نقش انسان در حفاظت از محیط‌زیست

در حوزه مسائل زیست‌محیطی سه فاکتور آموزش، اخلاق و فرهنگ بسیار حائز اهمیت است، زیرا مشکلات کنونی به فرهنگ زیست‌محیطی مردم بستگی دارد؛ بنابراین می‌توان گفت که انسان‌ها در حفاظت از محیط‌زیست تأثیر ویژه‌ای دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیط‌زیست منطقه‌ای است که زندگی تمام موجودات به آن وابسته است. این منطقه مجموعه‌ای از عوامل خارجی و موجودات زنده را شامل می‌شود که با یکدیگر در ارتباط هستند و اقلیم بر نحوه زندگی آن‌ها تأثیرگذار است. امروزه شرایط زیست‌محیطی زمین برای تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته زیرا تغییرات اقلیمی، افزایش دما و کاهش آب مسائل بسیار مهمی است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی جامعه تأثیر دارد.

از همین جهت امروزه بشر به‌دنبال راه‌هایی برای حفاظت از محیط‌زیست است و در تمام دنیا کانون‌هایی در جهت حفاظت از این محیط تشکیل‌شده است. برای شناخت بیشتر مسائل زیست‌محیطی و بررسی اهمیت حفاظت از محیط‌زیست با علی‌خان نصراصفهانی، دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

به‌طورکلی منظور از حفاظت از محیط‌زیست چیست؟

موضوعی که امروزه در رابطه با حفاظت از محیط‌زیست در دنیا مطرح شده است بحثی گسترده محسوب می‌شود که می‌توان آن را به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. به‌طور کلی هنگامی که به حفاظت از محیط‌زیست اشاره می‌کنیم، تمام رفتارها و فعالیت‌هایی که برای نگهداری از محیط‌زیست صورت می‌گیرد و اعمالی که به موجب آن‌ها می‌توان از تخریب محیط‌زیست جلوگیری کرد، مدنظرمان خواهد بود.

حفاظت از محیط‌زیست چه هنگامی حائز اهمیت است؟

درواقع واژه حفاظت از محیط‌زیست زمانی مفهوم کاربردی پیدا می‌کند که تمام انسان‌ها برای حفظ سلامتی خود و محیط‌زیست، تلاش کنند در تمام سطوح زندگی شخصی و اجتماعی خود حامی محیط‌زیست باشند که این مسئله در نهادهای حکومتی نیز باید وجود داشته باشد؛ همچنین بشر باید مراقب تغییرات نامحسوسی که امکان دارد در این محیط ایجاد شود و به انسان‌ها و سایر موجودات زنده آسیب برساند، باشد.

رفتار بشر با محیط‌زیست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درحال‌حاضر و تقریباً از قرن بیستم و بیست‌ویکم به دلیل شرایط خاصی که وجود داشته با پدیده‌ای تحت عنوان رشد جمعیت و تکنولوژی مواجه شده‌ایم که به‌موجب آن امکان دارد با گذشت زمان به محیط شیمایی، زیستی و فیزیکی اطراف خود توجه کمتری کنیم؛ بنابراین می‌توان گفت که رشد جمعیت و تکنولوژی بر محیط‌زیست تأثیر گذاشته و به تخریب آن سرعت می‌بخشد.

امروزه چه حساسیت‌هایی نسبت به محیط‌زیست ایجاد شده است؟

تخریب محیط‌زیست و در مقابل آن حفاظت از آن پدیده و تفکری است که تقریباً از دهه ۶۰ میلادی تاکنون مورد توجه بشر قرار گرفته و حساسیت‌هایی نسبت به آن ایجاد شده است. به‌موجب این حساسیت‌ها رشته‌های جدیدی در دانشگاه پیرامون سطوح مختلف مرتبط با محیط‌زیست نیز شکل گرفته است که مطالعات زیست‌محیطی را مدنظر قرار داده و تلاش دارد فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی مرتبط با محیط‌زیست را مدیریت کنند. رشته‌هایی که در این حوزه شکل گرفته است در راستای حفاظت از محیط‌زیست فعالیت می‌کند و تلاش دارد با مهندسی زیست‌محیطی از آسیب‌هایی که تکنولوژی و رشد جمعیت برای محیط‌زیست به‌همراه دارد، جلوگیری کند.

