درمان سریع خانگی و گیاهی گرفتگی صدا + علت، داروی گیاهی، دمنوش خانگی و میوه

این روزها به علت شیوع آنفولانزا، گرفتگی صدا بیشتر از قبل مشاهده می شود. برای درمان گرفتگی صدا راه های زیاد خانگی وجود دارد که می تواند موثر عمل کند. در زمان گرفتگی صدا برخی مواد غذایی می توانند در تشدید و یا کاهش گرفتگی صدا تاثیرگذار باشند. گرفتگی صدا می تواند به علت های مختلفی شکل بگیرد.

به گزارش ایمنا، التهاب تارهای صوتی می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود آید. گرفتگی صدا در فصل‌های پاییز و زمستان بیشتر خود را نشان می‌دهد که با استفاده از راه‌های مختلف می‌توان آن را برطرف کرد.

گرفتگی صدا چیست؟

تارهای صوتی موجود در حنجره و گلو با تنفس حرکت می‌کنند و زمانی که شما حرف می زنید لرزش پیدا می‌کنند. اما هنگامی که صدا می‌گیرد، التهاب گلو اجازه نمی‌دهد که این تارهای صوتی بلرزد و صدای فرد به صورت گرفته و خش دار شنیده می‌شود.

علت گرفتگی صدا چیست؟

التهاب تارهای صوتی می‌تواند به علت‌های مختلفی مثل عفونت گلو و سینوزیت، استفاده زیاد از حنجره و گلو، سرماخوردگی‌های ویروسی، داد و فریاد زیاد، صحبت کردن با صدای بلند به مدت طولانی، حساسیت‌های غذایی، حساسیت دارویی و فصلی، مشکلات هورمونی، دود سیگار و … شکل بگیرد.

درمان سریع خانگی و گیاهی گرفتگی صدا + علت، داروی گیاهی، دمنوش خانگی و میوه

راه‌های درمان گرفتگی صدا

  • برای اینکه گرفتگی صدا بهبود پیدا کند، مدت زمان زیادی را سکوت کنید. اگر لازم است که صحبت کنید با صدای آرام حرف بزنید.
  • گلوی خود را مرطوب نگه دارید. شما می‌توانید دستگاه بخوری در اتاق خود قرار دهید تا از خشک شدن هوا جلوگیری کند.
  • اگر گرفتگی صدای شما به علت رفلکس معده است، شب‌ها زمانی که می‌خواهید بخوابید، سرتان را کمی بالاتر از بدن خود قرار دهید و ۳ ساعت قبل از اینکه به رخت خواب بروید غذایی نخورید. در صورت نیاز می‌توانید از شربت آلومینیوم ام جی با تجویز پزشک استفاده کنید.
  • مقدار زیادی آب بخورید تا رنگ ادرار شما شفاف شود.
  • اگر گرفتگی صدای شما به علت سرما خوردن است، سوپ مرغ بخورید چراکه گرمای سوپ مرغ، گلو را مدت زمان زیادی مرطوب نگه می‌دارد.
  • به مقدار زیاد سیر بخورید چون سیر ترشح مخاطی را کم می‌کند.
  • اگر می‌توانید با پزشک مشورت کنید و مصرف آسپرین را قطع کنید چراکه باعث می‌شود گرفتگی صدای شما بیشتر شود.

آب نمک برای رفع گرفتگی صدا

استفاده از محلول آب و نمک برای شست و شوی دهان و بینی باعث می‌شود که راه‌های تنفسی و سینوس‌ها از عوامل بیماری زا پاک شوند. عده‌ای معتقد هستند که قرقره کردن با دهان‌شویه ها مفید است اما بیشتر آنها الکل دارند و استفاده کردن از این دهان‌شویه ها باعث می‌شود که تارهای صوتی بی آب شوند بنابراین منجر به بیشتر شدن گرفتگی صدا می‌شوند.

در زمان گرفتگی صدا چی بخوریم؟

  • جوشانده به دانه باعث می‌شود که سرفه و گرفتگی صدا را درمان کند.
  • می‌توانید دانه‌های به را بمکید ولی از جویدن یا قورت دادن آنها پرهیز کنید.
  • آب نخود را با مقداری نمک بپزید و آن را مصرف کنید.
  • خوردن سیب باعث تقویت دستگاه تنفس و درمان گرفتگی صدا می‌شود.
  • جوشانده برگ کرفس و گل ختمی می‌تواند گرفتگی صدا را رفع کند.

در زمان گرفتگی صدا چی نخوریم؟

  • از مصرف قهوه، کولا و شکلات که دارای کافئین زیاد است بپرهیزید چراکه کافئین باعث خشک شدن گلو می‌شود و کمکی به رفع گرفتگی صدا نمی‌کند.
  • غذاهای تند، پر ادویه و ترش را کنار بگذارید.
  • از غذاهای چرب و پر شکر نیز بپرهیزید.

دمنوش برای گرفتگی صدا

شما با استفاده از راهکارهای خانگی یا گیاهی می‌توانید گرفتگی صدای خود را درمان کنید. تهیه دم‌نوش های مختلف می‌تواند گرفتگی صدای شما را برطرف کند.

درمان سریع خانگی و گیاهی گرفتگی صدا + علت، داروی گیاهی، دمنوش خانگی و میوه

درمان گرفتگی صدا با شیر و ترنجبین

در زمان التهاب گلو و حنجره مصرف شیر بسیار توصیه می‌شود. اگر شیر را با ترنجبین مصرف کنید، می‌تواند به رفع گرفتگی صدای شما کمک کند.

درمان گرفتگی صدا با زنجبیل

یک قاشق سوپ خوری زنجبیل خرد شده را در فنجانی آب بریزید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه‌ای بجوشد سپس آن را از صافی رد کنید و با مقداری عسل بخورید.

درمان گرفتگی صدا با قرقره سرکه سیب

مقدار کمی از سرکه سیب را در آب بریزید و ۲ بار در روز آن را قرقره کنید.

درمان گرفتگی صدا با عسل و لیمو

یک قاشق سوپ خوری عسل و آب لیمو را در فنجانی از آب ولرم بریزید و به خوبی آن را حل کنید سپس چند باری از آن بخورید.

درمان گرفتگی صدا با سیر

سیر یک ماده غذایی درمانی به حساب می‌آید که خاصیت ضدویروسی و ضدالتهاب دارد. برای درمان گرفتگی صدای خود یک حبه سیر را بردارید و دو نیم کنید. هر تکه‌ای از آن را در یک طرف دهان قرار دهید و به آرامی بجوید. آب سیر را بخورید تا التهاب گلو و حنجره شما برطرف شود.

درمان سریع خانگی و گیاهی گرفتگی صدا + علت، داروی گیاهی، دمنوش خانگی و میوه

دارو برای گرفتگی صدا

برای درمان گرفتگی صدای خود بدون نسخه پزشک دارویی مصرف نکنید چراکه بعضی از داروها می‌تواند تداخل و یا حساسیت به وجود بیاورد. داروی گیاهی روتارین در رفع گرفتگی صدا و درمان سرفه بسیار مفید است. از این دارو تا به حال هیچ عوارضی گزارش نشده است اما برای اطمینان با پزشک خود مشورت کنید.

میوه برای گرفتگی صدا

خوردن میوه‌هایی که ویتامین C زیادی دارند، می‌تواند در باز شدن صدای شما مفید و مؤثر عمل کند. مصرف میوه‌هایی مانند سیب، به، لیمو شیرین، پرتغال و انار بسیار توصیه می‌شود.

کد خبر 613509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.