برای ایران هستیم و می‌مانیم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌وهشتم مهرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برای ایران هستیم و می‌مانیم» نوشت: بیش از چهار هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور در پی اتفاقات اخیر با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند که هنرمند با شرافت ایرانی همواره پای استقلال و آزادی میهنش خواهد ایستاد و چشمه هنرش برای این مرز و بوم جاری خواهد بود.

در این بیانیه، هنرمندان پاسخ خود را با شعر «ای ایران ای مرز پرگهر» به گرگ‌های گرسنه که طمع دریدن وطن را دارند؛ دادند.

در انتهای این پیام آمده است: «شرف ایرانی همواره به استقلال و آزادگی او از دشمنان این مرز و بوم متکی بوده است و هنرمند با شرف هم هنرمندی است که پای استقلال و آزادی میهنش بایستد و چشمه هنرش را برای این مرز و بوم جاری کند. برای ایران هستیم و می‌مانیم.»

اسامی این هنرمندان در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

برای ایران هستیم و می‌مانیم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تعهد ۴۰ سال است وعده فروپاشی دوماهه می‌دهند!» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، نخبگان دانشگاهی را در چهار دهه اخیر موجب آبروی ایران خواندند و افزودند: همه به‌ویژه مسئولان و مؤثرین در فضای کشور باید نخبگان علمی را جزو مهم‌ترین ثروت‌های کشور بدانند و از آن‌ها حمایت کنند و نخبگان نیز ظرفیت‌ها و استعدادهای فردی خود را به سرمایه پیشرفت کشور تبدیل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با اشاره به افق روشن آینده کشور تأکید کردند: در ۴۳ سال اخیر چندین بار از فروپاشی جمهوری اسلامی حرف زده‌اند، اما پایداری و استمرار حرکت انقلاب نشان می‌دهد این تحلیل غلط و غیر واقع‌بینانه است.

رهبر انقلاب با سپاسگزاری عمیق از پروردگار به علت تشکیل مجدد جلسه همیشه شاداب و امیدبخش با نخبگان بعد از سبک شدن مشکل کرونا گفتند: مطالبی که نخبگان مطرح کردند بسیار خوب و پیشنهادها نیز درست و غالباً عملی بود و نشان داد بسیاری از مشکلات، مشکلات مدیریتی بوده است چرا که راهکارها وجود دارد.

ایشان وزیران حاضر در جلسه را به انتقال و پیگیری پیشنهادهای نخبگان در هیئت وزیران مأمور کردند و افزودند: باید با رفتار کریمانه با نخبگان به عنوان ثروت عظیم ملی، در مراقبت از این ثروت تعیین‌کننده و افزایش آن، به جد تلاش کنیم.

برای ایران هستیم و می‌مانیم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتصاد ایران، بزرگ اما کم رفاه» نوشت: تازه‌ترین داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که اقتصاد ایران از منظر شاخص برابری قدرت خرید و در سال ۲۰۲۰، در رده بیست و یکم دنیا ایستاده که نسبت به سال قبل بدون تغییر باقی مانده است.

این رتبه به چه معناست؟ آیا قدرت خرید هر ایرانی نیز در دنیا بیست و یکم است؟

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود، میزان تولید ناخالص داخلی کشورها در سال جاری را پیش بینی کرد.

این نهاد بین‌المللی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید به هزار و ۵۹۹ میلیارد دلار برسد که نسبت به سال قبل، ۱۵۰ میلیارد دلار بیشتر است.

بر این اساس، ایران با توجه به شاخص برابری قدرت خرید، بیست و یکمین قدرت اقتصادی دنیا در سال جاری شناخته شده است.

اقتصاد ایران در این سال از اقتصاد ۱۷۱ کشور دیگر دنیا بزرگ‌تر بوده و فقط ۲۰ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند.

شاخص برابری قدرت خرید چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی، شاخص تولید ناخالص داخلی است که بیانگر ارزش محصولات تولید شده در یک دوره مالی در یک کشور بر مبنای پول رایج آن کشور است.

با این حال در مقام مقایسه بین اقتصادها، اگر به تعریف فوق بسنده کنیم، طبیعی است که برای اقتصادهای مختلف، اعداد با واحدهای پولی مختلفی به دست می‌آید.

برای ایجاد امکان مقایسه، یک راه، تبدیل تولید ناخالص داخلی کشورها با واحدهای پولی متفاوت به یک ارز جهانی مثلاً دلار است. با این حال، این اشکال وجود دارد که تولید ناخالص داخلی کشورها به دلایلی از جمله یارانه‌های پنهانی که کشورها بابت تولید کالاها و خدمات می‌پردازند، قدرت خرید یکسان نداشته باشند.

مثلاً اگر کل تولید ناخالص داخلی کشور «الف» را ۱۰ دلار و کل تولید ناخالص داخلی کشور «ب» را ۲۰ دلار در نظر بگیریم، ممکن است مردم کشور «الف» حتی کالاهای بیشتری را با ۱۰ دلار، نسبت به ۲۰ دلار کشور «ب» از درون اقتصاد خود خریداری کنند. برای رفع این اشکال، از روشی به نام برابری قدرت خرید استفاده می‌شود.

به طور خلاصه در این روش، ارزش یک سبد واحد کالا در دو کشور، بر اساس میزان پول محلی که برای هر یک باید پرداخت شود، سنجیده می‌شود.

برای ایران هستیم و می‌مانیم

کد خبر 613208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.