دستیابی به شهر هوشمند اولویت مدیریت شهری بندرعباس

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: شهر هوشمند تعاریف و برداشت‌های متفاوتی دارد، به تعبیری شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که مدیریت آن بتواند خدمات، امکانات یا تجهیزاتی را به صورت هوشمند و تکنولوژی‌محور اداره کند.

سیدمحمدرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر هوشمند تعاریف و برداشت‌های زیادی دارد، به تعبیری شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که بتواند خدمات، امکانات یا تجهیزاتی را به صورت مدیریت هوشمند، تجهیزمحور یا تکنولوژی‌محور اداره کند.

وی ادامه داد: تعریف شهر هوشمند با شهر الکترونیک متفاوت است، زیرا ممکن است شهری الکترونیک باشد، اما هوشمند نباشد؛ شهر الکترونیک استفاده از تجهیزات الکترونیک برای ارائه خدمات، تجهیزات و ارتباطات است، اما هوشمندی لازم را ندارد و در نهایت اپراتورهای انسان‌محور را دارد که تجهیزات الکترونیک را مدیریت کند و به طور طبیعی چیزی که دخالت انسان در آن بیشتر است، خطای بیشتری نیز دارد، لذا ما از شهر هوشمند انتظار مدیریت هوشمند الکترونیک را با درصد خطای کمتر داریم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: شهر هوشمند تعریف متفاوتی از شهر الکترونیک دارد، برای ما محرز است که لازمه شهر هوشمند، شهر الکترونیک است و اگر شهری الکترونیک نباشد، نمی‌توانیم شهر هوشمند نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شهر هوشمند، آرمان و چشم‌انداز شورای ششم بندرعباس است، تصریح کرد: گام اول شهر هوشمند، شهر الکترونیک است، پس از اینکه ما لازمه شهر هوشمند که شهر الکترونیک است را فعال کردیم، آن زمان می‌توانیم برنامه‌ریزی برای شهر هوشمند را نیز انجام دهیم.

موسوی با بیان اینکه مقدمه شهر الکترونیک، ایجاد زیرساخت‌های الکترونیک است که دارای زیرمجموعه‌هایی همچون خدمات و فرایندهای اداری الکترونیک است و مقدمه شهر الکترونیک نیز شهرداری الکترونیک است، خاطرنشان کرد: اگر شهرداری که به واسطه سازمان‌ها، معاونت‌ها و خدمات مختلف از جمله حمل‌ونقل شهری، شهرسازی، فرهنگی و ورزشی، فضای سبز، آرامستان و پسماند شهرداری شاکله مدیریت شهر را بر عهده دارد، الکترونیک باشد، بخش گسترده‌ای از اهداف شهر الکترونیک را پوشش داده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت شهرداری الکترونیک، شهرسازی الکترونیک است، اضافه کرد: در دهه ۹۰ اقداماتی در راستای شهرسازی الکترونیک شهرداری بندرعباس انجام شد، اما کافی نیست از این‌رو باید بیشتر برنامه‌ریزی شود و سرعت کار افزایش یابد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس تاکید کرد: اگر شهرداری بتواند به سرعت حوزه شهرسازی را الکترونیک کند و خدمات و فرایندهای شهرسازی از جمله صدور پروانه، مجوزها را در بستر اینترنت به مردم ارائه دهد، گام‌های اولیه را برداشته است؛ پس از آن شهرداری می‌تواند به عنوان مدیریت شهری خدمات دیگری همچون خدمات مربوط به ناوگان حمل‌ونقل و خدمات دیگر دستگاه‌ها را در بستر اینترنت در فضای مجازی ارائه دهد.

وی افزود: شهرداری پس از گسترش این موضوع می‌تواند مدیریت شهری را که با توده شهروندان بندرعباس در ارتباط است، در بستر الکترونیک آورد. بخشی از مهم‌ترین هدف شهرداری الکترونیک، شهر الکترونیک و به دنبال آن شهر هوشمند است.

کد خبر 612839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.