رشد ۱۳ درصدی صادرات کشور در نیمه نخست سال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فراهم کردن امکانات زیرساختی با اقدامات دولت سیزدهم، رشد ۴۰ درصدی صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ و افزایش ۱۳ درصد در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را رقم زد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان‌پاک در آئین بیست‌وششمین سالروز ملی صادرات که با حضور سیدابراهیم رئیسی، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت، محسن رضایی معاون اقتصادی ریاست‌جمهوری، صادرکنندگان برتر ۱۴۰۱ و سایر مسئولان کشوری در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه حضور رئیس‌جمهوری عاملی برای رونق این روز شد، اظهار کرد: بعد از هشت سال مراسم روز ملی صادرات با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد که این موضوع، موجب رونق این مراسم شد و ایشان راهکارهای قابل پیگیری برای جهش و تحول در حوزه صادراتی در سازمان توسعه تجارت را در این مراسم ارائه کرد.

وی با بیان اینکه پس از مراسم روز ملی صادرات در سال گذشته، رئیس‌جمهور دستوراتی را در قالب هم‌اندیشی با صادرکنندگان مطرح کرد، افزود: این دستورات پیگیری و نتایج مثبتی هم به همراه داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره وضعیت توسعه تجارت کشور و اقدامات و راهکارهای قابل پیگیری در زمان باقی‌مانده دولت سیزدهم برای جهش و تحول در حوزه صادراتی، اظهار کرد: این اقدامات در دو بخش پیگیری می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، مسائلی درمورد مانع‌زدایی بود.

پیمان‌پاک ادامه داد: درخصوص مانع‌زدایی، تصمیم‌ها و سیاست‌هایی که مانع جدی بر سر راه توسعه صادرات و تجار بود را برطرف کردیم. درخصوص مشکلاتی که بازگشت ارز ایجاد کرده بود با روش‌های مختلف ازجمله واردات در قبال صادرات در همه گروه‌های کالایی -جز چند گروه محدود- تسریع در اعاده و کاهش قوانین متزاحم توانستیم راه را برای تجار باز کنیم.

وی با بیان اینکه در این مسیر سازمان توسعه تجارت برنامه‌های خود را هدفمند به اجرا درآورد، تاکید کرد: این هدفمندی را در حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند نمایشگاه مسکو و اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری اجرا کردیم که دستاوردهای خوبی داشت. برای سال ۲۰۲۳ هم برنامه کامل نمایشگاهی و حضور هدفمند در این نمایشگاه‌ها آماده شده است.

برنامه حضور در بازارهای بکر و نوظهور

وی با اشاره به برنامه برای حضور در بازارهای بکر و نوظهور مانند آفریقا، اوراسیا و جنوب‌شرق آسیا، افزود: از ابتدای سال تا امروز ۴۰ هیئت تجاری از آفریقا به ایران آمدند و هفته آینده نیز ۳۱ مدیر خرید از شرکت‌های بزرگ روسیه و بلاروس به تهران می‌آیند تا توافقات مهمی انجام شود. برای ارتباط میان تجار و معرفی محصولاتشان، پلتفرم‌های B۲B و B۲C تعریف شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اقداماتی که در حوزه رفع موانع پولی و بانکی و لجستیکی انجام شده، یادآور شد: با توافقنامه‌های تجاری مانند اوراسیا که مغفول مانده بود و در دولت سیزدهم پیگیری و به نتیجه رسیده است، می‌توان بازارهای جدید را با قابلیت رقابت برای کالای ایرانی ایجاد کرد. توافقات تجاری با اندونزی، پاکستان، ترکیه و سایر کشورهای دیگر نیز در حال انجام و احیا است.

پیمان‌پاک به ایجاد خطوط کشتیرانی، توسعه لجستیک و ساخت کریدور سبز گمرکی اشاره و تاکید کرد: کریدور سبز تجربه خوبی بود که درمورد سایر کشورها نیز اجرا خواهد شد. امروز صندوق ضمانت صادرات با ۱۰ کشور موافقتنامه دارد تا با جایگزینی ال‌سی بتواند ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه‌های مدنظر را صادر کند. با اصلاح روابط توانستیم ارز را با کمترین هزینه و بالاترین سرعت در منطقه مبادله کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ اقدام زیرساختی توسط سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و وزارت خارجه انجام و پیگیری شده است، گفت: این اقدامات موجب شده تا صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ میزان ۴۰ درصد رشد داشته باشد و این رشد در شش ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد رشد داشته است.

کد خبر 613826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.