تغییر مرزهای منطقه، خط قرمز ایران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، سی‌ام مهرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تغییر مرزهای منطقه، خط قرمز ایران» نوشت: یک روز پس از پایان رزمایش «اقتدار» در منطقه ارس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه راهی ایروان، پایتخت ارمنستان شد.

سفری که برای نخستین بار از سوی وزیر خارجه دولت سیزدهم و در برهه حساسی از تحولات منطقه قفقاز صورت گرفت تا بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی پیرامون مناقشه تاریخی جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید ویژه‌ای داشته باشد.

چنانکه وزیر امور خارجه پس از گفت‌وگوهای مهم خود در ارمنستان اعلام کرد: «تغییر در ژئوپلیتیک قفقاز را خط قرمز خود می‌دانیم.»

این سفر در شرایطی انجام شد که نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته رزمایش بزرگی را در منطقه ارس برگزار کرد که در آن برای نخستین بار به نصب پل شناور روی این رودخانه مرزی جهت انتقال تجهیزات و نیرو اقدام کرد.

اهمیت این تحولات پس از آن مورد توجه ویژه قرار گرفته است که شهریورماه سال گذشته و پس از وقوع جنگ قره‌باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به تدریج مشخص شد باکو با وجود مخالفت‌های صریح ایران، در صدد تغییر معادلات ژئوپلیتیکی در حوزه قفقاز جنوبی از جمله در استان سیونیک ارمنستان و احداث دالان زنگزور است.

دالان زنگزور فارغ از آنکه در امتداد مرزی ایران یا در مکانی بالاتر از مناطق مرزی ایران احداث شود، پیوستگی سرزمینی ایران با ارمنستان را قطع می‌کند و همچنین سبب می‌شود مسیرهای ترانزیتی کشورمان را در شمال و شمال غربی به سمت اروپا برای صادرات و واردات در اختیار جمهوری آذربایجان و ترکیه قرار دهد.

همچنین قطع رابطه جغرافیایی ایران و ارمنستان از طریق تسلط باکو بر استان سیونیک ارمنستان موجب قطع دسترسی ایران به گرجستان و بندر باتومی در ساحل دریای سیاه خواهد شد و ایران را در تنگنای ژئواستراتژیک قرار خواهد داد.

حضور پررنگ و نظامی رژیم صهیونیستی در مرزهای شمال غرب ایران از دیگر پیامدهای تصرف احتمالی سیونیک توسط باکو خواهد بود.

تغییر مرزهای منطقه، خط قرمز ایران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حیرت‌جهانی از تلسکوپ ایرانی» نوشت: حدود ۱۵ سال پیش تصمیم به ساخت تلسکوپ ملی گرفته شد و کارهای مقدماتی آن از سوی محققان و مهندسان کشور در دستور کار قرار گرفت.

آن روزها کمتر کسی باور می‌کرد که این طرح عظیم به موفقیت بزرگ دست یابد و تبدیل به بزرگ‌ترین پروژه علمی- تاریخی کشور شود.

ساخت «تلسکوپ ۴.۳ متری» از زمان ایده تا عمل، فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرد و به دلیل طولانی شدن روند اجرایی شدنش چهار رئیس‌جمهور را به خود دید. بعد از سال‌ها گذراندن چالش‌ها و مشکلات بسیار، این تلسکوپ در رصدخانه ملی ایران ساخته شد و در هفته اول مهرماه هم دو تصویر ثبت کرده‌است.

این دستاورد ایرانی حیرت جهانی را هم به همراه داشته‌است؛ نشریه ساینس در توصیف این پروژه بزرگ گفته است «تلسکوپی در کلاس جهانی.» نشست خبری به مناسبت ثبت اولین نور تلسکوپ ۴.۳ متری رصدخانه ملی ایران در محل پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار شد.

دکتر حبیب خسروشاهی، مدیر پروژه رصدخانه ملی گفت: «طرح رصدخانه ملی ایران از سال ۱۳۸۱ با آغاز مطالعات مکان‌یابی آغاز شد و از سال ۱۳۸۸ در مسیر طراحی قرار گرفت. این طرح در سال ۱۳۹۶ وارد مرحله ساخت شد و با وجود دشواری‌ها و حرف‌هایی که بوی ناامیدی می‌داد، مسیر اجرای آن ادامه یافت، در نهایت محفظه تلسکوپ در سال ۱۳۹۹ نصب شد و راه‌اندازی سازه تلسکوپ نیز در خردادماه سال ۱۴۰۰ به انجام رسید. ساخت و راه‌اندازی سامانه پیچیده لایه نشانی نیز در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید تا شیشه‌های صیقل داده شده به آینه تبدیل شوند.

با انتقال و نصب آینه اولیه و ثانویه تلسکوپ، مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله اجرایی این طرح به انجام رسید تا در مهرماه ۱۴۰۱ بر اساس برنامه تعیین شده قبلی نورگیری این تلسکوپ محقق شد.»

مدیر پروژه رصدخانه ملی ایران با اشاره به اینکه رصدخانه یکی از آرزوهای دیرین منجمان و مردم بوده‌است، گفت: «از همان ابتدا این طرح برای همه ناشناخته بود، هر بار که جلوتر رفتیم نیز مسئله برای خود ما و کسانی که با آن‌ها در ارتباط بودیم نیز پیچیده‌تر می‌شد، چراکه برای نخستین‌بار بود چنین پروژه‌ای در این مقیاس در ایران به اجرا در می‌آمد به دلیل شرایط کشور که اختصاص بودجه پیش از طرح انجام نمی‌شود و پول نقد در اختیار مجری قرار نمی‌گیرد ما با مشکلات زیادی روبه‌رو شده بودیم. در آن سال‌ها شرایط به شکلی بود که طرح جدی گرفته نشد، اما از سال ۱۳۸۷ که تیم اجرایی شکل گرفت، پروژه نسبت به سال‌های قبل جدی‌تر جلو رفت.»

