت خود به‌عنوان نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور ظرف مدت یک هفته نخست‌وزیر جدیدی خواهد داشت، حال آن‌که رقابت وی در به‌دست آوردن کرسی قدرت شش هفته به طول انجامید. قرار گرفتن حزب محافظه‌کار در پایین‌ترین رتبه طی نظرسنجی‌ها که به‌دنبال آشفتگی اقتصادی بریتانیا در پی سیاست‌های اقتصادی شکست‌خورده تراس به‌وقوع پیوست، باعث شد که رهبران حزب تمایل داشته باشند یک نخست‌وزیر جدید در اسرع وقت امور کشور را به‌دست گیرد.

کاندیدای انتخاباتی تا ساعت دو بعدازظهر روز دوشنبه زمان دارند تا حداقل رأی یک‌صد نفر از نمایندگان حزب را به‌دست آورند و قرار گرفتن یکی از آن‌ها در آستانه این تعداد باعث می‌شود وی به‌طور خودکار به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب شود.

حزب محافظه‌کار تا بیست‌وهشتم اکتبر زمان دارد از میان دو فرد با بیشترین طرفدار در میان نمایندگان، یکی را به‌عنوان جانشین تراس معرفی کند. برنده این دوره از رقابت‌های انتخاباتی، پنجمین نخست‌وزیر حزب محافظه‌کار بریتانیا در کمتر از شش سال گذشته و سومین نخست‌وزیر در دوره پارلمانی حاضر (طی سه ماه اخیر) خواهد بود. در حال حاضر هنوز هیچ نامزدی به‌طور رسمی وارد رقابت نشده است اما محافظه‌کاران لیستی از نامزدهای مورد نظر خود را ارائه داده‌اند.

ریشی سوناک

ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق بریتانیا که طی ماه جولای در اعتراض به دولت بوریس جانسون استعفا داد و پس از آن به‌عنوان یکی از مخالفان سرسخت انتخاب تراس به‌عنوان نخست‌وزیر وارد عمل شد، تا این لحظه و به‌رغم این‌که هنوز ادعایی برای نامزدی این سمت نداشته است، بیش از صد رأی از نمایندگان حزب محافظه‌کار را دارد.

سوناک در طول مبارزات انتخاباتی پیشین به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد که سیاست‌های اقتصادی تراس مشکلات بزرگی را در دنیای واقعی ایجاد می‌کند و هشدار داد که کاهش مالیات بدون بودجه تراس منجر به افزایش ارزش پوند، وحشت در بازار اوراق قرضه و نگرانی صندوق بین‌المللی پول خواهد شد اما مورد توجه قرار نگرفت. در حال حاضر بسیاری از پیش‌بینی‌های او درباره برنامه اقتصادی تراس محقق شده است.

سوناک همچنین تجربه مبارزه با بحران اقتصادی را دارد و در عبور بریتانیا از همه‌گیری کووید -۱۹ موفقیت چشمگیری به‌دست آورده است. او در آخرین انتخابات نخست‌وزیری نیز بیشترین آرای نمایندگان مجلس را به‌دست آورد و با ۴۳ درصد آرا شکست خورد.

پنی موردانت

پنی موردانت، رئیس مجلس عوام بریتانیا نیز یکی از نامزدهای نخست‌وزیری بریتانیا است که وعده «شروعی تازه» را با هدف یکپارچه کردن کشور، انجام تعهدات دولت و پیروزی در انتخابات عمومی بعدی داده است. موردانت در آخرین انتخابات مقام سوم را کسب کرد و انتظار می‌رود در میان اعضای حزب عملکرد خوبی داشته باشد. او نیز مانند سوناک از جناح معتدل‌تر حزب است.

کیمی بادنوک

بادنوک در انتخابات نخست‌وزیری تابستان امسال مقام چهارم را کسب کرد اما به‌طور مداوم در نظرسنجی‌ها به‌عنوان گزینه مورد علاقه در میان اعضای پایه محافظه‌کار ارزیابی می‌شد و همواره به‌عنوان «استعداد برجسته» حزب مورد تحسین بود. بادنوک از جناح راست حزب محافظه‌کار است.

گرانت شاپس

انتصاب گرانت شاپس به‌عنوان وزیر کشور نشانه‌ای از بی‌نظمی در روزهای آخر قدرت دولت تراس بود. وی در جذب آرا طی انتخابات قبلی شکست خورد و کناره‌گیری کرد اما مخالفت و انتقاد او از دولت تراس از همان ابتدا ممکن است در جلب حمایت نمایندگان بیشتری برای وی مؤثر واقع شود.

بوریس جانسون

حداقل هشت قانون‌گذار به‌طور علنی از جانسون خواسته‌اند که رهبری پست اصلی سیاست بریتانیا را بار دیگر در دست بگیرد و گفته می‌شود او قصد دارد به رقابت برای جانشینی تراس بپیوندد. صاحب‌نظران بسیاری باور دارند که جانسون می‌تواند کاندیدای وحدتی باشد که می‌تواند ثبات را برای کشور به ارمغان بیاورد، حزب محافظه‌کار حاکم را متحد و از نابودی انتخاباتی جلوگیری کند.

برخی گمان می‌کنند که تعیین آستانه جدید به‌دست آوردن صد رأی برای کاندید شدن تلاشی از سوی حزب محافظه‌کار برای غیرممکن کردن یک دوره دیگر برای جانسون است. اما کمپین جانسون در حال حاضر شروع به رشد کرده است. تعدادی از نمایندگان برجسته محافظه‌کار اعلام کردند که از او حمایت خواهند کرد و باور دارند او تنها نامزدی است که می‌تواند مشاغل کشور را نجات دهد. بنابراین انتظار می‌رود در رأی‌گیری اعضای حزب عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

استعفای جانسون پس از یک رشته رسوایی صورت گرفت که موقعیت او را غیرقابل دفاع کرد. به زعم بسیاری از مردم سقوط جانسون زمانی آغاز شد که او از قدرتی که به‌عنوان نخست‌وزیر داشت برای محافظت از یک متحد سیاسی استفاده کرد که قوانین لابی را زیر پا گذاشته بود. پس از آن گزارش‌هایی مبنی بر شکسته شدن قوانین قرنطینه کووید -۱۹ توسط وی ارائه شد و در ادامه شرایطی پیش آمد که باعث شد باقی ماندن بوریس جانسون در سمت نخست‌وزیری کشور با موجی از استعفای اعضای کابینه دولت همراه باشد.

به نظر می‌رسد که همه این موارد باعث رد صلاحیت بوریس جانسون برای بازگشت به منصب نخست‌وزیری بریتانیا شود اما هیچ قانونی در بریتانیا مانع از بازگشت یک سیاستمدار رسوا نیست. با این حال بسیاری از نمایندگان نگران هستند که بازگرداندن جانسون تنها باعث خشم بیشتر مردمی شود که رأی آن‌ها برای دومین بار پی‌درپی بی‌اهمیت شمرده شده است.

در شرایطی که هنوز هیچ‌یک از افراد اعلام‌شده به‌طور رسمی نامزدی خود را اعلام نکرده‌اند، نکته قابل توجه میراثی است که دوره نخست‌وزیری ۴۴ روزه لیز تراس برجای گذاشته است و فرد برنده پیش از اعلام هرگونه طرح و برنامه برای آینده، ابتدا باید با آشفتگی اقتصادی که باعث سقوط تراس شد، دست‌و پنجه نرم کند.

کد خبر 613987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.