با رعایت نکات ایمنی زمستان را ایمن پشت‌سر بگذارید

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه با رعایت نکات ایمنی می‌توان زمستان را ایمن پشت سر گذاشت، به شهروندان توصیه کرد: در استفاده از وسایل گازسوز روباز و غیراستاندارد برای گرم کردن فضای منزل مسکونی و محل کار خودداری کنند.

سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و روش‌های پیشگیری از آن، اظهار کرد: گاز مونوکسید کربن بسیار خطرناک، غیرقابل مشاهده و بدون بو و طعم است و رعایت نکات ایمنی، مهم‌ترین راه پیشگیری از مسمومیت افراد با گازگرفتگی است.

وی با بیان اینکه پدیده گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در فصل سرما بیشتر است، ادامه داد: در حال حاضر سرویس وسایل گرمایشی از جمله بخاری و پکیج‌ها و تست لوله‌های خروج گاز مونوکسید کربن باید انجام شود و با توجه به اینکه در منازل نوساز امکان دارد مسیرهای خروجی گاز CO به وسیله نخاله‌های ساختمانی مسدود شده باشد، لذا باید چک شود که مسیر خروجی دود، گرفتگی نداشته باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سرویس‌کار مجاز باید وسایل گرمایشی را سرویس‌دهی کند، تعمیرات لازم را انجام دهد و در صورت لزوم شیشه‌های شکسته بخاری را عوض کند تا شعله‌های بخاری به رنگ آبی بسوزد.

وی با بیان اینکه شیلنگ بخاری نباید بیش از ۱.۵ متر طول داشته باشد و بست‌های آن محکم بسته شده باشد، گفت: سرویس‌دهی کامل دستگاه پکیج ضروری است تا از حوادث احتمالی در امان باشیم.

کاوه‌آهنگران با بیان اینکه با رعایت نکات ایمنی می‌توانیم زمستان را ایمن پشت سر بگذاریم، تصریح کرد: قراردادن کلاهک H روی دودکش‌های بخاری باید یک متر از سطح زمین بالاتر باشد و تمام دودکش‌ها در یک سطح قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برخی افراد شیلنگ‌های گاز را تا شش متر از اتاقی به اتاق دیگر می‌برند که احتمال خطر را به شدت افزایش می‌دهد، به شهروندان توصیه کرد: در استفاده از وسایل گازسوز روباز و غیراستاندارد برای گرم کردن فضای منزل مسکونی و محل کار خودداری کنند، زیرا گاز مونوکسید کربن به راحتی به سیستم تنفسی افراد نفوذ می‌کند و باعث مسمومیت و در نهایت مرگ آنها می‌شود.

کد خبر 613674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.