موج مهاجرت از روستاها به شهر تداوم دارد/لزوم اجرای راهکارهای ۹گانه برای توسعه روستاها

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تمام برنامه‌های اجرا شده برای کنترل مهاجرت در جلوگیری از وقوع این پدیده تأثیرگذار نبوده است، گفت: آینده جهان با شهرنشینی پیوند خورده و می‌توان گفت دنیا با سرعت در مسیر شهری شدن جوامع پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد توحیدی‌راد امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم مهرماه_ در نشست شورای اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: صحبت درباره مسائل و مشکلات روستاها نیازمند بررسی دقیق است، هر چند بارها مشکلات این بخش گوشزد شده است، اما همچنان حال روستاها خوب نیست و با وجود برنامه توسعه نتوانستیم جایگاه روستاها را به سطح واقعی خود برسانیم.

وی با بیان اینکه موج مهاجرتی روستاها به شهرها طی ۵۰ سال گذشته در ایران به صورت مداوم وجود داشته است، افزود: امروز بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، در حالی که این نسبت در سال ۱۳۳۵ حدود ۳۰ درصد بوده است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان روند کاهش جمعیت روستاها و سیل مهاجرت از این مناطق به شهرها را نیازمند توجه و بررسی دانست و تصریح کرد: آغاز موج مهاجرت از روستاها به شهر در ایران تحت تأثیر عوامل مهمی از جمله هزینه کرد درآمدهای نفتی در شهرها بوده است؛ با توجه به اینکه سهم زیادی از درآمد نفت در دهه‌های گذشته برای توسعه شهرها هزینه شده، جذابیت کاذبی در این مناطق ایجاد شده است، در مقابل عواملی مانند کمبود مهارت، وضعیت بد معیشتی، نبود امکانات و فقر باعث شده که روستاییان به امید پیدا کردن فرصت‌های شغلی و زندگی بهتر راهی شهر شوند و در حاشیه شهرها سکونت یابند.

وی با بیان اینکه مهاجرت روستاییان به شهر، مشکل فراگیر بسیاری از جوامع از جمله کشورهای پیشرفته است، خاطرنشان کرد: در گذشته مهاجر با جذابیت صنایع شهر اتفاق می‌افتاد و بسیاری از روستاییان جذب کارخانه‌ها و مراکز صنعتی می‌شدند، بنابراین مهاجرت از روستاها نیروی کار صنایع را فراهم می‌کرد و به عبارت دیگر ورود نیروی کار روستاها زمینه‌ساز توسعه شهری بود.

توحیدی با اشاره به اینکه در کشورهای در حال توسعه بخش عمده سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع مونتاژ است، اظهار کرد: با این روند شهرها به ویترین فریبنده توسعه تبدیل شدند که توان جذب نیروی کار را نداشتند؛ اما درباره لزوم توقف مهاجرت از روستا به شهر باید بدانیم که مهاجرت به خودی خود اتفاق ناپسندی نیست، بلکه این پدیده نباید به شکل بی‌رویه اتفاق بیفتد، همچنین ممکن است فرد مهاجر نتواند در نظام اقتصادی شهر جذب شود.

برنامه‌های اجرا شده برای جلوگیری از مهاجرت‌ها ناموفق بوده است

وی با تاکید بر اینکه تمام برنامه‌های اجرا شده دولت‌ها برای کنترل مهاجرت در جلوگیری از وقوع این پدیده تأثیرگذار نبوده است، افزود: آینده جهان با شهرنشینی پیوند خورده است و دنیا با سرعت در مسیر شهری شدن جوامع پیش می‌رود.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به نقش مؤثر شهرها در تولید و اقتصاد، اضافه کرد: شهرها موتور محرک اقتصاد هستند و در صورتی که روستاها در این روند اهمیت خود را از دست دهند، در زمینه توسعه و تأمین مواد غذایی جامعه با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد.

وی نقش روستا و ارتباط آن با شهرها را دستخوش تغییرات اساسی دانست و اظهار کرد: لازم است به شهرها کمک کنیم تا نقش و جایگاه خود را در توسعه بیابند، برای رسیدن به این هدف لازم است که نگاه سنتی به روستاها تغییر کند.

توحیدی با اشاره به راهکارهای توسعه روستایی و افزایش نقش آنها در این زمینه، گفت: انجام ۹ گام از سوی مسئولان برای توسعه روستاها ضروری است، گام نخست توسعه مشارکت روستاییان در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌هایی با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات هر منطقه به شمار می‌رود، در برنامه‌ریزی توسعه روستایی در ایران نقش مردم نادیده گرفته شده است که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی دومین گام را آموزش روستاییان و ترویج مسائل فنی، کشاورزی و فرهنگی دانست و ادامه داد: گام سوم اصلاح روش‌های آبیاری و تولید محصول است که باید به طور دائم مورد کنترل و ارزیابی قرار گیرد و تغییرات لازم برای کاهش مصرف آب اعمال شود، افزایش حمایت‌های دولت و اقداماتی مانند توسعه تعاونی‌ها در گام بعد قرار می‌گیرد، پنجمین گام برای توسعه روستاها پرداخت کمک‌های مالی و جلب سرمایه است، کشورهای دنیا با پرداخت اعتبارات لازم برای ترویج فناوری‌های روستایی و با توزیع اعتبارات از طریق فعالیت‌های بانکی تجارب ارزنده‌ای در توسعه روستایی داشته‌اند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه صنایع روستایی و دستی گام ششم توسعه روستاها است، افزود: دولت موظف است طرح مشخصی برای شکل‌گیری و رشد این صنایع به عنوان بخش مکمل صنایع شهری داشته باشد، صنایع دستی نیز یکی از رده‌های کسب درآمد روستایی است که با صادرات آن افق تازه‌ای پیش روی جمعیت روستانشین باز خواهد شد.

وی هفتمین راهکار توسعه روستاها را توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و اظهار کرد: تجارب کشورهای موفق نشان می‌دهد، از مهم‌ترین راهکارهای اشتغال‌زایی، توسعه صنایع تبدیلی برای تولید محصولات کشاورزی و دامپروری است که با کاهش هزینه‌های حمل و نقل، قیمت تمام شده محصول را پایین می‌آورد.

توحیدی با تاکید بر اینکه گام هشتم، انجام تغییرات ساختاری و نهادی در مدیریت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها است، ادامه داد: بروکراسی پیچیده اداری و کاغذبازی‌های بیهوده و وقت‌گیر، ارجاعات متعدد نامه‌ها باعث می‌شود، متقاضیان با شبکه پیچیده‌ای از قوانین روبه‌رو شوند که فرایند رسیدن به نتیجه را دشوارتر می‌کنند و لازم است برنامه‌ریزان کشور به شکل جدی در این زمینه بازنگری کنند.

وی با اشاره به اینکه کنترل و ارزیابی مداوم برنامه‌های روستایی نهمین و آخرین گام در توسعه روستاها است، اضافه کرد: یکی از دلایل شکست برنامه‌ها کنترل نشدن آن‌ها است، به همین دلیل برنامه‌ها باید همواره کنترل تا در صورت نیاز تصحیح شود. برداشتن تمام این گام‌ها برای توسعه روستایی و بهبود وضعیت روستاها ضروری است، زیرا بدون توسعه روستایی به طور حتم در پروژه توسعه موفق نخواهیم بود؛ شاید نتوانیم جلوی سیل مهاجرت از روستا به شهر را بگیریم، اما با توجه بیشتر به ظرفیت‌های روستایی می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

کد خبر 612990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.