لزوم افزایش اختیارات مدیریت شهری کلان‌شهرها

شهردار مشهد با تاکید بر لزوم افزایش اختیارات شهرداری‌های کلان‌شهرها گفت: رفع موانع استفاده شهرداری‌ها از روش‌های متنوع مالی ضروری است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدالله ارجائی امروز _پنجشنبه بیست‌وهشتم مهرماه_ در یکصدوچهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور، اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت کشور در مناطق شهری زندگی می‌کنند و حدود ۱۱۰۰ شهر خادم مردم در قسمت‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: بیش از نیمی از این جمعیت ایران در کلان‌شهرها و مراکز استان ساکن هستند.

شهردار مشهد تصریح کرد: در حال حاضر بودجه و اعتبارات مدیریت شهری بسیار خوب است و شهرداری تهران بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان و مشهد ۲۶ میلیارد تومان و شیراز و اصفهان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه و امکانات بسیار خوبی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه‌ای مانند ورزش، امکاناتی که در اختیار مدیریت شهری وجود دارد، قابل مقایسه با غیر آن نیست، اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی، امکانات بسیار زیادی در عرصه کشور داریم و مسئولیت‌های زیادی مانند عرضه ۲۵ خدمت به صورت مستقیم بر عهده ما است.

ارجائی با بیان اینکه شهرداری به صورت شبانه‌روزی در ایام هفته در حوزه‌های مختلف فرهنگی، خدمات شهری و حمل‌ونقل در خدمت مردم است، افزود: تناسب نداشتن شرح وظایف و اختیارات محدود از مشکلات جدی ما است، همچنین اختیار کافی برای انجام اقدامات نداریم.

وی گفت: یکی از درخواست‌های شهرداری، افزایش اختیارات مدیریت شهری به‌ویژه در کلان‌شهرها است؛ امروز اختیار شهرهای کلان به استثنای تهران با دیگر شهرهای کم‌جمعیت تفاوتی ندارد و ما با قوانین و بعضی اختیارات خود، شهر مشهد را با سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت مدیریت می‌کنیم، لذا این مسائل با وظایف ما همخوانی ندارد.

شهردار مشهد با بیان اینکه موضوع دیگر رفع موانع در استفاده شهرداری‌ها از روش‌های متنوع تأمین مالی به‌ویژه در فاینانس است، گفت: یک آسیب‌شناسی کامل، ما را به این نتیجه می‌رساند که دوره‌های گذشته مدیریت شهری نتوانسته است از فاینانس استفاده کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه مجلس به حمل‌ونقل بومی، اظهار کرد: سهم حمل‌ونقل عمومی شش هزار میلیارد تومان است که نیمی از آن بر عهده شهرداری‌ها است که رقم بسیار ناچیزی است و مسئله چندجانبه‌ای برای شهرداری‌ها به وجود آورده است.

کد خبر 613409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.