صدور پروانه الکترونیکی ساختمان در اصفهان؛ از حرف تا عمل

طرح صدور پروانه الکترونیکی ساختمان یکی از اهداف شهرداری اصفهان در راستای ایجاد شفافیت و کاهش مراجعات شهروندان بود که از ابتدای تیرماه آغاز شد و یک تحول بزرگ اداری را در شهرداری این کلان‌شهر رقم زد تا بستر دریافت پول‌های حلال فراهم و سفره دلالی و واسطه‌گری برای تأمین منافع شهروندان برچیده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از اقدامات مدیریت شهری در دوره ششم اجرای طرح «صدور پروانه الکترونیک به صورت غیرحضوری» است که گامی در راستای شفاف‌سازی و اجرای حداکثری قانون و تسریع در پاسخگویی و پیشگیری از بروز تخلفات است.

شهرداری اصفهان در این دوره مدیریتی تأکید جدی بر ارتقای سلامت اداری و شفاف‌سازی روند فعالیت بخش‌های مختلف به نفع مردم را دارد و تدوین و اجرای طرح «شفافیت و سلامت اداری» نیز با همین هدف از سوی مدیریت شهری اصفهان از ابتدای سال جاری به صورت جدی پیاده‌سازی شده است؛ در این میان طرح صدور پروانه الکترونیک اقدام شاخصی در این زمینه به‌شمار می‌رود.

الکترونیکی شدن ارائه خدمات در راستای ایجاد شهر هوشمند، به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای رفع مشکلات شهری، مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گرفته است و راهکاری برای پایداری شهرها و کاهش تخلفات به‌شمار می‌رود.

تأمین زیرساخت‌های لازم و آموزش به شهروندان لازمه طرح صدور پروانه الکترونیکی

احمد رضایی، یکی از شهروندان ساکن اصفهان که به تازگی اقدام به ساخت‌وساز در منطقه هشت کرده است، می‌گوید: در سطح شهر تبلیغاتی تحت عنوان «در خانه پروانه بگیرید» را می‌بینیم، اما هنوز اقدامات لازم در این راستا صورت نگرفته است و برای دریافت پروانه باز هم نیاز است که به شهرداری مراجعه کنیم.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم همان‌گونه که مدیران شهری وعده داده بودند، روند صدور پروانه الکترونیکی هرچه سریع‌تر محقق شود تا کمتر معطل بمانیم.

رضا اکبری، یکی دیگر از شهروندان ساکن اصفهان اظهار می‌کند: صدور پروانه الکترونیکی ساختمان اقدام بسیار خوبی است که توسط شهرداری انجام شده است، اما به نظر من زیرساخت‌های لازم برای اجرای کامل آن فراهم نشده است، چرا که هنوز ایراداتی دارد و نتوانسته است گره‌ای از کار شهروندان باز کند.

وی اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد علاوه بر تأمین زیرساخت‌های لازم باید آموزش کافی جهت استفاده از نرم‌افزار صدور پروانه ساختمانی به شهروندان ارائه شود، زیرا تا زمانی که شهروندان آموزش‌های لازم را در این باره نبینند، باز هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

فرایند صدور پروانه الکترونیک همچنان ایراد دارد!

احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فرایند صدور پروانه الکترونیکی ساختمان، اظهار می‌کند: این فرایند دو قسمت دارد، یکی صدور پروانه شهرسازی که در سامانه اصنو (سرا ۱۰) آغاز شده است و دیگری صدور شناسنامه ساختمان است که همچون گذشته روند کاری خود را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به سامانه اصنو، ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند در منازل خود نسبت به درخواست صدور پروانه الکترونیک اقدام و عوارض را پرداخت کنند، این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسیده به کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان، صدور پروانه الکترونیک همچنان ایرادهایی دارد.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هر سیستم جدید یک سری اشکلاتی دارد که به مرور زمان برطرف می‌شود، تصریح می‌کند: از این‌رو از شهرداری خواستیم بازرسان و ناظران اجرای این طرح در هر منطقه مستقر شوند تا اشکالات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و برنامه‌ای سیستم شهرسازی جدید را برطرف کنند تا شهروندان سرگردان نشوند و نیاز به افراد ثالث وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه نسبت به سیستم شهرسازی الکترونیک باید پایش مستمر صورت گیرد تا اشکالات این سیستم برطرف شود، خاطرنشان می‌کند: شهروندان در سیستم شهرسازی الکترونیک پروانه ساختمان را دریافت و هزینه‌ها را پرداخت کردند، لذا در حال حاضر باید ارتباطات بین شهرداری اصفهان، نظام مهندسی، شهرداری‌های مناطق، آتش‌نشانی و دیگر ارگان‌ها که در امر صدور پروانه ساختمان دخالت دارند را به‌طور کامل برقرار کنیم.

