اهمیت به شخصیت زنان راه رسیدن به الگوی زن تراز انقلاب اسلامی

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تفاوت‌هایی فیزیولوژیک میان زن و مرد وجود دارد، گفت: اگر به خصوصیت بانوان توجه داشته باشیم می‌توانیم به الگوی سوم زن که «زن تراز انقلاب اسلامی» است برسیم و در این مسیر بانوان را حرکت و رشد دهیم.

به گزارش ایمنا، فرزانه کلاهدوزان در خصوص طرح‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در زمینه حمایت از بانوان و خانواده، اظهار کرد: قبل از اینکه عضو شورای اسلامی شهر اصفهان باشم، مادر سه فرزند و معتقد هستم بانوان ایرانی باید با الگوگیری از زن تراز انقلاب اسلامی در خانه و اجتماع درخشان ظاهر شوند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد نیروی انسانی شاغل در شهرداری اصفهان را بانوان تشکیل دادند، ادامه داد: البته این آمار تقریبی است و با حساب نیروهای شرکتی تا حدودی متفاوت است، این نیروها نیازمند بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود هستند و ما نیز در خدمتشان هستیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: آغاز به کار ما در شورای اسلامی شهر اصفهان هم‌زمان با شیوع کرونا بود، اوایل تصمیم داشتیم گردهمایی‌هایی را با حضور بانوان شاغل در شهرداری برگزار کنیم، اما به علت شرایط موجود مهیا نشد.

وی اضافه کرد: نخستین دیدار اواخر شهریورماه با حضور مسئولان زن مناطق و سازمان‌ها برگزار شد و این نخستین دیدار با بانوان شاغل در شهرداری بود، در این دیدار صحبت‌ها را شنیدیم و مشکلات را صورت‌جلسه کردیم، همچنین بیشترین فراوانی را تعیین و موارد را بررسی کردیم و به اولویت‌هایی رسیدیم.

کلاهدوزان گفت: مدتی بعد با بهبود شرایط، نخستین گردهمایی بانوان شاغل در شهرداری به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن و مادر برگزار شد، پس از آن نیز در کمیته‌های نظارتی، جلسه‌ای با بانوان شاغل منطقه مورد نظر برگزار کردیم، همچنین تلاش کردم با بانوان فعال هر منطقه دیدار چهره به چهره داشته باشم هدف نیزهم‌زبانی بود تا در پی آن به اولویت‌ها و نیازهای بانوان دست یابیم و بر اساس آن طرح‌ها و برنامه‌هایی را تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: شهردار اصفهان نیز در ابتدای دوره مدیریتی خود شورای مشورتی بانوان را ایجاد کرد و طرح‌های مربوط به بانوان را در این شورا بررسی و دنبال کرد، به عنوان مثال ارتقای باغ‌های بانوان و طرح دوشنبه‌های مادر و کودک از جمله طرح‌هایی است که در حوزه بانوان انجام می‌گیرد.

توجه به شخصیت زن راه رسیدن به الگوی زن تراز انقلاب اسلامی

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تفاوت‌های فیزیولوژیکی میان زن و مرد وجود دارد، خاطرنشان کرد: گاهی می‌بینیم که بانوان عنوان می‌کنند ما چند کار را می‌توانیم با هم انجام دهیم؛ زن توانایی‌هایی دارد که می‌تواند چند نقش را با هم بدون تزاحم، ایفا کند. بزرگ‌ترین توانایی زنان همین است که می‌توانند چند نقش را با هم اجرا کنند، یک مادر فرزندپروری و فعالیت در خانه و اجتماع را هم‌زمان انجام می‌دهد.

وی، گفت: اگر به این خصوصیت زن توجه داشته باشیم، می‌توانیم به همان الگوی سوم زن که زن تراز انقلاب اسلامی است برسیم و در این مسیر زن را حرکت و رشد دهیم.

