بودجه‌ریزی ۳۶۰ درجه‌ای شهرداری اصفهان/ تحقق ۴۴ درصدی بودجه درآمدی ۱۴۰۱

«تاکنون از بودجه درآمدی سال جاری شهرداری اصفهان حدود ۴۴ درصد و از بودجه درآمدی سال ۱۴۰۰ حدود حدود ۹۶ نسبت به بودجه مصوب و ۸۶ درصد نسبت به اصلاح آن به میزان هفت‌هزار و ۴۲۱ میلیارد تومان تحقق یافته است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر خلاف باور عمومی که بودجه را میزان ریالی درآمد شهرداری می‌دانند، اما بودجه تعریف دیگری دارد؛ بودجه یک برنامه جامع مالی است که در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید طی مدت مشخص انجام شود، همراه با برآورد میزان هزینه و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه انجام آنها مشخص می‌شود که باید به تصویب شورای بالادستی برسد.

آگاهی از نحوه جذب منابع و مصارف شهرداری‌ها، یکی از بدیهی‌ترین حقوق شهروندان محسوب می‌شود؛ فرآیند بودجه‌ریزی شامل چهار مرحله می‌شود که تهیه و تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت نام دارد که برای تحقق یک بودجه‌ریزی خوب تمام این مراحل باید طی شود.

این فرایند برای بودجه سال ۱۴۰۱ از پانزدهم شهریورماه با به‌روزرسانی شاخص‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۵، بازنگری هدف‌گذاری در صورت لزوم، به‌روز رسانی سبد پروژه‌های این برنامه عملیاتی و ابلاغ پروژه‌های این برنامه به مناطق پانزده‌گانه توسط کمیته برنامه‌ریزی معاونت‌ها و مناطق شهرداری آغاز شد و تا پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ با ابلاغ بودجه مصوب ستاد، مناطق و مؤسسات وابسته شهرداری توسط شهردار اصفهان به پایان رسید.

با توجه به اینکه نوع بودجه‌ریزی می‌تواند در ارتقای جایگاه و سطح کیفیت خدمات و سرویس‌های شهرداری به شهروندان دارای اهمیت باشد، در راستای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از کلیات بودجه ۱۴۰۲، فرایند انجام و مصارف آن گفت‌وگویی را با مهدی آصالح، مدیر کل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ تا چه مرحله‌ای پیش رفته است و این بودجه‌ریزی چگونه انجام می‌شود؟

از خردادماه سال جاری فرایند برنامه‌ریزی بودجه با تدوین برنامه راهبردی سال آینده، ارائه به حوزه‌های مختلف شهرداری و دریافت پروژه‌های مدنظر در ذیل این برنامه آغاز شده است که حوزه‌های مرتبط ضمن فراهم‌سازی الزامات این پروژه‌ها، آن را برای تصویب در فصل بودجه آماده خواهند کرد.

در نیمه نخست سال تدوین برنامه و پروژه‌ها در ذیل برنامه راهبردی سال آینده و در نیمه دوم، بودجه‌ریزی برنامه‌ها و پروژه‌ها و همچنین تعیین درآمد کل و بودجه شهرداری اصفهان انجام می‌شود، البته تلاش شده است بودجه‌ریزی ۳۶۰ درجه‌ای در شهرداری اجرا و با نگاه جامع‌تری بودجه‌ریزی سال آینده انجام شود.

بودجه‌ریزی ۳۶۰ درجه‌ای چگونه انجام می‌شود؟

این مدل بودجه‌ریزی مبتنی بر برنامه است که مجموعه راهبردها و سیاست‌های اجرایی بر اساس مصوبه وزارت کشور، توجه به نیازهای مناطق پانزده‌گانه و عدالت مکانی را شامل می‌شود؛ منظور از این نوع فرایند، نگاه چند جانبه به الزامات مورد نیاز در تدوین بودجه شهرداری است که از یک جهت تاکید بر انجام فرایند طراحی پروژه‌ها پیش از تصویب آن‌ها است.

با توجه به اینکه در بیشتر اوقات در فاز طراحی مشکلاتی وجود داشته است، امسال بسیاری از پروژه‌ها، طراحی قبل از فصل بودجه خواهد داشت، در حالی که در گذشته پس از تصویب بودجه، پروژه وارد فاز طراحی می‌شد که با توجه به این موضوع، بسیاری از مشکلات این مرحله رفع می‌شود.

از سوی دیگر، به سمت برآورد دقیق هزینه پروژه‌ها حرکت کردیم که بخشی از آن از طریق اجرای فاز طراحی و بخشی از طریق به‌روز رسانی داده‌های مورد نیاز در حوزه املاک مرتبط با پروژه‌های مدنظر، محقق می‌شود و در مجموع برآورد واقعی‌تری از بودجه برای سال ۱۴۰۲ خواهیم داشت.