مصور می‌گوید: در حال حاضر سامانه اصنو و شهرسازی با سیستم آتش‌نشانی ارتباط ندارد و شهروندان به ناچار باید تمام نقشه‌ها را به سازمان آتش‌نشانی ببرند و پس از تأیید به شهرداری مراجعه کنند، از این‌رو قرار شده است که در اولین گام‌های سیستم جدید، این امر به صورت الکترونیکی انجام شود که نیازمند همت فاوا، شهرداری‌های مناطق و معاونت شهرسازی است.

وی می‌افزاید: برای مواردی از جمله کسر سهمیه، ساماندهی مهندسان ناظر و طراح و معمار و هرآنچه یک پروانه قانونی نیاز دارد، باید ارتباطات به صورت الکترونیک باشد، گاهی گزارش می‌رسد که هنوز نقاط اشکالاتی وجود دارد که باید برطرف شود، زیرا صدور پروانه الکترونیکی به معنای این است که برای شهروندان در دسترس و کاملاً الکترونیکی انجام شود و هرچیزی که این موارد را نقض کند، مشکل است و باید رفع شود.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: در حال حاضر صدور پروانه الکترونیکی در شهرداری این کلان‌شهر با تلاش بسیار در حال انجام است، اما به کیفیت مطلوب خود نرسیده است و تا زمانی که کیفیت مطلوب حاصل نشود، موارد را در کمیسیون پایش و نظارت شورای اسللامی شهر پیگیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: در شورای اسلامی شهر و کمیسیون عمران و شهرسازی، بازدیدهای سرزده از مناطق مختلف و صحبت با شهروندان و متولیان امر آغاز شده است تا اشکالات سیستم جدید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

مصور ادامه می‌دهد: یکی دیگر از اقدامات خوب شهرداری و مدیریت روابط عمومی این است که از افرادی که به سیستم صدور پروانه اکترونیک وارد شدند، نظرخواهی کرده است که مجموعه این نظرسنجی برآیند خوبی را نشان می‌دهد، اما اشکالات نیز باید برطرف شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح می‌تواند موفق باشد؟ می‌گوید: به صورت نسبی طرح صدور پروانه الکترونیکی طرح موفقی بوده است و اشکالات مطرح شده به این دلیل است که به ایده‌آل تعیین شده دست پیدا کنیم.

به گفته رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان، سیستم الکترونیکی صدور پروانه به صورت غیرحضوری است از این رو اجزای تعریف شده برای این طرح باید به ایده‌آل برسد اما در برآیند کلی طرح موفقی بوده و امیدواریم روزبه‌روز موفق‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح تا حدودی توانسته چالش‌های صدور پروانه ساختمانی را برطرف کند، اضافه می‌کند: یکی از مواردی که شهروندان را در راستای صدور پروانه ساختمانی رنج می‌داد و مشکل‌آفرینی می‌کرد، مربوط به محاسبات مالی، صدور فاکتور مالی و تعیین بهای پروانه ساختمان بود که این اقدام اکنون به صورت کامل الکترونیکی شده است، یعنی زمانی که شهروندی مراجعه می‌کند و تعداد طبقات را با توجه به ضوابط و سطح اشغال انتخاب می‌کند فاکتوری که به وی ارائه می‌شود، دقیق و منطبق بر قوانین است.

مصور با اشاره به معضلات سامانه اصنو، می‌افزاید: زمانی می‌توانیم بگوییم اصنو و سیستم جدید مشکلی ندارد که تمام نرم‌افزارهای مرتبط در شهرداری و عوامل از جمله شهرداری، آتش‌نشانی، نظام مهندسی و اداره صمت که به پروانه ساختمان مرتبط هستند، به صورت کامل با یکدیگر ارتباط داشته باشند، اما این اقدام زمان‌بر است.

صدور پروانه الکترونیکی ساختمان در اصفهان؛ از حرف تا عمل

وی می‌گوید: در مرحله نخست تا هفته گذشته حدود ۴۰۰ پروانه ساختمانی در مناطق مختلف به صورت الکترونیکی صادر شده است که این روند نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر شده است و بر اساس آنچه انتظار می‌رفت با کاهش زمان صدور پروانه الکترونیکی مواجه شدیم.

