۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۱
سقوط لیز تراس

لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا، به‌دنبال ایجاد یک بحران اقتصادی شوکه‌کننده در بازارهای مالی، یک واژگونی خیره‌کننده در اقتصاد کشور و یک پایان آشفته و سرشار از بی‌نظمی کامل، پس از گذشت تنها ۴۴ روز از به‌دست گرفتن قدرت سقوط کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دوران تصدی لیز تراس به‌عنوان نخست‌وزیر بریتانیا در روزهای پایانی تابستان آغاز شد اما حتی رنگ زمستان را هم ندید. پس از این‌که سیاست شاخص‌های اقتصادی او بازارها را به رکود کشاند و تقریباً با نابودی کامل آن‌ها همراه بود، تراس توسط اعضای حزب محافظه‌کار خود برکنار و وادار به استعفا شد. طرح اقتصادی ناموفق تراس اوضاع زندگی را برای مردمی بدتر کرد که در حال عبور از بدترین بحران هزینه زندگی در دهه‌های اخیر کشور بودند و سیاست‌های تحقیرآمیز او منجر به فروپاشی حزب حاکم بر کشور شد.

حزب محافظه‌کار و نشانه‌هایی از بی‌کفایتی آن

حزب محافظه‌کار بریتانیا با بیش از ۲۰۰ سال سابقه درخشان در اداره کشور به‌عنوان موفق‌ترین حزب سیاسی در جهان غرب دارای اعتبار چشمگیری است. این حزب برای مدت زمانی طولانی با عباراتی هم‌چون عقلانیت، هوش مالی و عمل‌گرایی محتاطانه توصیف می‌شد، با این وجود تنها واژه مترادف امروزی آن «آشفتگی» در معنای هرج‌ومرج و بی‌نظمی کامل است. به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، حزب محافظه‌کار بریتانیا امروزه به حزبی تک‌بعدی، بی‌کفایت، نظریه‌پرداز، متعصب و تندرو تبدیل شده است که این امر می‌تواند با پایان همیشگی آن در مسلک قدرت همراه باشد.

حزب محافظه‌کار بریتانیا سابقه‌ای طولانی‌مدت در نادیده گرفتن پیش‌بینی‌های اقتصادی دارد و وضعیت اقتصادی نابسامان کشور در وهله کنونی نشان می‌دهد این رویکرد حزب به‌صورت مقطعی در حال اوج گرفتن است.

لیز تراس، آخرین نخست‌وزیر این حزب تنها ۴۴ روز پس از انتخاب شدن سقوط کرد و مجبور به استعفا شد. وقایع منتهی به برکناری وی از سمت نخست‌وزیری حتی با وجود معیارهای سیاسی آشفته بریتانیا در عصر معاصر نیز به‌عنوان نشانه‌ای واضح از ناکارآمدی در حافظه تاریخی کشور باقی خواهد ماند. تراس به‌طور قطع عنوان کوتاه‌مدت‌ترین نخست‌وزیر تاریخ را از آن خود خواهد کرد که بسیاری از سیاستمداران بریتانیا این امر را یک ننگ مطلق می‌دانند.

اقدامات وی در راستای برکنار کردن بلندپایه‌ترین مقام خزانه‌داری، ابداع قوانین جدید مدیریت اقتصادی و به چالش کشیدن خرد جمعی بازارهای مالی هرچند هدف مشخص و حتی باشکوهی داشت اما به زعم متخصصان تنها یک تصور احمقانه به‌شمار می‌رفت؛ چراکه این اقدامات حکمرانی بریتانیا که زمانی مورد احترام جهانیان بود را مضحکه کرد و این امر وضعیتی فاجعه‌بار برای سراسر کشور به همراه داشت.

از دست دادن دو نخست‌وزیر از حزب محافظه‌کار در عرض تنها سه ماه، بیش از بی‌احتیاطی نشان‌دهنده خارج شدن این حزب از کنترل است. از سوی دیگر دولت بریتانیا در حال حاضر میزبان چهارمین وزیر دارایی خود طی سال جاری است که یکی از آن‌ها باعث شکسته شدن ارزش پوند و نابودی شهرت عالی حزب محافظه‌کار در زمینه مدیریت مالی شد.

دولت لیز تراس و آغاز آشفتگی‌ها

آشفتگی بازار بریتانیا، بیست‌وسوم سپتامبر با معرفی برنامه رشد اقتصادی دولت توسط وزیر دارایی وقت در مجلس عوام بریتانیا آغاز شد که چندین قانون مالی طولانی‌مدت از جمله معافیت مالیاتی برای ثروتمندان را با اعلام ۴۵ میلیارد پوند کاهش مالیات بدون بودجه تغییر داد. کاهش مالیاتی مذکور تجلی ایدئولوژی آزادی‌خواهانه لیز تراس بود که با هدف کوچک کردن دولت و توانمندسازی کارآفرینان و مشاغل بزرگ برای ایجاد شغل و گسترش رفاه از طریق دستمزدهای بالاتر انجام گرفت، با این حال به‌دنبال این طرح پوند در برابر دلار به پایین‌ترین حد تاریخی سقوط کرد، هزینه استقراض بریتانیا بالا رفت که نتیجه این امر ایجاد آشفتگی در صندوق‌های بازنشستگی بود و بانک مرکزی انگلیس به مداخله و خرید اوراق قرضه دولتی وادار شد.