از منظر دیگر، پروژه‌ها باید طبق ضوابط و مقررات قانونی اجرا شود، زیرا در گذشته گاهی پروژه تعریف می‌شد، اما الزامات قانونی را رعایت نکرده بود و با توجه به اینکه بودجه‌ریزی سال آینده زودتر آغاز شد، رعایت این الزامات به‌طور خاص در حوزه شهرسازی و با تأیید شورای سیاست‌گذاری مد نظر قرار گرفت.

از سوی دیگر بودجه‌ریزی ۳۶۰ درجه‌ای مبتنی بر دغدغه‌های بالادستی همچون تأکیدات و سیاست‌های کلان شهرداری و شورای اسلامی شهر است و تلاش شده است بودجه‌ریزی دقیق‌تر، شفاف‌تر و منطقی‌تری داشته باشیم.

بودجه سال ۱۴۰۲ بیشتر روی چه مواردی تاکید دارد؟

در فرایند تدوین برنامه‌ها و بودجه سال آینده با تاکید بر تعامل با ذی‌نفعان برون و درون سازمانی و گسترش چتر گفتمانی، از حیث محتوایی اجرای پروژه‌ها در خصوص تقویت ساختار حمل‌ونقل عمومی، موضوعات زیست‌محیطی و فرهنگی مدنظر خواهد بود.

بودجه‌ریزی ۳۶۰ درجه‌ای شهرداری اصفهان/ تحقق ۴۴ درصدی بودجه درآمدی ۱۴۰۱

شهرداری اصفهان چه منابع درآمدی برای تحقق بودجه دارد؟

طبق قوانین و مقررات موجود، بخشی از آن به واسطه درآمدهای ساختمانی، ارزش‌های افزوده و درآمدهای اختصاصی تعریف شده برای شهرداری‌ها تأمین می‌شود و بخش دیگر از طریق مباحث سرمایه‌گذاری و فروش اموال غیرمنقول محقق می‌شود.

مصارف بودجه شهرداری چه بخش‌هایی را شامل می‌شود؟

به طور کلی به میزان هزینه‌هایی که برای نگهداشت و عمران شهر باید پرداخت شود، مصارف شهرداری گفته می‌شود که برای فهم آسان‌تر، این هزینه‌ها به سه دسته اعتبارات هزینه‌ای یا عمومی، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی تقسیم می‌شود.

با توجه به تصویب قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها، آیا این موضوع اثر مثبتی روی درآمد شهرداری اصفهان داشته است؟

در حال حاضر طرح درآمدهای پایدار توسط دولت و شهرداری‌ها در حال بررسی است و تاکنون ردیف درآمدی جدید معرفی نشده است؛ همچنین درآمد کسری پارکینگ نیز تکلیف روشنی ندارد و زمان زیادی طول می‌کشد که این درآمدها به سمت شهرداری‌ها سرازیر شود تا بتوانیم به ثبات درآمدی برسیم، اما جهت‌گیری درستی در سال‌های اخیر پیش‌گرفته شده است.

معتقدم اقداماتی که برای بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان انجام شده است، مقدمه خوبی برای اتفاقات مناسب درآمد پایدار شهرداری است.

بودجه سال ۱۴۰۰ و سال جاری شهرداری اصفهان به چه میزان و چند درصد محقق شده است؟

از بودجه سال جاری تاکنون حدود ۴۴ درصد و از بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۸۶ درصد نسبت به اصلاح و حدود ۹۶ درصد نسبت به مصوب و به مبلغ هفت‌هزار و ۴۲۱ میلیارد تومان تحقق یافته است.

طبق گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان و به‌عنوان مثال، از بودجه مصوب حدود ۳۱۱۸ میلیارد تومانی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، بیش از ۲,۸۳۵ میلیارد تومان مبلغ تخصیص به میزان ۹۱ درصد و حدود ۲,۶۴۰ میلیارد تومان مبلغ تأمین اعتبار به میزان ۸۵ درصد شده است.

در معاونت خدمات شهری از حدود ۷۴۹ میلیارد تومان بودجه مصوب، حدود ۵۸۷ میلیارد تومان مبلغ تخصیص به میزان ۷۸ درصد و حدود ۵۲۶ میلیارد تومان مبلغ تأمین اعتبار به میزان ۷۰ درصد داشته است.

در مجموع از بودجه مصوب حدود ۵۴۱۱ میلیارد تومانی سال گذشته، حدود ۴,۷۸۵ میلیارد تومان تخصیص یافت که از این میزان مبلغ حدود ۴,۳۹۹ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.

کد خبر 613394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.