باید با روش‌های سنتی خداحافظی کنیم

عبدالرسول جان‌نثاری، مشاور کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص غیرحضوری شدن صدور پروانه در شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: باید خودمان را با رشد الکترونیک به‌روز کنیم، یعنی با روش‌های سنتی خداحافظی و به سمت الکترونیکی شدن اقدامات حرکت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: از سال‌های گذشته اقداماتی در راستای صدور پروانه الکترونیکی آغاز شده بود که نقطه عطف آن سامانه سرا ۸ بود که دو دوره قبل در شورای اسلامی شهر اتفاق افتاد و نرم‌افزاری مستقر شد که آن نرم‌افزار بحث الکترونیکی شدن پروانه‌ها را تسریع می‌بخشید.

مشاور کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: با تغییرات مدیریتی، رشد نرم‌افزار سرا هشت و به‌روز رسانی آن متوقف شد، اما اتفاق خوبی که در یک سال اخیر رخ داد، همت مدیران شهری و معاونت شهرسازی بود که نسبت به ارتقای سرا ۸ به سرا ۱۰ (اصنو) اقدام کردند، از این‌رو در تبلیغات شهری که تاکید شد در سرا ۱۰ پروانه بگیرید، منظور این بود که نرم‌افزار سرا ۸ ارتقا پیدا کرده است.

وی می‌گوید: یکی از ویژگی‌های این اقدام حضوری نبودن صدور پروانه الکترونیکی است، یعنی در شهرداری فرایند صدور پروانه به صورت غیابی و غیرحضوری اتفاق می‌افتد، بحث دیگر نیز در راستای هوشمندسازی است تا نرم‌افزار به صورت کامل و جامع فرایندها و روال تنظیم شده را انجام دهد، همچنین اطلاع‌رسانی و تبلیغات شهری با عنوان «در خانه پروانه بگیرید» انجام شده است.

جان‌نثاری می‌افزاید: طی سال‌های اخیر مشکلاتی در راستای پدیده دلالی و نبود شفافیت مالی در شهرداری‌ها وجود داشت، از این‌رو تلاش بر این بود که این نرم‌افزار بتواند خلا نبود شفافیت را پر کند و بساط دلالی‌گری و فسادهای مالی را از شهرداری‌ها جمع کند.

وی ادامه می‌دهد: در فاز مقدماتی اقدامات خوبی انجام شده است، یعنی نرم‌افزار به صورت شفاف و بدون مراجعه به دلال به شهروند اعلام می‌شود که چقدر باید هزینه پرداخت شود.

عضو اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: در گام نخست به یک سری اهداف دست پیدا کردیم، اما فرایند صدور پروانه به‌ویژه در شهر اصفهان، عریض و طویل است، یعنی فرایندهای متعددی به لحاظ مسائل فنی و مالی دارد، لذا باید نقشه‌های متعدد معماری، سازه، برق و مکانیک تهیه شود و قسمت‌های مختلف از جمله شهرسازی، شهرداری، آتش‌نشانی و مالی شهرداری روی این موضوع نظر دهد و بر اساس تعرفه‌های مصوب هزینه‌های مربوط به نقشه‌ها را محاسبه کند.

جان‌نثاری با اشاره به عریض و طویل بودن فرایندها، می‌گوید: با حالت خوش‌بینانه به شهروندان اعلام کردیم در منزل پروانه بگیرند، اما هنوز این موضوع به صورت کامل محقق نشده است، البته اقداماتی انجام شده است که پروانه‌ها در دو قسمت شهرسازی و پروانه ساخت صادر می‌شود و آنچه مدنظر مدیران شهری بود که «در خانه بمانید و پروانه بگیرید» در راستای پروانه شهرسازی بوده است که محقق نشده است، اما آنچه باور شهروندان بوده پروانه ساخت است.

به گفته وی، قرار بود بستر الکترونیک، غیرحضوری و هوشمندانه فراهم شود، اما هنوز این موضوع در شهرداری پیاده نشده و انتظارات شهروندان آن‌گونه که باید برآورده نشده است.

عضو اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به راهکار رفع مشکلات، تصریح می‌کند: باید در این مسیر حرکت کنیم و راه برگشتی وجود ندارد، چرا که این اقدام یکی از اهداف شهرداری در راستای ایجاد شفافیت و کاهش دلالی‌گری، تصدی‌گری و کاهش مراجعات شهروندان به شهرداری است.