آیا تمام فعالیت‌های انسانی بر محیط‌زیست اثر دارد؟

خیر، برخی از فعالیت‌های انسانی ممکن است به طور مستقیم بر محیط‌زیست اثر نداشته‌باشد، اما برخی از رفتارها به‌طور مستقیم روی محیط‌زیست تأثیر می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌تواند به فرآیندهایی مانند تولید زباله، آلودگی هوا، از بین بردن تنوع‌های زیستی موجود به‌مرور زمان و در معرض انقراض قراردادن موجودات زنده اشاره کرد؛ درواقع مسائلی این چنین در کنار تغییر شرایط زیست‌محیطی از طریق موجودات زنده دست به‌دست یکدیگر می‌دهند و می‌توانند به محیط‌زیست آسیب وارد کنند.

در حفاظت از محیط زیست چه رشته‌هایی دخیل است؟

در حقیقت هنگامی که بحث‌های موجود در حوزه حفاظت از محیط‌زیست را مورد بحث قرار می‌دهیم رشته‌های مختلف تخصصی مورد نظر قرار می‌گیرد که باید متخصصان این حوزه تحت کنترل آموزش ببینند. در این زمینه رشته‌های مختلفی ازجمله زیست‌شناسی، مهندسی و تمام رشته‌های علوم پایه درگیر هستند که در حوزه مسائل زیست‌محیطی سه فاکتور آموزش، اخلاق و فرهنگ بسیار حائز اهمیت است زیرا مشکلات کنونی به فرهنگ زیست‌محیطی مردم بستگی دارد؛ بنابراین می‌توان گفت که انسان‌ها در حفاظت از محیط‌زیست تأثیر به‌خصوصی دارند.

آیا حفاظت از محیط‌زیست تنها به‌صورت فردی است؟

خیر؛ درواقع برخی از روش‌هایی که امروزه برای حفاظت از محیط‌زیست وجود دارد در حد توان یک فرد یا گروهی از افراد نیست که در این شرایط نقش سازمان‌های مردم‌نهاد که معمولاً به‌صورت داوطلبانه عضو جذب می‌کنند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

چرا برخی از آسیب‌های زیست‌محیطی جهانی می‌شود؟

یکی از دلایل اینکه برخی از آسیب‌های زیست‌محیطی به جهان لطمه وارد می‌کند، این است که کشورهای زیادی در حال توسعه و یا به‌دنبال توسعه هستند؛ بنابراین به‌طور غیرمستقیم با محیط‌زیست در تقابل بوده و شدیداً روی آن تأثیر می‌گذارند که این تأثیر می‌تواند در کل جهان نمود پیدا کند؛ اگر در مناطق آمریکای لاتین جنگل‌ها از بین برود، پس از مدتی تأثیر آن در جهان قابل مشاهده خواهد بود، همچنین استفاده بیش از حد سوخت‌های فسیلی نیز در کمال ناباوری تأثیرات بسیاری در نقاط مختلف جهان داشته است.

سخن آخر…

درحال‌حاضر بشر ساکن نقطه‌ای است که تحت عنوان کره زمین شناخته می‌شود و درواقع انسان‌ها مهمان این منطقه هستند که تنها یک الی دو میلیون سال در آن زندگی کرده‌اند؛ بنابراین اگر بخواهیم در این محیط خدادادی زندگی خوبی داشته‌باشیم باید در کنار یکدیگر تلاش کنیم که محیط‌زیست تخریب نشود و سپس در حفاظت آن کوشا باشیم.

کد خبر 612811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.