پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در هاله‌ای از ابهام است

نمایندگان شوراهای اسلامی شهرستان‌های مختلف استان، در جلسه‌ای با حضور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان اصفهان به تشریح مشکلات مردم در مواجه با بنیاد مسکن پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان امروز _سه‌شنبه بیست و ششم مهرماه_ با حضور نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استان و مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان اصفهان برگزار شد.

احمدرضا شفیعی، نماینده شهرستان جرقویه در شورای اسلامی استان اصفهان در این نشست، اظهار کرد: در سال‌های ۵۹ تا ۶۹ شوراهای اسلامی شهرستان زمین‌هایی به مردم واگذار شده که لازم است برای رفع مشکلات آنها در رابطه با سند مالکیت، تدبیری اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۵۰ مورد درخواست ساخت مسکن برای محرومان شهرهای نیک آباد و محمد آباد داده شد، اما بنیاد مسکن فقط با ۱۰ درخواست آن موافقت کرد، از این رو درخواست می‌شود که در این زمینه بنیاد مسکن استان مساعدت کند.

اقدام بنیاد مسکن باعث افزایش تورم در شهرستان جندق شده است

محمد واحدی، نماینده شهرستان خورو بیابانک در شورای اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: طی چند سال گذشته بنیاد مسکن استان در اقدامی مشترک با یک پیمانکار ۶۰ واحد آپارتمان در شهرستان جندق احداث کرد؛ پیمانکار پس از اتمام کار ۳۰ واحد سهم خود را به مردم شهرستان جندق فروخت، اما بنیاد مسکن استان همچنان ۳۰ واحد سهم خود را در مرحله سفت کاری نفروخته این در حالی است که امروزه قیمت‌های بسیار گزافی را برای آنها مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه این اقدام بنیاد مسکن استان باعث افزایش تورم در شهر جندق شده است، ادامه داد: بدون استفاده ماندن و عدم واگذاری این آپارتمان‌ها به مردم شهرستان، باعث شده ساختمان‌ها محل تجمع بزهکاران و معتادان شود.

نماینده شهرستان خوروبیابانک در شورای اسلامی استان تصریح کرد: شهرستان جندق دارای زمین‌های متعددی است و بنیاد مسکن برای اجرای طرح ملی مسکن، سخن از ساخت خانه‌هایی دوطبقه کرده که با فرهنگ مردم این دیار هم‌خوانی ندارد.

پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در هاله‌ای از ابهام

مهدی عبداللهی، نماینده شهرستان بوئین میاندشت در شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشور و بنیاد مسکن منعقد شده است که طبق ماده دو بند ۸ این تفاهم‌نامه، آماده‌سازی و بهسازی معابر با دهیاری و تولید و پخش آسفالت با بنیاد مسکن است، اما در این زمینه شاهد تعارض و دوگانگی هستیم و بنیاد مسکن فقط بحث قیر را تأمین کرده است.

وی با بیان اینکه شایسته است وحدت رویه‌ای در کل شهرها و روستاها انجام گیرد، ادامه داد: امروز پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی تومانی که برای تشویق اسکان مردم در روستاها تعیین شده بود، همچنان در هاله‌ای از ابهام است، فصل ساخت و ساز در شهرستان‌های سردسیر استان مثل فریدن و بوئین‌میاندشت گذشته و این تسهیلات هنوز در اختیار مردم قرار نگرفته است.

طرح هادی روستا یک طرح کلیشه‌ای است

محمد اربابی، نماینده شهرستان کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: برای رفع مشکلات متعدد مردم روستاها و شهرستان‌های استان، کمیته‌های منطقه‌ای با حضور مدیر و معاونان بنیاد مسکن استان تشکیل شود و به صورت دوره‌ای مشکلات مطرح و راهکارها ارائه شود.

