تشدید دامنه جنگ اوکراین در ماه‌های آینده

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به احتمال تشدید دامنه جنگ روسیه و اوکراین در ماه‌های آینده، گفت: یکی از هشدارهای شدید درباره تداوم جنگ، افزایش خطر بروز جنگ جهانی سوم است، زیرا گسترش دامنه جنگ به کشورهای همجوار می‌تواند پاسخ متقابل ناتو و در نتیجه واکنش هسته‌ای روسیه را به دنبال داشته باشد.

سیدرضا میرطاهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سرنوشت جنگ اوکراین اظهار کرد: جنگ روسیه و اوکراین در هشتمین ماه خود با تحولات مهمی همراه شده است، در وهله نخست با توجه به عملی شدن تهدید اوکراین درباره تخریب پل کریمه شاهد حملات متقابل موشکی و پهپادی روسیه به شهرهای اوکراین بودیم که این جنگ را وارد مرحله جدیدی کرده است.

وی دومین تحول جنگ اوکراین را استفاده گسترده روسیه از پهپادها دانست و افزود: استفاده از این تجهیزات ضربه‌های قابل توجهی به نیروهای اوکراینی و تجهیزات آنها وارد کرده و باعث نگرانی مقامات کی‌اف شده است، به همین دلیل از کشورهای غربی خواستند که سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته و همچنین سامانه‌های ایجاد اختلال پهپادی را در اختیار آنها قرار دهند تا بتوانند با حملات روسیه مقابله کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل دستاورد روسیه از این جنگ را الحاق چهار استان اوکراین به خاک خود اعلام کرد و گفت: این الحاق نوعی شکست بزرگ برای اوکراین و حامیان غربی آن به‌شمار می‌آید از سوی دیگر با وجود کمک بیش از ۲۵ میلیارد دلاری غرب به اوکراین، ارتش این کشور در عمل نتوانسته دستاوردهای مهمی را بر ضد روسیه به دست آورد به ویژه در زمینه بازپس‌گیری مناطق قابل توجهی از استان‌هایی که به خاک روسیه ملحق شد.

وی با اشاره به تمرکز جنگ اوکراین را در استان‌های زاپوریژیا و خرسون ادامه داد: نیروهای نظامی اوکراین تلاش می‌کنند که پیشروی‌هایی در این دو استان انجام دهند اما به نظر می‌رسد که روسیه به قصد عقب‌نشینی و بازپس‌دهی این مناطق به اوکراین را ندارد، همین مسئله باعث شده است که چشم‌انداز تشدید دامنه جنگ در ماه‌های آینده به شدت تقویت شود.

میرطاهر تجهیز اوکراین با تسلیحات کشورهای غربی را یکی دیگر از دلایل افزایش دامنه جنگ معرفی کرد و گفت: موضوعی که از یکی دو ماه قبل به شدت مطرح شده، احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی توسط روسیه در اوکراین است که با واکنش‌های شدید آمریکا و ناتو همراه شد تا جایی که اروپایی‌ها روسیه را تهدید کردند که چنین اقدامی با واکنش شدید آنها همراه خواهد بود.

امنیت جهانی در خطر درگیری روسیه و ناتو

وی با اشاره به درگیری گسترده بین روسیه و ناتو در جنگ اوکراین تصریح کرد: این شرایط می‌تواند امنیت جهانی را در معرض مخاطره جدی قرار دهد البته به نظر می‌رسد آمریکا تلاش می‌کند از جنگ اوکراین به عنوان فرصتی برای فرسایش نیروی نظامی روسیه استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تلاش غرب برای تضعیف اقتصاد روسیه با توجه به اعمال تحریم‌های شدید گفت: این تحریم‌های اقتصادی بنیان روسیه را هدف قرار داده است و به تدریج آثار آنها در زمینه مالی و اقتصادی در حال آشکار شدن است.

وی اعمال بیش از ۱۲ هزار تحریم غرب بر ضد روسیه را واقعیتی غیرقابل انکار دانست و ادامه داد: این تحریم‌ها در درازمدت می‌تواند موجب فرسایش روسیه شود هر چند مسکو تلاش می‌کند از طریق گسترش روابط با غرب جلوی این اقدامات را بگیرد اما مشخص نیست که این تلاش تا چه اندازه مؤثر واقع خواهد شد.

میرطاهر درباره احتمال تشدید پیامدهای جنگ برای منطقه خاطرنشان کرد: تداوم جنگ در شرق اروپا به طور حتم پیامدهای منفی و صدمات زیادی برای کشورهای منطقه به دنبال خواهد داشت در کنار آن به طور طبیعی استعداد گسترش دامنه جنگ به کشورهای همجوار به ویژه به کشور لهستان یا یوگسلاوی نیز مسئله‌ای است که بعید به نظر نمی‌رسد.

وی با اشاره به نگرانی شدید کشورهای منطقه از گسترش دامنه جنگ افزود: یکی از هشدارهای شدید درباره تداوم جنگ اوکراین افزایش خطر بروز جنگ جهانی سوم است، هرگونه گسترش دامنه جنگ به کشورهای همجوار که عضو ناتو هستند، می‌تواند پاسخ متقابل ناتو و در نتیجه واکنش هسته‌ای روسیه را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در زنجیره‌ای از حوادث می‌توان انتظار داشت که آمریکا نیز به عنوان قدرت همطراز هسته‌ای در جهان به اقدام اتمی روسیه پاسخ اتمی دهد و به این ترتیب جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود.

کد خبر 613804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.