مادر بودن برای من مهم‌تر است

کلاهدوزان گفت: نقشی که امروز برای من مهم‌تر به‌شمار می‌رود، مادر بودن است، شاید یک زن، مادر نباشد؛ اما نقش مادری را به خوبی ایفا می‌کند، زیرا این نقش در وجود او است و می‌تواند اوج این نقش را ایفا کند، مشکلاتی امروز در جامعه وجود دارد که این نقش را از بانوان گرفته است.

وی اضافه کرد: تساهل‌های موجود و تهاجم‌های ورودی از دیگر فرهنگ‌ها سبب شده است که نقش مادری در جامعه ما کمرنگ شود و شیوع کرونا نیز به این شرایط دامن زد و سبب عقب‌گرد در بسیاری امور شد، به عنوان مثال بسیاری از خانواده‌ها قبل از کرونا به دورهمی تمایل داشتند، اما در پساکرونا دچار انزوا شدند؛ باید از این وضعیت عبور کنیم، زیرا انسان نیاز به زندگی اجتماعی دارد.

تفکر بانوان باید در اداره شهر دخیل شود

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هر موضوعی به گفتمان خاصی نیاز دارد، اظهار کرد: نقش مادری نیز همین‌گونه است. تاکنون حاکمیت بیشتر مردانه بوده و کمتر از بانوان در بدنه اصلی حاکمیت استفاده شده است، بنابراین شهرها مردانه ساخته و اداره می‌شوند، اگر بخواهیم زنانگی در شهر بیشتر شود باید بانوان به صدر آمده و تفکر خود را پیش بروند این تفکر، خانواده‌محوری، مهربانی، عطوفت است و با ورود زنان به این گفتمان خواهیم رسید. اگر بخواهیم زن تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم باید خانواده تراز انقلاب داشته باشیم.

وی گفت: مرد خانواده نیز نقش دارد، تمام این موارد از جامعه اثر می‌پذیرد، بنابراین همه باید با هم همراهی کنند تا زن به جایگاه خود که همان زن تراز انقلاب اسلامی است برسد، در اینجا به همراهی مرد نیاز است، وقتی همراهی از سوی مرد وجود داشته باشد خانواده به سمت‌وسوی خوبی خواهد رفت.

سیستم مدیریت جامعه باید خانواده‌محور فکر کند

کلاهدوزان ادامه داد: شهری در اختیار داریم که باید برای تعالی آن گام برداریم، دوره‌های قبل مدیریت شهری در این زمینه کارهای خوبی انجام داده‌اند، در این دوره نیز برنامه‌هایی داریم و برای تحقق آن‌ها و رساندن شهر به دست نسل‌های بعد تلاش می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ابتدا باید گفته شود که هر کاری وسیله‌ای نیاز دارد، در شهرداری نیز ابزار همکاری زنان شاغل در شهرداری وجود دارد، نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه یک سیستم است، اگر داخل خود سیستم نیز به خانواده‌محوری فکر شود، ارزش کار و پیشرفت بیشتری صورت می‌گیرد، بنابراین برای ارتقای نشاط حاکم بر شهرداری از خود نیروها و خانواده آن‌ها کمک بگیریم.

از ظرفیت سمن‌ها برای فعالیت‌های جمعی شهر استفاده شود

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بعضی فعالیت‌های جمعی شهر (از جمله پیاده‌روی بانوان و کوه‌گشت خانوادگی) کمرنگ شده است، یکی از علل آن به دوران کرونا برمی‌گردد اما علل دیگری نیز دارد، رویکرد شهرداری کنار مردم بودن است تا متولی بودن. در اتفاقات و رویدادهایی که انجام گرفته تسهیلگری را به خوبی شاهد هستیم به خصوص در رویدادهای فرهنگی، سمن‌های مردم‌نهاد نیز باید در این زمینه فعال شوند و از توانمندی آن‌ها در کنار شهرداری استفاده کنیم.

کد خبر 613354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.