وی با بیان اینکه توجه به روستاها لازمه توسعه آنها و تحقق مهاجرت معکوس است، تصریح کرد: امروز طرح هادی روستا، طرحی کلیشه‌ای است، زیرا منازل روستایی تعریفی خاص دارد و نباید با نگاه ساخت و سازهای شهری به آن نگریسته شود، یک منزل روستایی در کنار خود نیازمند فضاهایی برای اصطبل و یا محل آذوقه حیوانات است.

نماینده شهرستان کاشان در شورای اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: توزیع عادلانه ثروت نکته مهمی است که بنیاد مسکن باید نسبت به انجام مأموریت‌ها و اقدامات خود به آن توجه داشته باشد، لذا این سوال مطرح است که توزیع قیر از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بر چه اساسی انجام می‌شود آیا بر اساس ارتباطات توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه تمرکززدایی لازمه رفع مشکلات است، گفت: برای آبادانی روستاها باید مدیران شهرستانی تقویت شوند، یک مدیر شهرستانی در حوزه بنیاد مسکن باید در حد یک قائم مقام استان حدود و اختیارات داشته باشد تا بتوانند مشکلات محدوده خود را رفع کنند.

ضرورت تفویض اختیار به مدیران شهرستان‌ها

رحمت الله کریملو، نماینده شهرستان شهرضا در شورای اسلامی استان اصفهان نیز، اظهار کرد: امروزه واگذاری اراضی مسکونی در روستاها با قیمت‌های بسیار بالایی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: حمایت از روستاها و روستاییان با این قیمت زمین‌ها، امکان پذیر نیست، برای ما باید مشخص شود جایگاه روستاها در طرح ملی مسکن چگونه است، آیا به روستاییان نیز اختصاص داده می‌شود.

نماینده شهرستان شهرضا در شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در سال گذشته ارزش افزوده در روستاها پایین آمده و روستاییان حتی هزینه‌های جاری خود را نمی‌توانند تأمین کنند، بنابراین اغلب روستاهای کوچک در جذب قیر یارانه‌ای دچار مشکلات عدیدهای هستند.

وی افزود: ابلاغ وام ۲۰۰ میلیونی تومانی مسکن روستایی در عمل محقق نشده است و موانع دست و پا گیری از سوی بانک‌ها برای روستاییان وضع می‌شود، یکی از شرایط دریافت وام‌ها، دارا بودن سند برای زمین‌ها است که حتی زمین‌های بنیاد مسکن در روستاها نیز سند ندارد.

کریملو با اشاره به ضرورت تفویض اختیار به مدیران شهرستان‌ها تصریح کرد: تناقض نقشه‌های بنیاد مسکن با نقشه‌های منابع طبیعی و تصرف اراضی ملی اطراف روستاها و نبود اراده قاطع در جلوگیری از وضعیت، از دیگر مشکلات قابل طرح است.

وی خاطرنشان کرد: زمان‌بر بودن استعلام‌ها و پاسخگویی نبودن به موقع در زمان استعلام‌ها از سوی بنیاد مسکن از دیگر دلایل بروز مشکلات برای مردم شهرستان است.

بلاتکلیفی ۱۲۰ نفر از مالکان مسکن مهر زواره

هادی طهانی، نماینده شهرستان اردستان در شورای اسلامی استان اصفهان نیز، اظهار کرد: فاز نخست ساخت مسکن مهر شهرستان زواره از سال ۸۸ تا ۹۳ در شهرستان آغاز شد؛ فاز نخست آپارتمان سازی به خوبی انجام گرفت، اما در فاز دوم که مربوط به ساخت مسکن‌های ویلایی به تعداد ۲۰۰ واحد بود، فقط ۶۵ واحد ساخته شد و ۱۲۰ نفر از جوانان متقاضی دریافت مسکن همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

وی با اشاره به نبود تعامل بین ادارات و بنیاد مسکن توضیح داد: امروز بعد از گذشت هفت سال، هیچ ارگانی به افرادی که ملک‌های خود را به صورت شخصی ساخته‌اند، برای دریافت سند پاسخگو نیست.

