جیمزوب ماموریت فضاپیمای وویجر را تکمیل کرد

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: سیارات گازی پیش‌تر توسط فضاپیمای وویجر دو مورد بررسی قرار گرفته بود و این فضاپیما توانست درصد قابل قبولی از جزئیات این سیارات را آشکار کند، اما تلسکوپ فضایی جیمزوب از ابزار جدیدتری برخوردار است و جزئیات بیشتری را آشکار می‌کند.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دستاوردهای کوتاه‌مدت تلسکوپ فضایی جیمزوب اظهار کرد: این تلسکوپ فضایی توانست در کوتاه‌مدت سیارات گازی مانند نپتون و مشتری را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: سیارات گازی پیش‌تر توسط فضاپیمای وویجر دو مورد بررسی قرار گرفته بود و این فضاپیما توانست درصد قابل قبولی از جزئیات این سیارات را آشکار کند، اما تلسکوپ فضایی جیمزوب از ابزار جدیدتری برخوردار است و جزئیات بیشتری را آشکار می‌کند.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: یکی از تصاویری که تلسکوپ فضایی جیمزوب از سیارات گازی منظومه‌شمسی گرفته است، مربوط به سیاره مشتری بود که مانند نپتون یک غول گازی محسوب می‌شود و اختلاف دما و انرژی در این سیاره بسیار پایین است.

وی اشاره کرد: با این وجود تلسکوپ فضایی جیمزوب توانست با استفاده از تجهیزات پیشرفته خود اختلاف دماهای موجود در سیاره مشتری را تشخیص دهد و جزئیات بیشتری از مباحث کلان مطرح پیرامون سیاره مشتری را به دانشمندان ارائه دهد.

مرادی افزود: تلسکوپ فضایی جیمزوب مشخص کرد که ابرهای مشتری دارای چه اختلاف دمایی است و چگونگی طوفان‌ها و اختلاف دمای قطب‌های این سیاره را نیز مشخص کرد.

وی در رابطه با اهمیت پردازش تصاویر تلسکوپ فضایی جیمزوب گفت: یکی از نکات قابل توجه در رابطه با تصاویر این تلسکوپ فضایی این است که بسیاری از آن‌ها توسط دانشمندان پردازش شده است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: درواقع تصاویری که جیمزوب از سوژه‌های خود منتشر می‌کند، پردازش شده و با توجه به اختلاف دماهای موجود در قسمت‌های مختلف با استفاده از رنگ‌های قرمز و آبی رنگ‌آمیزی شده است.

وی تصریح کرد: تصاویر تلسکوپ فضایی جیمزوب در ناحیه فروسرخ است و برای تمام مردم قابل درک نیست به همین دلیل تصاویر رنگ‌آمیزی می‌شود تا مردم بتوانند بهتر تصاویر را تشخیص دهند.

کد خبر 613045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.