باغبادران؛ خاستگاه بزرگان و نام‌آوران ایران

شهردار باغبادران گفت: در طول تاریخ پرفروغ شهر و در بین نسل‌های مختلف، افراد برجسته‌ای چشم به جهان گشودند که بخشی از هویت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی این شهر به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الله امینی امروز_ سه‌شنبه بیست‌وششم مهرماه_ در جمع مسئولان شهرستان لنجان، باغبادران را خاستگاه بزرگان و نام‌آوران دانست و اظهار کرد: باغبادران شهر ایثار و شهادت و زادگاه دانشمندان بزرگ و انسان‌های نیک‌اندیش است.

وی افزود: شناخت هویت فرهنگی و اجتماعی باغبادران وابسته به شناخت تک‌تک چهره‌های اثرگذار و ماندگار و مشاهیر این شهر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ایثار و شهادت، علم و دانش، شعر، ادبیات و مذهب است، چراکه بسیاری از فعالان این حوزه همواره زبانزد خاص و عام بوده و هستند.

شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: باغبادران را در حوزه‌های مختلف شهر اولین‌ها می‌دانند، به نحوی که در دوره‌های مختلف تاریخ ایران اسلامی نام باغبادران خودنمایی می‌کند.

امینی ادامه داد: نام شهید نادعلی ترکی به عنوان نخستین شهید دفاع مقدس شهرستان لنجان در تاریخ این شهر می‌درخشد، شهید پویا ایزدی از این دیار شهیدپرور به عنوان اولین شهید مدافع حرم شهرستان لنجان شناخته می‌شود و احسان نصیری نخستین شهید مدافع امنیت اجتماعی شهرستان لنجان از منطقه باغبهادران بوده است.

وی اضافه کرد: هرکدام از این شهدا به تنهایی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم باغبادران هستند و باید به آنان توجه شود تا نسل جدید با سبک زندگی این شهدا آشنا شوند.

شهردار باغبادران با اشاره به علمای باغبادرانی مدفون در تخت فولاد، تصریح کرد: مرحوم ملاعبدالجواد باغبادرانی یکی از علمای عهد قاجار است که در این آرامگاه آرمیده و در طول حیات پربرکت خود کتاب‌های بسیاری را به زبان‌های فارسی و عربی به رشته تحریر در آورده که تعدادی از آن‌ها در کتابخانه‌های قم و آستان قدس رضوی به یادگار مانده است.

امینی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته یکی از این کتاب‌ها توسط مقام معظم رهبری به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است؛ بیش از ۱۲ اثر خطی از مرحوم ملاعبدالجواد باغبادرانی به یادگار مانده که آثار ارزشمندی است.

وی گفت: مرحوم ملادوست محمد باغبادرانی منجم از مشاهیری به شمار می‌آید که از باغبادران برخاست و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد، وجود این شخصیت‌ها بیانگر هویت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این شهر است.

شهردار باغبادران با اشاره به فعالیت‌های مرحوم قوامی‌زاده، افزود: مرحوم حسن قوامی‌زاده باغبادرانی در سال ۱۲۹۰ شمسی در باغبادران به دنیا آمد و سال ۱۳۴۳ از دنیا رفت و در تخت فولاد به خاک سپرده شد، اما در همین مدت نه چندان طولانی آثار بسیاری از خود به جا گذاشته است.

امینی اظهار کرد: استاد قوامی‌زاده نویسنده و صریح‌اللهجه بود، به نحوی که دوستان و همکارانش در توصیف او می‌گویند که شاعر نبود، اما بسیار ظریف سخن می‌گفت و قلم ساده و روانی داشت و همین مسئله موجب شد کار اداری را رها کند و به معلمی مشغول شود، در این زمان بود که مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه پا زهر شد و در این نشریه قلم می‌زد.

وی خاطرنشان کرد: معرفی چهره‌های شاخص در زمینه‌های مختلف و ارائه الگویی مناسب به کودکان و نوجوانان جهت ترغیب و تشویق آنان برای ارتقای آگاهی بسیار اثربخش است و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مدیریت شهری باغبادران در این مسیر موفق عمل کند.

کد خبر 612997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.