خسروشاهی به ثبت تصویر دو جرم آسمانی توسط تلسکوپ ملی اشاره کرد و گفت: «منجمان اولین تصویر از اجرام آسمانی را پایان هفته اول مهر ثبت کردند و اولین نورگیری و تصاویر نجومی از آرپ ۲۸۲ در فاصله ۳۲۰ میلیون سال نوری از زمین دریافت شد.

همچنین دومین تصویر از تلسکوپ ملی کهکشان ۲۳ NGC به ثبت رسید که اولین تصویر رنگی منتشر شده توسط رصدخانه ملی ایران است.»

او کیفیت تصاویر ثبت‌شده توسط تلسکوپ ملی را با دیگر تلسکوپ‌های نجومی در جهان مقایسه کرد و گفت: «تصویر ثبت شده از تلسکوپ ملی در مقایسه با تصویر ثبت شده از تلسکوپ اسلون نشان داد که حداقل ۱۰ برابر جزئیات بیشتری را ثبت کرده‌است. همچنین این تصویر را با تصویر شبیه‌سازی شده از تلسکوپ فضایی هابل (در صورتی که روی زمین باشد) نیز مقایسه کردیم و مشخص شد که تصاویر شبیه به یکدیگرند و این یعنی، تلسکوپ ملی، تلسکوپی با توان تفکیک بسیار بالایی است.»

او با بیان اینکه ما در مجموع ۱۰ تلسکوپ در کلاس چهار متری در جهان داریم، ادامه داد: «در نیمکره شمالی در کلاس تلسکوپ چهار متری ۱۰ تلسکوپ داریم.

تغییر مرزهای منطقه، خط قرمز ایران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هوش مصنوعی در دو راهی چشم‌انداز و دست‌انداز» نوشت: پیش‌نویس «نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی» در روزهایی منتشر شده است که فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، به ویژه نخبگان علم هوش مصنوعی، پیش‌بینی روشنی از شرایط فعالیت در این عرصه ندارند؛ اما امیدوارند همین نگاه درست که به تدوین نقشه راه منجر شده است، دیگر سیاست‌ها و اقدامات را هم اصلاح کند.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات که زیر نظر وزارت ارتباطات فعالیت می‌کند، هفته گذشته پیش‌نویس نقشه راهی را رونمایی کرد که با توجه به رویکرد و تاکید رهبر معظم انقلاب تدوین شده است: «من پیشنهاد می‌کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجّه و تعمیق واقع می‌شود، مسئله هوش مصنوعی باشد که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت.» (بیست‌وششم آبان‌ماه ۱۴۰۰، بیانات در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور) 

حالا پیش‌نویس «نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی» آماده شده است و باید منتظر گام‌های بعدی برای تصویب نهایی و ابلاغ آن بود.

برای این‌که بدانیم صنعت هوش مصنوعی در جهان چه جایگاهی دارد، می‌توان به مقدمه همین نقشه اشاره کرد؛ اما قبل از آن بهتر است یک تعریف ساده از این فناوری داشته باشیم. در هوش مصنوعی، هدف ساخت ماشین‌های هوشمندی است که بتوانند همانند انسان‌ها و حتی ورای آن‌ها محیط اطراف را درک کنند و تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های لازم را با استفاده از داده‌ها ارائه دهند.

کاربردهای هوش مصنوعی هم بسیار گسترده است و در واقع هر کاری که به دست انسان‌ها انجام می‌شود، توسط ماشین‌های هوشمند نیز انجام خواهد شد، از جمله در: صنعت، معدن، سلامت، مدیریت، تجارت، کسب و کار، خدمات مالی، کشاورزی، خدمات شهری و مسکن، محیط زیست، حمل و نقل، انرژی و….

درباره آینده این صنعت هم همین بس که: طبق پیش‌بینی مؤسسه بین‌المللی PWC، توسعه کاربردهای هوش مصنوعی باعث رشد اقتصاد دنیا در سال ۲۰۳۲ تا حدود ۱۵.۷ تریلیون دلار خواهد شد که کشورهای پیشرو همچون چین و آمریکا بین ۱۸ تا ۲۱ درصد از آن سهم خواهند داشت.

ارزیابی مؤسسه آکسفورد اینسایت درباره میزان آمادگی کشورها برای توسعه هوش مصنوعی نشان می‌دهد که آمریکا، انگلستان، فنلاند، آلمان و سوئد رتبه‌های اول تا پنجم را در این زمینه دارند و ایران در رتبه نه‌چندان مناسب ۷۵ قرار دارد.

در منطقه خاورمیانه هم این کشورها جایگاه بهتری از ما دارند: امارات دارای رتبه ۱۶، قطر ۳۷، عربستان ۳۸، بحرین ۴۰، عمان ۴۸، کویت ۵۴، مصر ۵۶، قزاقستان ۶۴، آذربایجان ۶۵ و ترکیه ۶۷.

تغییر مرزهای منطقه، خط قرمز ایران

کد خبر 613735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.