وی می‌افزاید: آسیب‌شناسی‌هایی در راستای طرح صدور پروانه الکترونیکی انجام شده است که یکی از این آسیب‌ها، نبود آموزش میان شهروندان بوده است؛ شهروندان هنوز با این‌گونه نرم‌افزارها و سامانه‌ها آشنا نیستند و آموزش ندیده‌اند، از این رو باید برنامه‌ها و فراخوان‌هایی در نظر گرفته شود و شهروندان را آموزش دهیم، همچنین باید کارکنان شهرداری آموزش ببینند، از این رو گلایه‌هایی وجود دارد که کارکنان به صورت کامل و جامع آموزش کافی ندیدند.

پدیده دلالی همچنان ادامه دارد

جان‌نثاری با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید کامل‌تر دیده شود، همچنین تسهیل‌گری و اطلاع‌رسانی میدانی انجام شود، معتقد است: در شهرداری مناطق باید میز خدمتی تحت عنوان «از من بپرس» مستقر شود و افراد متخصص فارغ از هر مسئولیتی، متولی آن باشند تا به شهروندان کمک کنند و آموزش لازم صورت گیرد.

وی اظهار می‌کند: یکی از مشکلات این است که چون شهروندان آموزش ندیدند و توان لازم راندارند و ما هم در شهرداری بستر را فراهم نکردیم تا به آن‌ها کمک کنیم، به ناچار باید به کافی‌نت‌های اطراف شهر مراجعه کنند، از این‌رو اتفاقات ناخوشایند و پدیده دلالی رخ می‌دهد که با اهداف طرح مغایرت دارد.

عضو اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: قرار بود شهروند سپاری صورت بگیرد به گونه‌ای که شهروندان در منازل پروانه ساختمان بگیرند یا اینکه از طریق نرم‌افزار روند پیشرفت یا توقف پرونده خود را مشاهده کنند، اما در حال حاضر شهروندان از وضعیت ناراضی هستند.

صدور پروانه الکترونیکی ساختمان در اصفهان؛ از حرف تا عمل

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر مدت زمان فرایند صدور پروانه ساختمانی طولانی و چند ماهه است و در صورتی که مشکلات این طرح برطرف شود، فرایندهای رایج به یک‌سوم زمان تقلیل پیدا می‌کند.

انجام کارها بدون واسطه در روند شفافیت تأثیرگذار خواهد بود

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان معتقد است: هر سیستم و برنامه جدیدی در ابتدای کار با ضعف‌هایی روبه‌رو است که برای رفع ایرادها گروهی در مناطق تشکیل شده است تا با مسئولان اداره کل راه و شهرسازی و مدیر مالی منطقه گفت‌وگو و مشکلات نرم‌افزاری و الکترونیکی طرح را احصا کنند، سپس با حضور بین شهروندان، مشکلات در کمیسیون شهرسازی که معمولاً هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود، احصا و برطرف شود.

وی تصریح می‌کند: طرح صدور پروانه الکترونیکی ساختمان موفق خواهد شد و انجام کارها بدون واسطه و به صورت الکترونیکی، در روند شفافیت و بسیاری از دیگر اهداف مدنظر مؤثر خواهد بود.

مشکلات احصا شده است

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع بررسی «روند مباحث شهرسازی و صدور پروانه الکترونیکی و تحقق درآمدها»، اظهار می‌کند: به‌منظور بررسی روند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی، سلسله بازدیدهایی از مناطق شهرداری برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات روند ثبت درخواست الکترونیکی صدور پروانه ساختمانی احصا شده است، ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر در این فرایند به چشم می‌خورد، طولانی شدن مدت زمان انتظار شهروندان برای نوبت بازدید کارشناسان مناطق به دلیل حجم بالای استقبال از صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: فعال بودن سامانه سرا ۸ و افزایش توأم بازدیدها برای صدور مجوز پایان کار ساختمان و مرحله سفت‌کاری نیز از دیگر دلایل طولانی شدن مدت انتظار شهروندان برای بازدید است.

گزارش از: فائزه صفری- خبرنگار سرویس پارلمان خبرگزاری ایمنا

کد خبر 613877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلام میخواستم این سایت الکترونیکی پروانه ساخت IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    این سایت و میخواستم خریداری کنم از شهرداری استان گلستان