آشفتگی بازارها با برکناری وزیر دارایی کشور همراه بود که به‌دنبال آن لیز تراس ضمن اظهار تأسف اعلام کرد به‌عنوان یک مبارز پابرجا می‌ماند و هرگز میدان را خالی نخواهد کرد. ادعای تراس با استعفای دومین وزیر بلندپایه دولت که ظرف یک هفته تیم وی را ترک کرد به چالش کشیده شد. پس از آن سیاستمداران شناخته‌شده بریتانیایی به زمره سرسخت‌ترین منتقدان لیز تراس پیوستند و نشانه‌هایی پدیدار شد که نشان می‌داد اقتدار تراس در حال فروپاشی است. روزنامه‌ها این فروپاشی را با تنها یک کلمه «شکست‌خورده» در تیتر یک صفحه اول خود به نمایش گذاشتند.

سقوط لیز تراس و برپایی انتخاباتی دیگر

در پی استعفای لیز تراس از سمت نخست‌وزیری بریتانیا، حزب محافظه‌کار اعلام کرد قصد دارد انتخابات دیگری برگزار کند که دومین انتخابات در سه ماه اخیر به‌شمار می‌رود. این انتخابات همانند دو رقابت قبلی توسط قانون‌گذاران محافظه‌کار و اعضای حزب انجام خواهد شد، با این وجود پیش‌بینی می‌شود حتی انتخاب یک فرد شایسته توسط این حزب نیز به بازگرداندن وجهه موفق پیشین آن کمکی نکند؛ چراکه درگیری بالای این حزب با دشمنی‌های داخلی، نفرت شخصی و اختلافات ایدئولوژیک غیرقابل کنترل است.

بریتانیا در حال حاضر در شرایط خطرناکی قرار دارد و با بزرگترین بحران اقتصادی، سیاسی و حتی قانون اساسی خود از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است. مسئولیت بخش عمده‌ای از این آسیب به‌طور مستقیم برعهده حزب محافظه‌کار کشور به‌ویژه لیز تراس قرار دارد. شرایط حاضر زمانی به‌وجود آمده است که انتخابات بعدی تا دو سال دیگر برگزار نخواهد شد حال آن‌که بریتانیا هم‌اکنون نیازمند برگزاری انتخابات است.

اعضای حزب محافظه‌کار تا بیست‌وهشتم اکتبر برای انتخاب نخست‌وزیر بعدی بریتانیا فرصت دارند و تا آن زمان تراس نخست‌وزیر خواهد بود. بر اساس یک روند تسریع‌شده، نامزدهای نخست‌وزیری باید تا بعدازظهر دوشنبه حمایت ۱۰۰ قانون‌گذار حزب از مجموع ۳۵۷ نفر را به‌دست آورند. در نهایت حداکثر سه نامزد انتخاباتی باقی می‌ماند که نامزدی با کم‌ترین طرفدار کناره‌گیری می‌کند و به‌صورت آنلاین توسط اعضای حزب مورد رأی‌گیری قرار می‌گیرند. فرد منتخب به‌طور مستقیم توسط شاه چارلز سوم به‌عنوان نخست‌وزیری بریتانیا معرفی می‌شود.

افزایش تقاضا برای برگزاری انتخابات عمومی

بسیاری از صاحب‌نظران بریتانیایی باور دارند که پس از ۱۲ سال شکست محافظه‌کاران، مردم سزاوار شرایطی بسیار بهتر از وضعیت پرهرج‌ومرج کنونی هستند و باید یک انتخابات عمومی برگزار شود.

برگزاری انتخابات عمومی در راستای منافع ملی قرار دارد که ویژگی بارز حزب محافظه‌کار سنتی به‌شمار می‌رود. اولویت این حزب در گذشته همیشه کشور و منافع آن بوده، تا جایی که از نظر آن اولین وظیفه هر عضو پارلمان قضاوت صحیح، وفادارانه، بی‌غرض و ضروری برای عزت و امنیت بریتانیا محسوب می‌شده است. با این حال صاحب‌نظران باور دارند که بریتانیا در شرف نابودی قرار دارد، چراکه حزب‌محافظه‌کار امروز بریتانیا به‌خاطر قدرت به قدرت می‌چسبد و با لجبازی به اعتبار بلندمدت حزب آسیب وارد می‌کند که این امر تضمین‌کننده نابودی بریتانیا است.

محافظه‌کاران به‌این‌ترتیب با اتهاماتی هم‌چون منصوب کردن یک رهبر جدید برای مردم بدون دریافت نظرات خود آن‌ها و بی‌اهمیتی به خواست جامعه مواجه شده‌اند و با توجه به این‌که حزب رقیب آن‌ها در نظرسنجی‌های عمومی در رتبه اول قرار دارد، با شرایط دشواری مواجه هستند.

کد خبر 613985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.