مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اقدامی ضروری است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: لازم است تاب‌آوری ساختمان‌ها را افزایش دهیم، شهرداری‌ها باید به خوبی نقش نظارتی خود را در این زمینه ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی چمران امروز _‌شنبه سی‌ام مهرماه_ در پنجمین همایش ملی پدافند شهری با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل در طرح‌های توسعه شهرها، اظهار کرد: ایران یک کشور بلاخیز است، بنابراین علاوه‌بر توطئه استکبار علیه کشورمان، بلایای طبیعی داریم که نباید از آن غفلت کنیم و لازم است تاب‌آوری خود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه به طور تقریبی هر روز در کشور زلزله رخ می‌دهد، ادامه داد: لازم است تاب‌آوری ساختمان‌ها را افزایش دهیم تا از بروز خسارات جانی و مالی پیشگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری‌ها باید نقش نظارتی خود را به خوبی اعمال کنند و اجازه ندهند، ساختمان‌هایی ساخته شود که حتی بدون وقوع زلزله در معرض تخریب قرار گیرد، سیل نیز در چند سال اخیر در کشور افزایش یافته و آسیب‌های فراوانی به همراه داشته است.

وی در خصوص اینکه مقاوم‌سازی ساختمان یک ضرورت و نیاز است، تصریح کرد: انتظار داریم وزارت کشور بیشتر با طرح‌های جامع شهری همراهی کند. در اطراف و برخی نقاط تهران، عده‌ای سودجو هجوم آورده‌اند و ساخت‌وسازهایی مانند محله "مرتضی گرد" به دلیل همراهی نکردن وزارت کشور، نیروی انتظامی و دادگاه‌ها ایجاد شده است. این مسائل تاب‌آوری شهری را کاهش می‌دهد.

چمران افزود: بارها گفته‌ام که بافت فرسوده نیاز به سیل و زلزله ندارد و اگر یک تریلی از کنار این ساختمان‌ها عبور کند، آنها خراب می‌شود، لذا لازم است با برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی و همراهی شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر، بافت‌های فرسوده کاهش یابد. در این سال‌ها بافت فرسوده گسترش یافته است. از سویی فرونشست زمین برای تهران و شهرهای بزرگ سبب ایجاد آسیب‌هایی می‌شود که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل شهری در ساختمان‌های معمولی کمتر مطرح است، خاطرنشان کرد: اگر این ساختمان‌ها مقاوم ساخته شود، می‌تواند در برابر بلایای طبیعی و غیرطبیعی مقاوم باشد، همچنین ساختمان‌های عمومی مانند بانک‌ها، مساجد، مدارس، وزارتخانه‌ها، ساختمان‌های حکومتی و نظامی نیز شرایط خوبی ندارد و حتی برخی از آنها ضدپدافند شهری بوده و بعضی از این ساختمان‌ها با نمای شیشه‌ای ساخته شده است که این شیشه‌ها در شرایط انفجار نقش ترکش را بازی خواهند کرد.

کد خبر 613801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.