در قیمت گذاری زمین‌های روستاها از سوی بنیاد مسکن مانع تراشی شده است

علی‌حسین صمیمی، نماینده شهرستان سمیرم در شورای استان اصفهان نیز، اظهار کرد: بنیاد مسکن استان با هدف خانه‌دار شدن محرومان در کشور ایجاد شد، اما امروزه با گذشت قریب به چهار دهه، همچنان در روستاها و شهرها شاهد نیاز محرومان به خانه هستیم.

وی ادامه داد: نسبت به عملکرد مدیر بنیاد مسکن شهرستان سمیرم نقد داریم، چرا که پاسخگوی مدیران نبوده، پیشنهاد می‌شود مدیری همسو با دولت فعلی و با روحیه جهادی برای رفع مشکلات مردم منصوب شود.

نماینده شهرستان سمیرم در شورای استان اصفهان افزود: طرح‌های گردشگری شهرستان با گذشت یک سال همچنان بر روی زمین مانده و بنیاد مسکن به آن بی‌توجه می‌کند.

وی با بیان اینکه نسبت به طرح‌های مسکن مهر در شهرستان بی مهری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم برای مناطقی که مسکن مهر در آنها ساخته شده خاصه در شهرهای کوچک همچنان آماده نشده و بنیاد مسکن این موضوع را رها کرده است.

صمیمی خاطرنشان کرد: در تخصیص زمین و همچنین قیمت‌گذاری زمین‌ها در روستاها از سوی بنیاد مسکن مانع‌تراشی شده، این در حالی است که جوانان برای حضور در روستا با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اظهار کرد: خانه‌های روستایی نیازمند زمین‌های بزرگ هستند، بنابراین قیمت گذاری منصفانه و متعادل باعث تشویق آنها برای ماندن در روستاها می‌شود.

رشد ۴۷۰ درصدی قیمت زمین برخی از روستاها

مهدی فروغی، نماینده شهرستان خوانسار در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در شهر ویست زمین‌های بسیاری واگذار شده که مشکلات بسیاری دارد که لازم است رفع شود.

وی ادامه داد: در بحث قانون الحاق، درخواست داریم بنیاد مسکن استان در هنگام دادن سند به افراد از شوراهای اسلامی روستا استعلام‌های لازم را بگیرد.

نماینده شهرستان خوانسار در شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در چهار سال گذشته قیمت زمین در شهرستان‌های خوانسار خاصه روستاهای اطراف آن مثل تیدجان و باغ سلطان بیش از ۴۷۰ درصد رشد داشته و این قیمت‌ها در توان جوانان روستایی خرید مسکن نیست.

وی ادامه داد: ساخت و سازهای غیرمجازی در سایت گردشگری کنار دریاچه سد گلپایگان خاصه روستای حاج آقا در حال انجام است که بنیاد مسکن باید نسبت به آن نظارت کافی کند.

مرتضی خانی، نماینده شهرستان برخوار در شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: صدور اسناد منازل و املاک در این شهرستان‌ها به مشکل برخورده است، لذا لازم است تدابیری برای آن اندیشیده شود.

وی افزود: سهم خیلی کمی برای شهرستان برخوار در طرح مسکن ملی در نظر گرفته شده، در حالی که تقاضا بسیار زیاد است.

لزوم توجه به مصلای داران

علیرضا قاسمی، نماینده شهرستان فریدن در شورای اسلامی استان اصفهان نیز اظهار کرد: برای حفظ بافت تاریخی روستاها باید اقدامات ویژه‌ای انجام داد، در این راستا باید طرح‌های تشویقی برای حفظ و احیای منازل روستایی در بافت‌های تاریخی، اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز مصلای شهرستان داران به مکانی نازیبا تبدیل شده که لازم است بنیاد مسکن استان پیرامون آن اقدام کند. ورود مهندسان با سابقه برای اجرای عملیات‌های عمرانی در روستاها از ضروریات است که بنیاد مسکن با بسته‌های تشویقی و ترغیبی باید باعث تحقق این مهم شود.

اختصاص سهم بیشتر قیر به شهرستان‌های سرماخیز استان

مصیب توازیانی، نماینده شهرستان فریدون‌شهر در شورای اسلامی استان اصفهان نیز گفت: ایام یخ و یخبندان در شهرستان‌هایی مثل فریدون‌شهر در طول سال زیاد است که این موضوع باعث از بین رفتن زودهنگام آسفالت‌های معابر می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا باید سهم قیر و آسفالت شهرستان‌های سرماخیز بیشتر از دیگر شهرستان‌های استان باشد.

نماینده شهرستان فریدون‌شهر در شورای اسلامی استان با انتقاد از اجرای سنگفرش و استفاده از مصالح سیمان در روستاهای سرماخیز شهرستان فریدون‌شهر توسط بنیاد مسکن و دیگر دستگاه‌ها، تصریح کرد: بنیاد مسکن باید نسبت به این اقدام تغییر رویه دهد.

وی تاکید کرد: در شهرستان ۲۵ نفر برای دریافت مسکن مهر بعد از بیش از ۱۰ سال سردرگم و همچنان بلاتکلیف هستند، در این زمینه بنیاد مسکن باید پاسخی روشن بدهد.

خالی بودن دست دهیاری‌ها برای اجرای طرح هادی

حسین توسلی، نماینده شهرستان ورزنه در شورای اسلامی استان اصفهان نیز اظهار کرد: اجرای آسفالت در فصول سرد سال به دلیل پایین آمدن دمای قیر مناسب نیست، لذا این موضوع باید مد نظر بنیاد مسکن قرار گیرد.

وی ادامه داد: روستاهای کوچک توان مالی خوبی برای پرداخت هزینه‌های آسفالت نداشته و باید چاره‌ای عاجل برای آنها اندیشیده شود.

نماینده شهرستان ورزنه در شورای اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح هادی در روستاها دست شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری‌ها خالی است و باید از ظرفیت‌های قانونی برای این مهم استفاده کرد.

حیدری، نماینده شهرستان کوهپایه در شورای اسلامی استان در پایان تقاضای برگزاری جلسه‌ای در بخش سگزی با حضور بنیاد مسکن استان برای رفع مشکلات عدیده داشت و گفت: اگر بنیاد مسکن استان در شهرک المهدی موافقت داشته باشد، بعد از ۳۰ سال می‌توان مشکلات آن را رفع کرد.

کد خبر 613023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    8 1
    تاسف باره واقعا . مسخره کردین مردم روستا رو
  • فاطی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    1 1
    والا ما که اخرش رفتیم همین ۱۰۰ تومنی رو گرفتیم اینا هم ۲۰۰ تومنی نمیدن خودتون و الکی معطل نکنین اینا خودشون الان نمیدونن دارن چیکار میکنن
    • علی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      0 0
      ۱۰۰ رو مگه هنوز میدن؟
    • ریحون IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      ۱۰۰ تومن رو هم به ما ندادن چجور گرفتین
  • رزمی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    مگه نظره ما چیزی راحل میکنه این همه ادم اقدام کردن 10ماهه خبری نیست اینکه نظرنمیخواد همه ناراضی هستن
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    چرا تکلیف مردم روشن نمیکنند چرا بعداز یک سال مردم همچنین باید سر در گم باشند یه کلمه بگویند وام میدهند یا نه اگر پارسال همین وام صدتومن گرفتیم کلی کار انجام می‌دادیم ولی الان دیگه با این تورم صد تومن ارزش آنچنانی ندارد چرا وعده دادند الان هم نمیتونند اجرا کنند مردم هم بدبخت شدند با آیت تصمیمات شون